Læsetid: 3 min.

Et høfligt og slattent håndtryk

Kristian Ditlev Jensens dramatiker-debut ’Rigets tilstand’ kunne have været en svirpende kritisk kommentar til valget og til det politiske menageri
3. februar 2005

TEATER
Her en lille uge før folketingsvalget kan det næsten ikke blive mere aktuelt. Forestillingen Rigets tilstand – en absurd komedie om den politiske karrusel, der netop har fået premiere på Teater Får302, handler om den politiske stoledans omkring et folketingsvalg. Om tre politiker-søskende, der mødes i barndomshjemmets køkken på valgnatten og har mere travlt med at holde øje med de politiske rævekager, de har i ovnen, end med at bekymre sig om deres døende mors ve og vel.
De tre søskende er politikere på topplan. Eller er i hvert fald på vej til at blive det. Forestillingen – som hensynsfuldt kun varer en time – falder i tre dele, der præsenterer tre politiske scenarier eller utopier, om man vil. De viser, hvad der vil ske, hvis hver af de tre søskende kommer til magten.
Den ældste søster, der er en konservativ stramtand med grønternet housecoat, røde kløer og guldslippers, får som den eneste af de tre en vis dynamik takket være Charlotte E. Munksgaards facadekrakelerende skuespil.
Den anden søster, en vordende venstre-matrone, der med militante bevægelser og blå blink i øjnene ikke får tildelt mange dimensioner i Katja Holms firkantede spillestil.
Til sidst den socialistiske brormand, der med en passende jovial attitude, uldne sokker og kejtede famlerier med mobiltelefonen spilles af Niels Vendius. Han vil være fælles om det hele og bekymrer sig om fælleskabet i store linjer. Men han kan alligevel ikke lade være med at hænge sig i, at hans foto er blevet spejlvendt i lokalbladet: Skilningen er kommet over i højre side, og det kan jo misforstås.

Umodent
Det er de store ord og de små mennesker, der er på scenen her.
Henriette Holm Nielsens instruktion lader skuespillerne fare rundt i en karrusel-lignende stopdans om taburetten i køkkenet. Det hektiske tempo og deres skiftende roller i magt- og søskendehierarkiet viser dem ikke som tænkende eller holdningsbårne mennesker. De er oppustede statister i et magtspil, hvor alle replikkerne er givet på forhånd. I virkeligheden er de drevet af banal søskendejalousi og trangen til stadig at please den afdøde far, den politiske patriark.
Gennem de tre karakterer forsøger Kristian Ditlev Jensen at portrættere tre store politiske ideologier: konservatismen, liberalismen og socialismen og deres forskellige syn på mennesket og samfundet. Ideen er god, men resultatet får ikke rigtig svunget sig op over den umodne og enstrengede karikatur.

Magt og ansvar
Indramningen af de tre ideologier standser ved det lærebogsagtige: Den konservative søster taler for at bevare det bestående, om tradition, Gud, konge og fædreland. Den liberale om den enkeltes frihed, reduktion af de offentlige udgifter, økonomisk handlefrihed og om at være sin egen lykkes smed. Og
socialisten om forbrødrende fællesskaber og ansvarlighed over for de svage i samfundet.
Forudsigeligt nok kan de ikke blive enige om ret meget. Hverken om de skal slukke for moderens respirator, eller om de skal have mad fra Løgismose, pizzabaren eller fra Loppen på Christiania.
Med Rigets Tilstand anslår Kristian Ditlev Jensen en diskussion om forholdet mellem politisk ideologi og medmenneskelig anstændighed. Om magt og ansvar.
Desværre falder det højspændte og aktuelle tema til jorden med ufarlige, halvsjove og klichéprægede dialogvekslinger og mildest talt moderate præstationer fra forestillingens tre skuespillere.

*Rigets tilstand – en absurd komedie om den politiske karrusel. Medvirkende: Katja Holm, Charlotte E. Munksgaard og Niels Vendius. Dramatiker: Kristian Ditlev Jensen. Instruktør: Henriette Holm Nielsen. Teater Får302 frem til 26. feb. Danmarks-turné fra den 1. til 19. marts.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her