Læsetid: 3 min.

Kunstnerisk frihed

Diskussionen om kunstnerisk frihed er blusset op i Sverige. Verdenskulturmuseet i Göteborg har efter trusler fjernet et maleri, der viser et samleje og vers fra koranen. Det er at acceptere en indskrænkelse af ytringsfriheden, mener Arkens museumsdirektør
5. februar 2005

Ytringsfrihed
Louzla Darabis maleri Scène d’Amour hænger ikke længere på sin plads i udstillingen NO NAME FEVER – AIDS i globaliseringens tid på det nye Världskulturmuseum i Göteborg. Værket forestiller en kvindes seksuelle nydelse, men derudover er der i toppen af maleriet et citat fra Koranen. Det resulterede i hundredevis af henvendelser fra muslimer, der følte sig krænket, og museet besluttede at fjerne maleriet. Museumsdirektør Jette Sandahl forsikrede, at det er fjernet for at undgå, at en diskussion om kunst og religion skal tage fokus fra det, udstillingen handler om. Det var for sent. Världskulturmuseet i Göteborg er helt nyt. Det åbnede den 29. december 2004 bl.a. med udstillingen NO NAME FEVER – AIDS i globaliseringens tid. Kun knap 20 dage efter åbningen måtte museet meddele, at de på grund af publikumsprotester så sig nødsaget til at fjerne et af malerierne fra udstillingen.

Sex og koranvers
En mailstorm havde hærget museet lige siden åbningen. Ifølge Göteborgs-Posten var der både henvendelser, der høfligt forklarede, at maleriet Scène d’amour krænkede dem på grund af sammenkædningen af sex og koranvers. Andre henvendelser var knap så høflige. Trusler mod både kunstneren, Louzla Darabi, og museets personale kom også i indboksen, og til sidst besluttede ledelsen at fjerne maleriet. »Det er det indholdsmæssige, der er det centrale for os. Det føles forkert, når diskussionen kommer til at handle om noget andet end udstillingens tema,« siger Jette Sandahl til Dagens Nyheter og forsætter: »Hvis vi mente, at maleriet var fuldstændig centralt, så havde vi jo forsvaret det meget stærkt og fokuseret på den kunstneriske frihed.« Kunstneren Louzla Darabi, der er født i Algeriet, men bosat i Frankrig, siger til Göteborgs-Posten, at hun ikke kan dømme museumsdirektøren for hendes beslutning, men at hun mener, at det er et vigtigt værk: »Det kan støde mennesker og rejse spørgsmål. Det er et erotisk værk, hvor en kvinde nyder, og jeg vil vise en sammenhæng mellem nydelsen og det hellige. Hvis man forlænger dette, kan man spørge: Hvilken position har kvinden i et patriarkalsk samfund i almindelighed og i algierske og muslimske samfund i særdeleshed?« siger hun. Fjernelsen af maleriet har fået kunstnere og museumsfolk til at reagere. Blandt andet Thomas Nordanstad, der var udstillingsansvarlig ved Sveriges Historiske Museums udstilling om folkemord, da den israelske ambassadør vandaliserede kunstværket Snövit. »Det er fejt og ansvarsløst af museet at tage maleriet ned på grund af trusler. At tage et værk ned på grund af pression er principielt vanvittigt, eftersom det giver fundamentalisterne en sejr. Ytringsfrihed er det eneste, vi egentlig har,« siger han til Göteborgs-Posten. Museumsdirektør på Arken, Christian Gether, kan godt forstå dilemmaet, når museets personale direkte bliver truet, men rent principielt mener han, at publikums reaktioner ikke skal diktere, hvad der må være en del af en udstilling, og hvad der ikke må. »Det er den sidste udvej, man tyer til her. Det er simpelthen at acceptere, at ytringsfriheden bliver indskrænket, og det er der ikke nogen åben institution, der kan leve med,« siger han. Han påpeger, at det er en vigtig diskussion, som kunstværket har sat i gang i Sverige:
»Det er ekstremt vigtigt, at kunst- og kulturinstitutioner kan handle uden at være under trudsel for repressalier. Man skal ikke begynde at pålægge sig selvcensur. Hvis det er vigtigt, det man vil sige, så skal man sige det. Og hvis man har overskredet nogle grænser, så er det domstolene, der skal tage stilling til det. Ikke nogen selvbestaltet gruppe.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu