Læsetid: 4 min.

Flyvefærdig

Martin Scorseses ’The Aviator’ er en kulørt storfilm lavet med hjerte og overskud, men den kan trods alt ikke måle sig med hans bedste film
28. januar 2005

Ny film
Martin Scorsese har fortalt om, hvor begejstret han blev, da han første gang læste John Logans manuskript til The Aviator, og det gik op for ham, at det handlede om den sagnomspundne milliardær, vovehals, flypioneer, filmproducent og excentriker extraordinaire Howard Hughes.
Åbningsscenen viser en ung Hughes (Leonardo DiCaprio) i færd med at filme de halsbrækkende luftdueller til sit store krigsepos, Hells Angels, som han først optog som stumfilm, siden med lyd, og som næsten kostede ham hele hans formue. Man fornemmer Scorseses begejstring på lærredet i den og mange andre smukt realiserede scener i The Aviator, hvor 30’ernes og 40’ernes Hollywood vækkes til live, og det er svært at forestille sig en mere egnet instruktør til at lave filmen.

Kulørt storfilm
Det var en gylden tid, hvor instruktører, studiemoguler og smukke starletter lavede mindeværdige film og tumlede rundt på glamourøse in-steder, og det er i disse scener, filmen fungerer bedst. Som en glødende kærlighedserklæring til nogle af de giganter, hvis skuldre han selv har stået på i løbet af sin karriere.
Men nu er The Aviator ikke et portræt af Hollywood, men af den neurotiske og i stigende grad vanvittige Hughes, der i løbet af sit liv nåede at producere adskillige film – blandt andet Howard Hawks’ Scarface – revolutionere flyindustrien, tjene mange milliarder og gå i seng med adskillige smukke kvinder, bl.a. Katharine Hepburn og Ava Gardner, og som endte sine dage som en ensom særling.
Scorsese fortæller ikke hele historien om Hughes, og sammen med Logan har han valgt at ignorere nogle af den store personligheds mere ubehagelige sider, men The Aviator er en kulørt storfilm af den sjældne slags, som er lavet med hjerte og overskud.
Den koncenterer sig om en 20 år lang periode i Hughes’ liv, hvor han går fra at være en ung oliearving, der hurtigt bringer sig på kant med Hollywoods establishment på grund af sin direkte og respektløse, men også opfindsomme facon, og til det meget senere lykkes ham at få det gigantiske transportfly Hercules med øgenavnet The Spruce Goose, som han selv har designet, i luften for en kort bemærkning, selv om alle havde sagt, at det var umuligt.
Undervejs må han slås med den frygt for bakterier, en overbeskyttende mor satte i ham, et ubehag ved andre menneskers selskab og mod konkurrerende flyselskaber og korrupte senatorer, der ikke vil tillade hans flyselskab, TWA, at indlede flyvninger mellem USA og Europa. Vi oplever hans stormfulde forhold til nogle af Hollywoods førstedamer, ikke mindst Katharine Hepburn (Cate Blanchett, der virkelig rammer Hepburns måde at tale og bevæge sig på) og Ava Gardner (Kate Beckinsale), som begge elsker ham, men ikke kan forlige sig med hans paranoia og neurotiske opførsel.
DiCaprio, der allerede har vundet en Golden Globe for sin præstation og forleden blev nomineret til en Oscar, klarer sig ligesom filmen bedst i de scener, hvor man er vidne til perfektionisten Hughes’ filmiske og teknologiske bedrifter og mærker hans smittende energi og indre styrke, der kan overbevise selv den største skeptiker om, at alting kan lade sig gøre.
DiCaprio, der er en udmærket skuespiller, har ofte haft sit unge udseende både med og imod sig, og når Scorsese vender blikket mod Hughes’ mere mørke stunder, hvor den mægtige mand isolerer sig i sin biograf, sidder nøgen og ubarberet foran et lærred, der viser hans film, drikker mælk og tisser i de tomme flasker, så skrider den psykologiske troværdighed.
Selv camoufleret bag et viltert skæg virker DiCaprio for fersk til rollen, og Scorsese bringer os ikke tæt nok på personen Hughes til, at vi for alvor bliver klog på ham. Måske fordi instruktøren ikke selv er sikker på, hvem Howard Hughes egentlig var. Måske fordi han ikke længere er interesseret i at grave så dybt i sine karakterer.
Det er ærgerligt, men ændrer ikke på, at The Aviator er en underholdende oplevelse fuld af gode birollepræstationer fra John C. Reilly som Noah Dietrich, Hughes’ eneste fortrolige og nærmeste medarbejder, Alan Alda som den korrupte senator Owen Brewster, Jude Law, i et kort øjeblik, som en fuld Errol Flynn og Alec Baldwin som Juan Trippe, den barske direktør for Hughes’ arvefjende, Pan Am.
Det er slet ikke umuligt, at The Aviator, der er blevet nomineret til ikke færre end 11 Oscars, vil indbringe Martin Scorsese den første statuette for instruktion. Selv om det bestemt er fortjent, at han får én, vil det også være lidt ironisk, hvis han skulle vinde med denne film, der trods alt mangler den intensitet og det nærvær, som løfter mange af hans øvrige karakterstudier, Taxi Driver, Raging Bull og GoodFellas.

*The Aviator. Instruktion: Martin Scorsese. Manuskript: John Logan. Amerikansk (Imperial i København og biografer over hele landet)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu