Læsetid: 2 min.

Test uden effekt

Regeringen vil gøre standardiserede test obligatorisk i folkeskolen, men den testform har ingen effekt, siger forsker
15. januar 2005

Pisa I
Der skal strammes op på evalueringskulturen i folkeskolen, og regeringen vil indføre flere standardiserede test gennem hele skoleforløbet. Men ifølge den seneste PISA-undersøgelse har den form for test ingen synlig virkning på elevernes færdigheder.
»Man kan hverken i den internationale eller den københavnske PISA se, at standardiserede test isoleret set har en effekt. Derimod har prøver udarbejdet af lærerne en stor betydning for, hvor godt eleverne klarer sig,« siger professor på Danmarks Pædagogiske Universitet, Niels Egelund.
Der findes flere former for standardiserede test, som typisk bruges til at undersøge på hvilket niveau eleverne befinder sig, når det f.eks. handler om læsefærdigheder. Men ofte mangler den form for evaluering handleanvisninger til, hvordan man skal forbedre elevernes kunnen, mener Niels Egelund.
»Lærerfremstillet evalueringsmateriale er meget bedre, fordi lærerne i udarbejdelsen overvejer målet med deres undervisning, og dermed gør sig klart, hvordan de bedst muligt formidler stoffet til eleverne, og det har en tydelig gavnlig effekt. Vi ved fra begge PISA-undersøgelser, at de lærere, der reflekterer over deres undervisning, også får de bedste elever,« siger Niels Egelund.
På Grundtvigskolen i København bruger man både de standardiserede test og prøver udarbejdet af lærerne. Skoleinspektør Michael Olesen mener også, at den løbende evaluering i højere grad end standardiserede test er med til at motivere både lærere og elever.
»Prøver, der er udarbejdet af lærerne, sikrer i højere grad, at børnene har lært noget om et bestemt emne. Desuden er det min opfattelse, at børnene opfatter en forskel på, om de skal lave en prøve eller en decideret test,« siger Michael Olesen.

Fastholder test
»Den viden de indhenter i forbindelse med en test, har de for vane at smide ud igen, når testen er gennemført og bestået. Standardiserede test er udmærkede, men jo flere man har af dem, desto mindre bliver metodefriheden, fordi undervisningen typisk bliver rettet ind efter testen,« siger Michael Olesen og understreger, at lærerne på Grundtvigskolen hvert år gennem en samtale har en personlig evaluering med hver enkelt elev.
»Resultatet af evalueringen kan have karakter af en kontrakt, hvor man aftaler, på hvilke områder der skal sættes ind, og hvor lærer og elev får mulighed for at give gensidig kritik,« siger han .
Uddannelsesordfører hos de konservative, Helle Sjelle, mener, at man bør afvente resultaterne af de nationale test, som i øjeblikket er under udarbejdelse, og som regeringen ønsker skal træde i kraft efter sommerferien.
»Det er vigtigt at huske på, at de skoler, der evaluerer mere, klarer sig bedst. Vi synes, at det er fint, at der kommer mere systematik ind i folkeskolen, og det skal gerne ske gennem en standardiseret test, som vi endnu ikke har afprøvet og derfor ikke kan afskrive på forhånd. Det er meget vigtigt, at vi sikrer, at eleverne når de fastsatte mål,« siger hun.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu