Læsetid: 3 min.

Kvindelige ledere spinder guld

Danske virksomheder med kvindelige ledere klarer sig bedre end virksomheder uden kvinder i ledelsen, viser ny undersøgelse
25. februar 2005

Kvindelige ledere
Det ser godt ud på bundlinjen, når en kvinde sidder i toppen. Det er konklusionen på en ny undersøgelse, der blev fremlagt i Socialministeriet i går. »Det overordnede billede for alle brancher er, at virksomheder med kvinder i topledelsen klarer sig signifikant bedre end virksomheder uden kvinder i topledelsen,« hedder det i undersøgelsen Til gavn for bundlinjen. Virksomheder med kvindelige topchefer klarer sig i gennemsnit syv pct. bedre, målt på nettoomsætningen, end virksomheder uden kvinder i ledelsen. Professor Nina Smith fra Nationaløkonomisk Institut på Handelshøjskolen i Århus har stået i spidsen for projektet. Hun understreger, at undersøgelsen viser, at virksomhederne klarer sig godt på grund af de kvindelige topchefer og ikke blot fordi, de virksomheder, der i forvejen klarer sig godt, har flere kvindelige ledere. »Det er dog ikke kvinder alene, der giver de gode tal. Oftest er det, fordi virksomheder med kvindelige ledere er mere dynamiske,« siger hun.
Hun forklarer, at kvinder i ledelsen har tre fordele. Det giver en bedre brug af talentmassen, en bedre forståelse af marked og forbrugere og en højere kvalitet i beslutningstagningen. Undersøgelsen er den første af sin slags i Danmark, men tidligere undersøgelser fra USA tyder på lignende resultater.

Skæve tal
Kvinder står stadig meget svagt med hensyn til at nå de øverste positioner i dansk erhvervsliv. I 2001 var kun 4,3 pct. af toplederne i den private sektor kvinder. Dog er der sket en positiv udvikling siden begyndelsen af 90’erne, hvor billedet var endnu mere skævt med en kvindeandel på kun 2,5 pct. i 1993. Undersøgelsen konkluderer derfor, at »processen mod flere kvinder i ledelsen af danske virksomheder vil gavne danske virksomheders økonomiske resultater«. Ligestillingsminister Eva Kjer Hansen, der har bestilt undersøgelsen, lægger ikke skjul på, at baggrunden for undersøgelsen er den manglende ligestilling i toppen af dansk erhvervsliv. »Tallene er simpelthen for dårlige. Ord og gode intentioner når et godt stykke ad vejen, men jeg tror, de gode tal på bundlinjen vil være et godt argument, særligt for mændene, til at ansætte flere kvinder i toppen.« Hun afviser dog at indføre kvoter efter norsk forbillede. »Kvinder skal vælges på grund af deres kvalifikationer. Man skal ikke kunne komme og sige ’hun er valgt bare på grund af kvoter’.« Kirstine Brown Frandsen er medicinsk direktør i Novo Nordisk og medlem af et netværk af kvindelige erhvervsledere. Hun er imod ligestillingsministerens argument om, at tallene på bundlinjen skal overbevise mændene til at ansætte flere kvindelige ledere. »Jeg synes, det er latterligt, hvis det kræver den slags resultater. Vi har lige så meget ret til topstillingerne som mændene, fordi vi er lige så kvalificerede og har samme uddannelse.« Hun mener, det kræver flere kvindelige ledere at se andre kvinders potentiale og er positiv over for kvoteordninger som en midlertidig løsning.

Provokation
»Det kræver en mere provokerende tilgang for at skabe dialog med virksomhederne. Vi skal tvinge dem til at se på kvinderne, og der har kvoteordningerne virket i Norge.«
Hun understreger samtidig, at kvinderne også selv skal komme ud af busken, hvis de vil sætte sig i chefstolen. »Hvis man vil være kvindelig leder, skal man sørge for at gøre opmærksom på sig selv. Man skal vise initiativ og vise, at ens ideer kan føres ud i livet.« Kirstine Brown Frandsen mener, at kvindelige ledere skaber gode resultater, fordi de tænker mere innovativt end mandlige og er bedre til at tale med deres kolleger og se problemløsning fra flere vinkler. Selv blev hun leder, fordi hun, med egne ord, ’ikke kunne lade være’. »Man skal ville være leder, men ikke på grund af løn eller status. Det skal være ambitionen, der driver værket.« Foreløbigt har ligestillingsminister Eva Kjer Hansen sendt en brochure om ligestilling ud til 7.000 danske virksomheder og lavet en såkaldt ’værktøjskasse’ med gode råd til, hvordan man får flere kvinder i ledelsen. Eva Kjer Hansen kalder undersøgelsen ’et indspark i debatten’. Hun mener, at ligestillingen i erhvervslivet skal ske ad frivillighedens vej, men at det først og fremmest er virksomhederne, der skal motiveres: »Det afgørende er, at virksomhederne får øjnene op for mangfoldigheden i talentmassen,« siger hun.
Professor Nina Smith fortæller, at mange andre faktorer nu skal undersøges.
»Danmark er meget jomfrueligt på dette område. Nu skal vi blandt andet undersøge, hvem der kommer til tops og for eksempel kigge på hjemmefronten og ægtefællen. Ingen tvivl om, at det også har betydning.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her