Læsetid: 2 min.

OVERBLIK - KULTUR

14. januar 2005


Hvad kommer efter reality-tv?
Til dem, som har svært ved at forestille sig, hvad der kommer efter de konstruerede livstruende virkeligheder i Robinson, har TvDanmark nu svaret: Rekonstruerede virkeligheder. Aller helst ville stationen have sendt direkte fra retssagen mod Michael Jackson, der er anklaget for at have misbrugt en mindreårig dreng på sin Neverland Ranch, men dommeren i sagen har afvist flere mediers anmodning om at sende fra retssagen. Til gengæld har Sky News sammen med underholdningskanalen E! valgt at rekonstruere det spændende drama og TvDanmark har valgt at slå til: Som kanalen skriver i en pressemeddelelse: »For at gøre programmerne så intense og realistiske som muligt er skuespilleren – der har hovedrollen som superstjernen – en professionel Michael Jackson-look a like. Ud over Michael Jackson vil dommeren og advokaterne ligeledes blive spillet af professionelle amerikanske skuespillerne i rekonstruktionen, der foregår i en fuldkommen tro kopi af retssalen i Santa Maria.«
I samme pressemeddelelse skriver programdirektør Jakob Mejlhede at han er sikker på det bliver en succes: ’Alle har en mening om Michael Jackson er skyldig eller ej.’ Må man låne en? /nt

Nye køb i nordisk tv-krig
Den svenske investeringsvirksomhed Proventus har nu købt sig til yderligere indflydelse i den svenske tv-station TV4. Set med danske øjne er udviklingen interessant: TV 4 har – sammen med Det Berlingske Officin – budt på TV 2. For en uge siden købte Proventus for 400 millioner svenske kroner 15 procent af aktierne i TV4. Og i mandags købte virksomheden 8,5 procent af aktierne og 15,2 procent af stemmerne i din finske mediekoncern Alma Media, der via et datterselskab er storaktionær i TV4.
Også i Norge vække købet interesse: Den norske mediekoncern Schibsted kæmper med svenske Bonnier om kontrollen med TV4. Schibsted ejer 20,1 procent af aktierne i TV4 og har option på yderligere 6,2 procent. Bonnier ejer 27,6 procent, men Bonnier er også aktionær i Alma Media. Schibsted har til gengæld fremsat et købstilbud på Alma Media, der udløber med udgangen af januar. Men i mellemtiden har Proventus så købt aktieposten i Alma Media, som hidtil har tilhørt et livsforsikringsselskab.
»Det ser ud til at blive vanskeligere for Schibsted at få den indflydelse, som man ønsker,« siger medieanalytiker Atle Vereide fra Enskilda Securities til den norske avis Dagens Næringsliv. /nt

AOK sælger billetter
Byguiden AOK og BilletNet har indgået et samarbejde om kulturelle tilbud i København. Fra midten af februar kan man købe billetter til kulturelle tilbud, som AOK omtaler, direkte fra siden uden ekstra gebyrer. »Med det nye samarbejde optræder BilletNet nu i forbindelse med de redaktionelle kulturartikler og omtaler på AOK, og jeg er sikker på at det vil være medvirkende til, at BilletNet kan formidle endnu flere billetter,« siger BilletNets marketingschef, Kasper Michaelsen. AOK er ved at blive lanceret som et trykt fredagstillæg til Berlingske Tidende. /nt

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu