Læsetid: 3 min.

Den bedste dom over det værdigste værk

I DR2-programmet ’Smagsdommerne’ bliver kunstkritik reduceret til en gang velartikuleret ’buh’ eller ’bravo’
31. marts 2005

Kommentar
Jeg havde ellers svoret, at jeg ikke ville sætte mig til doms over Smagsdommerne, altså over DR2’s kulturelle talkshow af samme navn, for nu ikke at lade alt dette smagsdommeri eskalere i en eller anden uoverskuelig potens, men nu kan jeg ikke holde mig længere.
Da programmets titel blev annonceret, syntes jeg, den lød som et rigtig godt greb, en slags subversiv overtagelse af modstanderens våben. Når nu den indgroede småborgerlighed (groet langt ind i det, der burde være storsindet borgerlighed) slænger skældsordet ’smagsdommere’ efter dem, der har forstand på det, de snakker om, lyder det som en rigtig god idé at tage dette skældsord på sig og dermed tage brodden af det. Lidt ligesom de homoseksuelle gjorde med ordet ’bøsse’, der oprindelig var et skældsord, men nu er blevet den mandlige homoseksuelles egen stolte selvbenævnelse.
Jeg havde altså forventet, at vi nu skulle se nogle mennesker, der med stolthed ville tage ’smagsdommeriet’ på sig og engagere sig i interessante, øjenåbnende, dialogiske og perspektivrige diskussioner af de film, bøger, udstillinger og forestillinger, der skulle anmeldes – eller måske ligefrem udsættes for en egentlig kunstkritik.
Hvor ofte har jeg ikke selv savnet nogle flere eksperter i tv, hvor træt har jeg ikke været af at skulle høre alle mulige ’almindelige’ (det vil sige forudsætningsløse) menneskers uforbeholdne mening om noget, som jeg faktisk hellere vil oplyses end høre meninger om.
Og hvad har vi så fået? Et vaskeægte talkshow, det vil sige et tv-show, hvor det gælder om at råbe højest og enten være den sureste eller den mest eksalteret engagerede. En gang interjektioner, en gang ’uh’ og ’ih’ og ’ah’ og ’føj’, blot iklædt mere velartikulerede gevandter. Ikke noget, der adskiller sig fra den sædvanlige populærjournalistiske opfattelse af kritik som meningstilkendegivelse, bortset fra at meningerne måske bliver tilkendegivet med et større ordforråd og en lidt mere kompliceret syntaks, end man gennemsnitligt oplever det i tv.

Interjektionernes arena
Det er såmænd ikke de medvirkendes skyld, der er mange af dem, jeg har stor sympati og respekt for. Det er heller ikke muligt at give programlederen skylden. Det, der er galt, er hele set-up’et og hele den opfattelse af kunstkritik, der gennemsyrer det. Kunstkritikken bliver interjektionernes arena. Og det er faktisk en scenografi, der er mindst lige så anti-kritisk som statsministerens smagsdommer-foragt.
Som det er blevet sagt af en af den moderne kunstkritiks skabere og forsvarere Friedrich Schlegel, er anti-kritikken netop en position, der mener, at interjektioner er den eneste passende reaktion på kunstværker. Han finder denne anti-kritiske position både hos »de mystiske kunstelskere« og visse vidtløftige kritikere: »Hvis de mystiske kunstelskere, som holder enhver kritik for sønderlemmende, og enhver sønderlemmelse for nydelsens ødelæggelse, tænkte konsekvent, så ville ’det var pokkers’ være den bedste kunstdom over det værdigste værk. Der findes også kritikker, som ikke siger andet, blot meget mere vidtløftigt,« skriver Schlegel omkring år 1800.
Og det er denne form for anti-kritiske kritik, der udspiller sig for øjnene af os i Smagsdommerne: Vidtløftige versioner af ’det var pokkers’ (eller ’buh’ eller ’bravo’).
Desværre har jeg måttet sande, at Smagsdommerne så langt fra at være en subversiv overtagelse af småborgerlighedens skældsord nedgør smagsdommeriet på en måde, der langt overgår den folkeleflende statsminister. Indrulleret i mediemaskinens selvopretholdende selvironi bliver smagsdommeriet til sofashow, hvor det bare gælder om at lade sin mening gjalde, om end den måske gjalder med større verbal virtuositet, end hvis vi befandt os i prime time på en anden kanal.

*’Smagsdommerne’ kl.23 hver torsdag på DR2

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu