Læsetid: 2 min.

Elektra musikalsk forstyrret

Iscenesættelsen gør Richard Strauss til underlægningsmusik
7. marts 2005

Opera
Bladets kulturredaktør, Peter Nielsen, med speciale i Hugo von Hofmannsthal har før i disse spalter anmeldt nyopsætningen af dennes og Richard Strauss’ gesamtmesterværk Elektra og dér påvist den himmelråbende uoverensstemmelse mellem Hofmannsthals digtning og iscenesætteren Peter Konwitschnys opfattelse af kunstnerisk sandhed.
Denne efteranmeldelse med vægten på det musikalske kan kun supplere og dét i dyb forundring over disse åbenlyse krænkelser af ophavsret og droit morale leveret på Det Kgl’s nye omfangsrige tumleplads med Bubbers badekar som pinlig og dum ouverture samt en afslutning på showet i massemordets, fyrværkeriets og maskingeværildens totalødelæggende effektjageri.
Så meget desto mere tragisk for teatret – eller Operaen skal man vist sige – som selve den musikalske præstation, der dog også har en slags betydning i opera – ligger på et så højt niveau. Iscenesættelsen, som ikke provokerer eller gør klogere eller ryster eller fornyr eller rusker et borgerligt operapublikum op eller i det hele taget har nogen mening med en slutning, der dementerer ethvert tilløb til noget sådant, saboterer jo ikke alene Hofmannsthal, men også Strauss. Hvor i partiturets pragtfulde afslutningssats, må man nok spørge, har mesteren indforskrevet maskingeværsalver? Jamen, det er da ikke helt ligegyldigt, hvilke lydeffekter man tilføjer musikken, og da slet ikke når disse kommer til at dominere det samlede klangbillede eller i hvert fald distraherer dette så meget, at det overjordiske Strauss’ke klimaks: Orestes møde med Elektra, mordet på Klytaimnestra og Aegisthos, samt Elektras triumfdans og død reduceres til underlægningsmusik, der er noget nær det modsatte af opera og operaens idé.

Musikmodarbejdende
Mod disse odds dirigerer Michael Schønwandt med vibrerende og stilsikker sans for komponisten et formidabelt velspillende kapel, solistisk såvel som ensemblemæssigt. Det betagende ved Schønwandts stadig mere udviklede og udviklende musikalitiet er det små i det store og omvendt, en rigdom i detaljen hos Strauss, som samtidig udgør helhed. Det er stort og smukt og derfor tidobbelt generende, at iscenesættelsen kun modarbejder.
Fra anmelderpladsen denne gang på femte række parket var forte fortissimo ikke øresmertende som sidst i Aida andetsteds i auditoriet, derimod forekom sangerne til tider spillet agterud i rummet, som givetvis kræver megen tilvænning fra både dem og musikere.
Eva Johanssons Elektra har stemmestyrke, smidighed og vitalitet, men også titelpersonen præges af iscensætterpjanket og mister oprejst dysterhed i løbesko og cowboybukser. Stærkest står Susanne Resmarks mezzo i det rystende magtmenneskeparti som Klytaimnestra.
Her begribes mordets mulighed, både at Resmark med den stemmeføring har gjort det, og at hun selv må blive næste offer. Gribende i stemme og forsøg på frigørelse hæmmet af kærlighedens afhængighed synger Tina Kiberg tilfredsstillende alle forventninger.
Øvrige roller i den ellers kvindedominerede forestilling varetages stærkt af Johannes Mannov som Orestes og Poul Elming som Aigisthos, mens de unge kvinder ved brønden, som her er blevet til stuepiger i Klytaimnestras hus, tilsammen står en kende for svagt i forhold til orkesterklangtæppet. I hvert fald hørt på femte række.
Alt i alt: Gid denne Elektra havde været en koncertopførelse, en sådan ville have kunnet føje sig til klassikerne, i stedet for denne musikmodarbejdende fortænkthed.

geme@informaiton.dk

*Richard Strauss: ’Elektra’, Store Scene, Operaen. Spiller igen 5.3, 8.3 og 11.3.2005. Instruktion: Peter Konwitschny. Scenograf: H. J. Schlieker. Sangere: Eva Johansson (Elektra), Tina Kiberg (Chrysothemis), Susanne Resmark (Klytaimnestra) og Johannes Mannov (Orestes).

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu