Læsetid: 2 min.

Der findes ikke dårlig omtale

Årets Steppeulve blev kåret torsdag. Det var uundgåeligt, at debatten om piratkopiering og sponsorflugt blev et emne ved en fest, der ellers bar præg af musikere med enormt overskud
29. januar 2005

Prisfest
Det var på et møde i december, at musikkritikerne ledte efter muligheder for at komme ud til et bredere publikum.
»Vi sad og spekulerede på, hvordan vi kunne skabe noget mere opmærksomhed omkring den her pris,« sagde kritiker ved herværende dagblad Klaus Lynggaard, der i egenskab af formand for foreningen af danske musikkritikere, indledte prisuddelingsfesten i Vega torsdag aften.
Men i Lynggaards tonefald fornemmede man, at det måske ikke lige var den omtale, de havde håbet, blev resultatet af årets nomineringer. Men her får de den alligevel. Og som formanden også tilføjede »Der findes ikke dårlig omtale.«

Branchens superliga
Den danske musikbranches superliga sad pænt bænkede på gulvet i Store Vega som til et afdansningsbal i provinsen. Ovenover på balkonen sad musikelskerne, der havde betalt for billetten. Og det var rent faktisk dem, der betalte for musikken, der løftede aftenen derop, hvor dansk musik generelt er i øjeblikket. Det bemærkede også den yderst veloplagte vært Mikael Bertelsen. Eller rettere én blandt publikum bemærkede, at gulvet var »lidt tungt«.
Publikum blev nemlig inviteret til at tage aktivt del i festlighederne. Mikael Bertelsen gav sit mobilnummer ud og udnævnte journalist og humorist Oliver Stilling til sms-redaktør, herefter løb det ind med kommentarer til showet og til nomineringerne. For selv om værten nægtede at forfalde til den gængse prisuddeler-jargon og sige sætningen: ’De nominerede er’ så var det de nominerede, det handlede om.
Nephew beviste fra scenen, hvorfor de vandt en pris som årets livenavn, men inden da, gav de en stikpille til pladebranchen.
»Vi i Nephew mener, at debatten om fildeling har været pissehamrende unuanceret, og flere musikere burde komme ud af busken,« sagde forsanger Simon Kvamm, og så var der åbnet op for sluserne.
En sms fra publikum fastslog, at en undersøgelse fra Harvard har vist, at piratkopiering fremmer pladesalget. En rumlen af skepsis bredte sig blandt publikum, men den forstummede senere helt, da prisen ’Årets Idé’ skulle uddeles. Prisen hvor Piratgruppen var nomineret. Den nominering, der havde skabt al omtalen.
Kort forinden havde Mikael Bertelsen spillet et klip fra The Untouchables, hvor Robert de Niro som Al Capone smadrer en anden gangsterboss med et baseballbat ved en ellers hyggelig rundbordssamtale. Som et eksempel på hvordan det kunne se ud, når branchen diskuterer fildeling.
Stilheden blev brudt og vinderen af prisen kåret: På danske læber. Nikolaj Nørlunds Leonard Cohen-projekt. Som Mikael Bertelsen bagefter bemærkede: »Var det ikke Shakespeare, der sagde: Much ado about nothing?«

*Se vinderene på .steppeulv.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu