Læsetid: 2 min.

Perlerække af gode film i vente

DR1 tager sig sammen med et stort kvalitets-udspil
5. januar 2005

Filmperler
Det har i de senere år sjældent været DR1, man skulle zappe ind på, hvis man ville se gode film. Det behov har den mere avancerede DR2 ofte været ret ene om at tage sig
af. Men nu får piben heldigvis en anden lyd på den store public service-kanal, der ikke længere synes det er nok at spise seerne af med sekunda-varer fra Hollywood.
I det år, vi lige har taget hul på, vil DR1 med gavmild hånd sprede filmperler ud til seerne, og det vil fortrinsvis sige europæiske film af ny såvel som gammel oprindelse. Der er ganske enkelt en masse at glæde sig til de kommende onsdage, der bliver Filmperle-aftener. Der lægges ud i aften med Jean-Jacques Beinix’ farveraffinerede thriller Diva, som i 1980’ernes første år var sidste postmodernistiske skrig i fransk film – en sprælsk leg med lækre dekorationer, aparte personager og glitrende storby-billeder i en påskuds-historie om jagten på et piratbånd med en feteret operasangerinde. Og næste uge forbliver vi i det franske med Luis Buñuels største publikumssucces nogensinde, Dagens skønhed, fra 1967, hvor Catherine Deneuve ses som den pletfrie bourgeosi-frue med et vidtløftigt erotisk drømmeliv. Igen en film, hvor legen spiller en stor rolle, for Buñuel driller os med aldrig for alvor at slå fast, om der er tale om skinbarlig virkelighed eller sensuelle fantasier, når Deneuve skejer ud.

To gange Tykwer
Men det er bare begyndelsen. Filmperle-serien kører videre med andre franske film som Eric Rohmers Pauline på stranden og Régis Wargniers Indokina, sidstnævnte også med Catherine Deneuve. Og så bringes der fortjenstfuld nogle nyere franske film, som ikke har haft dansk biografpremiere: Bertrand Taverniers Laissez-passer om den tysk-styrede franske filmindustri under Anden Verdenskrig, og komedien Decalage horaire med Juliette Binoche og Jean Reno. Også nyere tysk film optræder tiltrækkende med to Tom Tykwer-værker med Franka Potente: Lola, hvor instruktøren spiller på hele klaviaturet af stilvirkemidler: animation, slow motion, still-billeder, fast forward, sort-hvid blandet med farve, split screen, lynklipning og trick-optagelser, når han fortæller sin kærlighedshistorie tre varianter. Og i den Kieslowski-påvirkede Krigeren og kejserinden beretter Tykwer igen om en kvindelig outsider forelsket i en kriminel – og leger igen inspireret med mediet.

Centrale titler
Udover substantielle titler som Mike Leighs Hemmeligheder og løgne, Lukas Moodyssons Tillsammans og Walter Salles Central Station får vi klassiker-mastodonter som Sergio Leones Der var engang i Amerika og Bernardo Bertollucis 1900, der begge spredes ud på to onsdage. Er man til lidt nyere perler, kan man glæde sig over finnen Aki Kaurismäkis Manden uden fortid og spanieren Alejandro Amenábars Luk øjnene op med Penelope Cruz – den oprindelige udgave af Cruise-Cruz-filmen Vanilla Sky. Og helt uden for nummer kommer Don Siegels dystre drama Een mand – syv kvinder (1970) med Clint Eastwood som en såret soldat i nonnepleje.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu