Læsetid: 2 min.

Kaj Holgers tid er forbi

Universiteternes humanistiske fag skal holde fast i deres faglighed – de skal bare have smurt hængslerne til verden udenfor, siger formand for arbejdsgruppe
4. marts 2005

HUMANISTER I ARBEJDE
Universiteternes humanistiske institutter skal ikke opgive deres faglighed. Der foregår en positiv udvikling, men de skal være mere opmærksomme på deres kandidaters problemer med at få arbejde i erhvervsvirksomhederne. Det siger Morten Hesseldahl, formand for videnskabsminister Helge Sanders arbejdsgruppe om humaniora og fremtidens arbejdsmarked. Gruppen har blandt andet anbefalet trainee-ordninger og uddannelsesstillinger i virksomhederne, bedre muligheder for utraditionelle fagkombinationer, tillægsuddannelser og mere vægt på at udvikle kandidaternes evne til at udtrykke sig, kommunikere og give feedback.
»Jeg er ked af, at debatten meget har handlet om at ’humaniora har sovet i timen’, som en af avisoverskrifterne lød,« siger Morten Hesseldahl. »Det er slet ikke vores budskab.«
»Vi prøver blot at give nogle anbefalinger, hvis man vil lette de humanistiske kandidaters vej til arbejde i virksomhederne.«

Humaniora sover ikke
»Der er brug for humanistiske kompetencer i nutidens og fremtidens erhvervsliv. Bella Radios og Kaj Holgers tid er forbi. Vi lever ikke mere i et hierarkisk produktionssamfund. Mange mennesker sidder efter 5-10 år i et job, de ikke er uddannet til.«
Arbejdsgruppens beskrivelse af humaniora er blevet kritiseret, blandt andet af studievejleder Mikkel Dahlbæk Sigurdsson her i avisen.
Han undrer sig over, hvad de syv medlemmer af arbejdsgruppen bygger deres politiske anbefalinger på.
»Det er ikke nogen empirisk undersøgelse, hverken kvantitativt eller kvalitativt,« understreger Morten Hesseldahl.
»Vores fælles baggrund er, at vi selv er en del af humanioramiljøet. Det, der står i rapporten, bygger på vores egne vurderinger.«
»Jeg synes ikke, vi pynter os med lånte fjer. Vi har lagt en statistik frem for at vise, hvordan situationen er for de humanistiske kandidater, men vi har ikke forsøgt at dække os ind bag statistikken.«
»Hvis det var en kvantitativ eller kvalitativ videnskabelig undersøgelse, man havde ønsket, så var man vel gået til et forskningsinstitut eller nogle sociologer, der er vant til at lave den slags,« siger Morten Hesseldahl.
»Hvis nogen er uenig i vores betragtninger, så er der baggrund for at tage en drøftelse af det. Men ingen er vel uenig i, at det går trægt med at få de humanistiske kandidater sendt ud i erhvervslivet?«
Foruden Morten Hesseldahl, der er filosof og forlagsdirektør, består gruppen af Carlsbergfondets direktør Hans Edvard Nørregård-Nielsen, prorektor Karen M. Lauridsen, Handelshøjskolen i Århus, Carlsbergs kommunikationsdirektør Anne Marie Skov, professor Morten Kyndrup, Århus Universitet, lektor Isak Winkel Holm, Københavns Universitet og professor Per Øhrgaard, Handelshøjskolen i København.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu