Læsetid: 4 min.

Erindringsfeltet

Ib Braases arbejde er udfordrende og radikalt. Det klassiske udgangspunkt splintres, og arbejdet selvstændiggøres, fundamentalt yderliggående i sin konsekvens. Det er et menneskeligt udsagn, der langsomt virkende sætter sig i erindringen. Man tager indtrykkene med sig fra den retrospektive udstilling på Den Frie og fra oeuvre-kataloget, der er i særklasse
26. marts 2005

UDSTILLING
I Kunstforeningens boghandel ved Gammel Strand stod der i 1999 en papkasse på gulvet med gamle kataloger. Der var kataloger helt tilbage fra 1910’erne. Man har i foreningen gemt på disse sager i næsten 90 år, til historiens dødvægt på et tidspunkt må være blevet en eller anden utålelig, og nu stod de der til afhentning til 5 eller 10 kr., men i de fleste tilfælde gratis.
Jeg tog en stak med mig, og de dukker stadig op fra reolen, når jeg mindst venter det. Tryksager om Aksel Jørgensen, Ludvig Karsten, Munch (selvportræt under influenzaen, reproduceret), Jerichau, Guttorm ved huggeblokken, Hammershøi og et om Alsing Nielsen. Sidstnævntes sært danske blikskurs-purisme ville for øvrigt være oplagt at vise en samlet præsentation af. Blandt disse publikationer lå også et om Ib Braase retrospektiv, Kunstforeningen 1977.
Det er et ejendommeligt og særegent katalog med Sarkis’ fotografier fra henholdsvis Braases, Dewez’ og Sarkis’ egne atelierer, ikke et eneste arbejde er reproduceret:
»Billeder af steder, hvor vi lever, arbejder og ser ud fra,« som der programmatisk står på titelbladet. Det blev min introduktion til Braase. Stedet. Først forstået igennem associationers forgrening, Fischli og Weiss, Wols og Polkes lsd-forsøg i mørkekammeret.
Nu er der en mulighed for at se Braases arbejde, midt i København, og derudover er der udgivet en aldeles fabelagtig bog, som viser værket i sin udstrækning, og som man kan tage med sig. Det manglede også bare.
Nuvel, ved Østerport station, tæt ved banelegemet ligger Willumsens pagodelignende bygning, se de forgyldte firkløvere og det bemalede bronzerelief over døren; Pegasus’ himmelflugt over en syregrøn evergreen. På Den frie begynder det altid godt, og i dette tilfælde fortsætter det salene rundt, hvor Ib Braase vises frem til den 27 marts 2005.

Braases livsværk
Udstillingen viser et sikkert udvalg af Braases livsværk, summen af de erfaringer, der blev gjort, nøgent, afslørende. I Den fri udstillingsbygnings fint differentierede rum fremstår værkerne som en koncentreret åben bevægelse, processuelle spor, der som handlinger i ét nu viser, hvad der er muligt inden for et givent tidsrum. Alene det er dybt fascinerende. Rummene fremstår afklarede, ideelt sammensat i en springende kronologi, det er en sjælden veldisponeret udstilling, en rejse som i sig selv er værd at rejse (langt) efter Braases arbejde synes at pege mod de minimale betingelser for, hvad der kan definere eller skabe rum, men arbejdet transcenderer den fysiske materialitet, viser hen imod det ikke synlige, bevægelsesprincippet, det essentielle bagvedliggende. Værket er eksistentialistisk betinget som Hermann Hesses og Thorkild Hansens romaner. Vi ser overgange og broer, master og skibe, det er metaforer for altings fluktuerende bevægelse, søgt fastholdt i et klassisk avantgardistisk materialevalg, pulterkammer- og containeraffald.
Værkernes tilsyneladende vilkårlige bestanddele rummer dog en distinkt grammatik, gips, beton, brædder og jernstænger fra byggepladser i forkastninger. Modeleret bronze, klassisk, til også det vaskes væk. Marmor henviser til gravstedet, og vi ser maling hældt afværgende, gestisk som tags, og så overalt dette ingenting gådefuldt omsluttet. Der synes at være en vis forbindelse til italiensk arte povera, men det bliver aldrig facilt eller mondænt.

Menneskeligt udsagn
Braases arbejde er udfordrende og radikalt. Det klassiske udgangspunkt splintres, og arbejdet selvstændiggøres, fundamentalt yderliggående i sin konsekvens. Det indeholder en voldsom kantet modstand, er næsten kontrært besværligt, kun tilsyneladende let og henkastet. Arbejdet er en måde at være til på, flygtigt givet form som eksistentielle udsagn; tiden river alting med sig, det er ubærligt ikke at fastholde den. Arbejdet er den eneste mulighed, der er kun ét sted at være, og dér er det ikke engang sikkert, at det er muligt at opholde sig; se sjælen (l’esprit) flyde, som psykiske udladning fanget.
Det er ikke en udstilling af den sædvanlige slags med slagvarer af humørsyg fradragsberettiget samtids- og sammenslutningskunst, der lugter i nutid og i overmorgen stinker i datid. Det som tupperware-kunstforeninger almindeligvis rager til sig.
Braases arbejde er et menneskeligt udsagn, der langsomt virkende sætter sig i erindringen. Man tager indtrykkene med sig.

Fremragende essays
Som nævnt er der udgivet en bog, et oeuvre-katalog, på Borgens forlag, og det er i særklasse. Braases værk nyfortolkes, udfoldes og kontekstualiseres i tre fremragende essays, kompetent og seriøst. Desuden finder man levnedsforløb og bagest et værkregistrant, fyldigt, men særdeles overskueligt.
Rejsen ind i forståelsen af Braases værk indledes med et dobbelt oplag, hvor Braase i arbejdstøj, holder en næsten kultisk skitse. Vi ser en båd formet af hænder som en hjerneskal, blødende tæt sienna som kølvand over Le Mondes forside.
Man kunne indvende at bogens klods står som en performativ selvmodsigelse. Antager man, at Braases arbejde peger på netop det, der ikke entydigt kan begrebsliggøres, det bagvedliggende princip, bevægelse eller essens, det, der kun antydningsvist kan gives en fast fikseret form, så bliver bogen, som værk betragtet, en konstruktiv aporetisk modsigelse til Braases arbejde, i og med at bogen fylder ’det åbne tomrum’.
Det er en meget smuk og klassisk bog, gennemarbejdet og omhyggeligt disponeret. Billedernes rytmisk sammensatte forløb er en udpræget fornøjelse, et sted at være.

*Mikkel Bogh, Magnus Carlsen, Carsten Thau og Rikke Warming: IB BRAASE, 190 sider, illustreret, 250 kr., ISBN 87-21-02594-0

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her