Læsetid: 2 min.

Kalkuleret middelhavsjazz

Smukke sydlandske melodier, frodige udvekslinger, den herlige lyd af klarinet og harmonika, skulle det kunne gå galt?
26. februar 2005

Koncert og cd
Det er ikke hver dag, at man får gæster fra Umbrien i Italien. Endda klarinettisten Gabriele Mirabassi i selskab med harmonikaspilleren Luciano Biondini, begge en del af den italienske talentmasse, der i disse år gør Sydeuropa til et frodigt jazzområde. De er begge tekniske begavelser, det bobler ud af instrumenterne med smukke melodier, hvirvlende tonekaskader, hurtige udvekslinger, luftige åndedrag. Selv om der kun er de to, er musikken højdramatisk. Det skulle borge for en kraftig omgang musikoplevelse.
Det lod det også til at blive, men efterhånden som koncerten skred frem, og den første fascination af det vitterligt herlige musikunivers var fordøjet – vejen gik bl.a. omkring italienske folkemelodier, brasiliansk choromusik og arabiske tonebugtninger – blev musikernes attitude i hvert fald for anmelderen et stigende problem.
Og jeg tror ikke kun, at her var tale om en musikkultur, som med sin åbenbare emotionalitet og sit temperament forekommer visse nordboere fremmed. Mirabassi og Biondini spillede på det smægtende. Der var noget kalkuleret over den måde, Biondini slog med nakken, så krøllerne bølgede i rytmisk højspændte øjeblikke, og den måde Mirabassi vred kroppen og ansigtet på, når meget kraftige toner i det øverste register skulle nås.
Det var faktisk lige før vi i den grande finale i super hurtigt tempo manglede et par fontæner med spruttende fyrværkeri og en regn af italiensk konfetti fra loftet.

Charme på plade
Derfor kunne mødet med disse musikere heller ikke leve op til den forventning, der var mobiliseret på grundlag af de seneste års udgivelser med Mirabassi.
Han har indtil videre dyrket denne jazzinfluerede, sydlandske folkemusik med et swingende, frækt og charmerende klarinetspil på duo-plader for det italienske mærke EGEA bl.a. Coloriage (1992) med akkordeonisten Richard Galliano, Fiabe (1995) med pianisten Stefano Battista og Velho Retrato (1999) med guitaristen Sergio Assad. Og med Biondini udgav han den fremragende Latakia Blend (2002) på mærket Enja, hvor de sekunderes af tubaisten Michel Godard. Endelig kan Mirabassi og Biondini høres på cd’en Fuori le mura (2003), der rummer en række af de kompositioner, de lige nu præsenterer på deres lille Danmarksturné, og som fredag fører dem til Ny Ryomgård på Djursland, lørdag til Huset i Ålborg og søndag til Holbæk Jazzklub. Fuori le mura er så absolut en glimrende plade, faktisk på niveau med Mirabassis samarbejde med Richard Galliano på Coloriage.
Og skulle man netop ønske at møde denne akkordeonspillets stormester i sit berømmede parløb med den franske landsmand, klarinettisten Michel Portal, er muligheden der minsandten på søndag i Jazzhouse.

*Gabriele Mirabassi & Luciano Biondini, Jazzhouse, onsdag
Gabriele Mirabassi & Luciano Biondini: Fuori le mura (EGEA). Distribution: Henrik Plaschke

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her