Læsetid: 2 min.

En flink ung mand

Kasper Bech Holten sætter nye standarder for hvor succesrig man kan være uden at blive irriterende
15. januar 2005

VIDUNDERBARN
Operachef som 27 årig, 12 13-taller til studentereksamen, seksstjernede anmeldelser. Vi har hørt historien før: Kasper Bech Holten, vidunderbarnet, der fik en af de mest prestigefyldte stillinger i den danske kunstverden, næsten inden han fik skæg. Forskellen på ham og de andre fremadstormende unge mænd i topstillinger er simpel: Han virker rar. Man har ikke fornemmelsen af, at det er spidse albuer, der gør, at han står på scenen i aften, når det nye operahus erklæres for åbent.
Det var en mærkelig fornemmelse at stå midt i mængden af ildelugtende, mudrede og småstive festivaldeltagere under dette års Roskilde Festival og se dem gå amok til barberens arie fra Barberen i Sevilla. Det var sikkert på alle de forkerte tidspunkter, men publikum klappede og brølede, da den kongelige operas unge solister, sang pop-opera på Arena-scenen. Ikke mindst på grund af en usædvanlig veloplagt operachef, der forklarede, at operaens storladede følelser i virkeligheden var »emotionel fitness«.

Får de unge med
Kasper Bech Holten havde det utraditionelle publikums opmærksomhed gennem hele forestillingen, hans engagement og lalleglade begejstring er smittende. Og det har netop været en af operachefens ambitioner for dansk opera: At få de unge med. Han har oprettet internetklubben, ungopera.dk, hvor unge operainteresserede får tilbud om billige billetter til forestillinger og rundvisninger i det nye operahus.
Da han selv blev dedikeret opera-fanatiker, var han ganske ung, nærmest barnlig. I et interview med Berlingske Tidende fortæller han, at han som 11-årig første gang iscenesatte Wagners fire timer lange opera Valkyrien i sit dukketeater. Som 12-årig udgav han sit eget operamagasin til omdeling i familien og som 20-årig debuterede han som instruktør med den anmelderroste opera Manden der tog fejl af sin kone og en hat. Som 23-årig debuterede han på den kongelige opera som den yngste instruktør nogensinde. Fire år senere blev han historiens yngste direktør det samme sted. Det kan ikke være sundt. Det begynder at ligne fanatisme. Men det ved Kasper Bech Holten godt. I adskillige interviews har han fortalt om hvordan anerkendelse og anmelderros var blevet et behov, der skulle dække over en generel usikkerhed.»Jeg kunne mærke, at jeg, da jeg var i 20’erne, fik så meget opmærksomhed og succes, at jeg begyndte at blive optaget af at lave endnu en succes. At få endnu flere stjerner i næste anmeldese. At gøre publikum tilfredse, gøre karriere. Men prisen er en voksende følelse af overfladiskhed og bluff,« har han forklaret i Ekstra Bladet.
Men det er ikke bluff. Kasper Bech Holten har haft stor succes med det ambitiøse projekt at iscenesætte Wagners mastodont-værk Nibelungens Ring, snart har tredje del af i alt fire premiere. Arbejdet som instruktør og operachef har ofte krævet en arbejdsuge på op mod 90 timer, men så skete der noget, der åbenbart har fået Kasper Bech Holten til at opdage at fritid også kan være interessant. Hun hed Kamilla Gregersen, nu hedder hun Kamilla Bech Holten. Og sådan som Kasper Bech Holten omtaler hende i ofte åbenhjertige interviews, får hans møde med hende en næsten eventyrlig glans. Nu kan Kasper Bech Holten pludselig tage ferie og stå på ski. Altsammen på grund af hende. Hun må være noget af en kvinde.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu