Læsetid: 3 min.

Skoleledere: Religionsundervisning skal gøres obligatorisk

Kristendomskundskab bør ændre navn til ’religion’, og faget bør gøres obligatorisk, mener skoleledere. Forslaget kommer fra radikalt bagland og skaber spild på Christiansborg
16. februar 2005

Religionskrig
Debatten om kristendomsundervisningen i folkeskolen er blusset op igen. Skolelederne tilslutter sig nu et forslag fra det radikale bagland om at lade kristendomskundskab omdøbe til ’religion’. Formand for Skolelederforeningen, Erik Lorenzen, mener, at man bør række en hånd ud til forældre og elever med en anden religiøs overbevisning og dermed sikre, at også de tosprogede får en ordentlig introduktion til grundpillerne i det danske samfund. Erik Lorenzen efterlyser også, at man indfører tilstedeværelsespligt, som man har i alle andre fag. »Mange forældre vælger faget fra og skriver under på, at de selv vil varetage undervisningen, men vi har hverken ret eller pligt til at kontrollere, at det sker« siger han.

Radikal strid
Hos De Radikale er man internt splittede i forhold til udspillet fra partiorganisationens integrationsudvalg. Herfra lyder forslaget, at faget ændrer navn, at der gøres mere plads til undervisning i andre religioner samt at faget gøres obligatorisk. I dag undervises der i kristendom i de små klasser, og først i 8-9.klasse introduceres eleverne til andre religioner som islam, jødedom og hinduisme. Og det er for sent, mener formand for integrationsudvalget, Bjarke Larsen. »I takt med at vi bliver et multireligiøst samfund, er det vigtigt, at vi alle sammen får et godt kendskab til hinandens religioner. Derfor bør man introducere de forskellige religioner på et langt tidligere tidspunkt og gøre tilstedeværelsen obligatorisk for eleverne,« siger han.

Vestager afviser
Forslaget skal behandles på partiets hovedbestyrelsesmøde den 5. marts, men allerede nu skaber det intern uenighed i partiets folketingsgruppe, hvor udspillet afvises af uddannelsesordfører, tidligere undervisningsminister, Margrethe Vestager. »Jeg er personlig uenig, men jeg tror, at der er flertal for det i folketingsgruppen. Kristendommen er en del af grundfortællingen om det danske samfund, så det er vigtigst for børnene,« siger hun til Ritzaus Bureau. Partiets kulturordfører, Naser Khader, mener derimod, at såvel navn som indhold bør ændres, men han understreger, at kristendom fortsat skal fylde mest. »De muslimske børn har godt af at skifte bekendtskab med kristendommen, men det er falsk varebetegnelse, hvis man bare ændrer navnet. Jeg tror ikke, at indvandrerforældre er så dumme, at de lader deres børn deltage, hvis bare man kalder faget noget andet,« siger han. Naser Khader mener også, at man bør afskaffe forældrenes mulighed for at fritage eleverne fra undervisningen, og det bakkes op af Socialdemokraterne, som, i modsætning til De Radikale, er med i folkeskoleforliget.

S bakker op
»Det ville være et godt integrationstiltag at ændre navnet og gøre tilstedeværelsen obligatorisk, fordi verden bliver mindre og her har vi et område, der kan give en større forståelse for andre religioner« siger socialdemokraternes integrationsordfører, Anne-Marie Meldgaard, som dog afviser en diskussion af at rykke ved vægtningen af de forskellige religioner, hvor kristendom i dag tegner sig for 60 procent af tiden.
Erik Lorenzen mener heller ikke, at det er hensigtsmæssigt at rokke ved vægtningen af kristendomsundervisningen. »Det er vigtigt, at de tosprogede elever får en forståelse af de væsentlige byggesten, som det danske samfund baserer sig på. Det gælder ikke mindst, når de skal klare sig i et videre uddannelsesforløb,« siger han.

Multietnisk virkelighed
I Lederforeningen under Danmarks Lærerforening har man endnu ikke en officiel holdning til spørgsmålet, men formand, Jens Færk, mener, at det er på tide at se på såvel fagbetegnelsen som indholdet samt at afskrive muligheden for at fritage eleverne for undervisningen. »Vi lever i et multietnisk samfund, og det er vigtigt, at så mange som muligt får et indblik i de store verdensreligioner. Jeg mener godt, at man kan vægte kristendomskundskab mindre, selv om vi selvfølgelig skal sætte fokus på den dominerende religion,« siger han. Undervisningsminister Ulla Tørnæs (V) ønsker ligesom Margrethe Vestager heller ikke at ændre hverken indhold eller fagbetegnelse. Ministeren mener heller ikke, at prioriteringen af kristendommen bør afskrække indvandrerforældre fra at lade deres børn deltage i undervisningen.
»Ved fravalg får familierne gjort det klart, at undervisningen i kristendomskundskab ikke sker som forkyndelse,« siger Ulla Tørnæs til Ritzaus Bureau.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu