Læsetid: 3 min.

Talenter tanker op i Berlin

Talent Campus tager sig af at inspirere den kommende generation af instruktører, fotografer, manuskriptforfattere og klippere
18. februar 2005

Berlinale
BERLIN – Dér ligger de så, morgendagens filmmagere. Udmattede af indtryk, foredrag og fester er de gået omkuld i det dunkle chill-out-rum i Talent Campus, der for tredje gang foregår sideløbende med årets filmfestival i Berlin. 530 unge filmfolk – studerende, reklamefolk og autodidakte – fra hele verden befolker Haus der Kulturen der Welt, en stor arrangementshal i udkanten af byens centrale park Tiergarten. Og når de ikke lige hviler sig, har deltagerne chancen for at møde mestrene fra deres metier og gå til foredrag om meget vigtige emner som f.eks. finansieringen af projekter. Mellem de i alt 60 arrangementer er der en slags speed dating, hvor deltagerne kan knytte nye kontakter på tværs af landegrænserne, og manuskriptforfatterne kan søge professionel hjælp hos script-doktorerne i en sal, der minder ikke så lidt om et feltlazaret. I de små telte af ostelærred står et bord, to stole og en lampe – og så bliver der ellers opereret på manuskripterne. Den danske instruktør Miriam Bastian Wechselmann (35) har lige været inde hos en af doktorerne: »Hun sagde, at det var en meget raffineret historie, og hun vil gerne hjælpe mig videre med den.« Miriam Bastian Wechselmann er uddannet instruktør fra Filmskolen i København, siden har hun lavet reklamefilm, skrevet to bøger, er gået i gang med at skrive manuskripter og lever nu i London med kæreste og barn. »Da jeg kom ud fra skolen, lavede jeg reklamefilm i halvandet år, rejste på business class over hele verden. Da jeg holdt op, var det tilbage på en SU-løn. Jeg tror, at det er godt med sådan nogle ups and downs i livet.« Klipperen Klaus Heinecke (29), der går på The National Film & Television School i London, sætter sig med ved bordet: »Jeg ville gerne bo i et andet land, mens jeg studerer,« forklarer han. »Hvad jeg har lært her? Jeg har lært, at man skal være på dupperne, hvis man vil præsentere sine ting. Det er et rigtig godt sted at møde folk, som man gerne vil arbejde med. Samtidig er der en masse seminarer, der sætter tanker i gang oppe i hovedet.«

Beckenbauer på film
De 530 talenter er udvalgt blandt 2.500 ansøgere. Hjælp og inspiration leverer 97 filmfolk og eksperter. »De kommer, fordi vi er blevet en institution,« har lederen af Talent Campus, Christine Dorn, forklaret. »Den franske instruktør Jean-Pierre Jeunet svarede på vores forespørgsel, at han slet ikke havde tid, men at han gerne ville komme alligevel. Lige sådan med Stephen Frears og Ridley Scott. Alle ved, at vi ikke har denne campus af kommercielle årsager, men fordi vi ønsker den størst mulige erfaringsudveksling mellem eksperter og unge begavelser.« Også det tyske fodbold-ikon Franz Beckenbauer fandt vej til Talent Campus for at præsentere en stribe ultrakorte kortfilm om fodbold, hvilket også gav ham mulighed for at dvæle lidt ved sin egen præstation på film (Libero, 1975). »Den havde en handling, de færreste kunne forstå,« erkendte han, »skuespillet hører ikke til highlightene i mit liv.«
Oven i kom at filmen forsvandt fra biograferne, fordi udlejningsselskabet gik fallit 14 dage efter premieren. »Jeg har den stadig på bånd et eller andet sted derhjemme. Det er ikke en film, man behøver at se hver dag.« Fodboldfilmene skal formentlig vises i forbindelse med VM i Tyskland næste år.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu