Læsetid: 3 min.

Kunsten at komme ud fra et møde

Den tyske ledighed nåede i februar 5,216 mio., noget skal der ske, mener politikerne. I dag mødes regering og opposition til topmøde om beskæftigelsen, men ønsker nogen af dem et resultat?
17. marts 2005

Analyse
BERLIN – For bare en måned siden så det faktisk helt hæderligt ud for den tyske kansler Gerhard Schröder (SPD). Hans reformer var sat i værk på trods af megen modstand i hans eget parti, nu skulle de bare have tid til at virke. Det forestående delstatsvalg i Slesvig-Holsten syntes ikke at være noget problem. Og politiske iagttagere tippede på, at Schröder såmænd også nok skulle vinde valget til Forbundsdagen om halvandet år.
Men ledigheden havde ved årsskiftet passeret fem millioner og steg igen i januar. Langt væk fra det politiske establishment begyndte det at gære. Da valgdagen i Slesvig-Holsten oprandt den 20. februar, gik SPD 4,4 procentpoint tilbage og mistede positionen som største parti.
Stemmeprocenten nåede ned på 66 procent, tankevækkende nær den irakiske.
Beskeden var klar: Vælgerne så aldeles ikke så lyst på situationen, som medier og regeringspolitikere i Berlin gjorde. Straks efter delstatsvalget var den gode stemning i regeringen borte.
Når en regering er presset, skal en selvbevidst opposition slå til. De konservative partiledere Angela Merkel (CDU) og Edmund Stoiber (CSU) sendte kansleren en invitation til et tværpolitisk topmøde, der skal skabe mere beskæftigelse i Tyskland. Vedlagt var 10 punkter med tiltag, der burde tales om.
SPD reagerede noget forvirret. Fra Forbundsdagens talerstol jordede SPD-formand Franz Müntefering invitationen, mens Gerhard Schröder ikke ville afslå. Og sådan blev det: I dag til eftermiddag samles de fire toppolitikerne Gerhard Schröder (SPD), Joschka Fischer (De Grønne), Angela Merkel (CDU) og Edmund Stoiber (CSU) for at drøfte tiltag, der skal bringe dynamik i erhvervslivet.
Forud for topmødet har alle forsikret, at landets vel går forud for partitaktiske spil. Det lyder meget ansvarligt – spørgsmålet er bare, om de mener det helt så alvorligt.
Hvad har Schröder ud af at fremstå som hjælpeløs over for sine politiske modstandere CDU-CSU, og hvorfor skulle CDU-CSU forære så meget som ét point til Schröder, når en konservativ sejr ved valget i industridelstaten Nordrhein-Westfalen den 22. maj synes inden for rækkevidde?
Under indtryk af stemningen i befolkningen kunne Schröder bare ikke afvise den fremstrakte hånd fra Merkel og Stoiber, selv om det formentlig var det, han helst ville; nu må han i stedet mødes med dem i håbet om, at de selv trækker hånden til sig.
For CDU-CSU gælder det om at vise ansvarlighed – og helst ikke mere, hjælpe Schröder kommer ikke på tale. Dermed synes topmødets vigtigste sætninger at blive dem, der skyder skylden for en forudbestemt fiasko over på modparten.

Rollerne byttet om
Så let slipper politikerne bare ikke i dag, for i mellemtiden har topmødet vundet en vis egendynamik.
Ledigheden og politikerleden nager i samfundet. I tirsdags lagde forbundspræsident Horst Köhler ekstra pres på topmødedeltagerne ved at holde en brandtale om nationens tilstand: »I Tyskland er officielt 5,216 millioner mennesker arbejdsløse,« indledte han. »De vil derfor ikke forvente en festtale af mig. Altså til sagen: Tyskland er ikke længere tro mod sig selv. Længe har vi forsømt den opskrift på succes, som efter krigen har givet Forbundsrepublikken Tyskland velstand, stabilitet og anerkendelse.«
Han sagde manende, at regering og opposition har et »patriotisk ansvar« for at nå til et resultat – og kom selv med en liste af emner, der bør være på dagsordenen i dag.
Selv om et stort flertal af befolkningen i meningsmålinger angiver, at de ikke tror på resultater af topmødet, står det også klart, at politikerne ikke kan slippe ud fra mødet med en frisk bemærkning. Rollerne er byttet om. Nu skal politikerne overbevise de modløse vælgere om deres reelle hensigter og vilje til resultater.
Under et sådant pres kan det være, at der alligevel kommer noget positivt ud af topmødet, der egentlig begyndte som et partipolitisk pr-trick.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu