Læsetid: 3 min.

Hævnen er en ret, der serveres på nettet

En stille revolte gærer i de amerikanske restauranter – oprørerne er dog ikke bevæbnet med slagterknive eller kageruller, men med computertastaturer
8. februar 2005

RESTAURANTKULTUR
New York – Man kan opleve det høflige ritual udspille sig hver aften i New Yorks tusindvis af restauranter. »Mit navn er Delores Delicious, og jeg skal servere for Dem i aften. Ønsker De mineralvand på flaske? Skal den være med brus? Vil De have isterninger i?« Delores smiler sit brede smil, og restaurantgæsterne gengælder det varmt. Når vi spiser ude, indgår vi en stiltiende kontrakt. Vi ved udmærket, af aftenens tjener meget hellere ville arbejde som skuespiller, men at det er måneder siden, hun sidst har været i nærheden af et engagement. Og hun ved, at vi ved det. Men alle holder sig til den indøvede etikette. Når regningen kommer, smiler tjenerne endnu bredere, og vi hoster op med de eftertragtede drikkepenge. Kyniske gemytter vil måske sætte spørgsmålstegn ved dette utopia af gensidig velvillighed. Vi kender alle vandrehistorierne om ondsindede og hævnlystne tjeneres repressalier mod restaurantgæster, som de har fattet antipati for – det være sig en diskret tilsætning af en bussemand eller et par dråber brystmælk til forretten eller hvad deres fantasifulde nedrighed nu kan strække sig til. Men sådanne skrøner kan da umuligt have noget på sig, vel? Åh jo, de kan! Dyk blot ned i underverdenen af internetfora og weblogs, thi her findes den foruroligende sandhed. Og den er, at de hader os! I hvert fald ganske mange af os. De foragter os, hvis vi vover at klage. De afskyr os, hvis vi har medbragt vores ’rådne møgunger’. Og hvis vi ikke giver det ønskede beløb i drikkepenge, er de parate til at myrde os. Især vi europæere er upopulære – måske fordi ingen har fortalt os om de regler for drikkepengegivning, der gælder her. Opsøg selv beviset, f.eks. på www.bitterwaitress.com, som giver plads til, at restaurantansatte kan få luft for daglige frustrationer. Webstedets mest populære facilitet er den såkaldte Shitty Tipper Database, hvor tjenere og servitricer ikke nøjes med at brokke sig over gæster, der glemmer at lægge de minimum 15 procent i drikkepenge oveni – de sladrer også om, hvad synderne hedder. Så hvis dit navn er Timothy Johnson, Jason Melvine eller Michael Spaulding, bør du være klar over, at du nu står opført på den sorte liste over New Yorks værste fedtsyl-gæster. Det samme gælder, hvis du går under navnet Usher eller Sean Penn. Faktisk ser de sure tjenere ud til at være særlig forhippet på at trække servietten væk under store stjerners ry, hvis de er for gerrige til at komme til lommerne. Således betalte musikstjernen Usher tilsyneladende kun 10 procent i drikkepenge, da han for nylig frekventerede Brio Tuscan Grill i Atlanta. »Han vader altid bare ind og beder om det sædvanlige og forventer at blive behandlet som en superstar,« harcelerer den stedlige tjener. »Han er ikke andet en skidt, arrogant og forkælet knægt, som man kun ønsker vil skride og blive væk for altid.« Sean Penn anklages for at være taget af sted uden at erlægge så meget som en cent efter at have nydt et måltid til 450 dollar i en restaurant i New Orleans. At læse disse utallige galdesure vidnesbyrd kan næsten få en til at sværge aldrig igen at spise ude. Flere lignende webtjenester er ude i samme ærinde. Lad mig blot nævne: waiterrant.blogspot.com, webfoodpros.co og stainedapron.com. Sidstnævnte har et onlinechatroom, der blot hedder: »Hold jeres møgunger hjemme«. Er vi restaurantgæster virkelig så tarvelige, at vi fortjener disse lag på lag af fordømmelse? »Det er jeg bange for,« siger Annarita Sasso, værtinde på Gnocco, en italiensk restaurant på Lower East Side. Hvem er så de værste? »Italienerne – ingen er så nærige som de.« Men generelt har europæerne et problem med at give for få drikkepenge. Det sker, at Sassos tjenere må forfølge europæiske turister helt ud på gaden for at få de manglende penge. Amerikanerne betaler i reglen, men det sker ikke sjældent under protesterende mishagsytringer. Forurettede restaurantgæster er nu begyndt at slå igen, fortæller Sasso, og det sker også på internettet – en gæst fra Gnocco blev for nylig passet op på gadehjørnet, fordi han ikke havde betalt nok. Det fik vedkommende til at fraråde alle at besøge restauranten på citysearch.com – et websted, hvor restaurantgæster kan skrive anbefalinger af de steder, de ynder at komme. Det tog man dog let på Gnocco. »Vi grinte bare af det,« fortæller Sasso.

© The Independent og Information

Oversat af Niels Ivar Larsen

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her