Læsetid: 2 min.

Vinmagasinet – et spændende initiativ

Vinentusiaster har kastet sig ud i et projekt, som på forhånd ser meget svært ud. De har startet et kvalitetsmagasin, som bringer lange og seriøse artikler alene om vin
19. februar 2005

VIN
I Kaløgade i Århus er det lykkedes Tarek Abidi at få succes med en idé, hvor kunderne selv kan tage vinen med imod at betale en propafgift pr. flaske. BYO – Bring your own – hedder konceptet, som har været kendt mange steder i udlandet i mange år. Der er stor uenighed blandt restauratører om konceptet. Tarek Abidi fra Olive i Århus er i det nye Vinmagasinet citeret for at sige, at hvor han før så sine kunder to gange om året, så er der nu mange der kommer en gang om måneden.
Det er netop Vinmagasinet denne spalte skal handle om i denne uge. Med total dødsforagt har en række århusianske vinentusiaster kastet sig ud i et projekt, som på forhånd ser meget svært ud. De har startet et kvalitetsmagasin, som bringer lange og seriøse artikler alene om vin.
Det tredje nummer er nu på gaden, og en af de spændende artikler handler netop om prisen på vin på restauranter. I sidste nummer af bladet åbnede Per Pallesen debatten, og han foreslog restauratørerne, at de indførte det såkaldte ’+ 100 kroner-koncept’. Altså et forslag om, at alle vine uanset indkøbspris blev pålagt 100 kroner i fortjeneste for restauratøren. En vin til 50 kroner ville så koste 150 kroner i restauranten.
Restaurant Jacobsen i Klampenborg er en af de restauranter, der har indført + 100 kroner-konceptet. Jeg tjekkede i forbindelse med denne artikel restaurantens vinkort på nettet. Og det er ganske interessant. Man kan eksempelvis købe en Chateauneuf du Pape fra tophuset Guigal til 280 kroner. Den koster 180 kroner hos Philipson Wine i indkøb. Hvis man er i det humør kan topkultvinen Sassicaia fra Tenuta San Guido fra 1999 købes for 1.100 kroner i restauranten, og det er stadig kun +100 kroner i forhold til prisen hos importøren.

Vigtig vindebat
Andre restauratører er skeptiske over for + 100 kroner- og BYO-koncepterne og peger især på det meget høje omkostningsniveau i Danmark. Men det er en vigtig debat, som Vinmagasinet har taget fat på. Det er ikke ualmindeligt, at restauranter ganger indkøbsprisen med fem eller seks, og det er altså en klam affære at skulle betale 600 kroner for en vin, der kun koster 100 kroner i en nærliggende vinbutik!
Der er meget andet spændende vinlæsestof i Vinmagasinet. Artiklen om Hans Kristian Jørgensen, som har skabt en vinrevolution den røde Alentejo-provins i Portugal er utroligt spændende. Han brød med alle traditioner, da han indførte kunstvanding, australske opbindingsmetoder, og ikke mindst syrahdruen til det sydlige Portugal. Det var et brud på den portugisiske vinlov at indføre syrahdruen, men da vinen fra Cortes de Cima kom på markedet, brød den igennem alle mure.
Vinmagasinet har både en blindtest med vine til mad, og en omfattende vintest, hvor der bliver smagt på en række af vinene fra de nye danske producenter. Vinmagasinet har i øvrigt en vinguide med adresser på vinbarer, BYO-restauranter, vinauktioner, vinportaler og + 100 kroner-restauranter i hele Danmark.
Det bliver spændende at følge de århusianske bladmagere, og herfra skal der lyde et held og lykke med projektet.

Vinmagasinet, 3222, 8000 Århus C. 87 41 80 06. 3 numre for 85 kr. www.vinmagasinet.dk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her