Læsetid: 2 min.

Repremiere på Händel-succes

Mesterlig Julius Cæsar på Det Kgl. Gl. Scene instrueret af Francisco Negrin giver store forventninger til weekendens store operabegivenhed: Ruders Kafka-opera som Negrin også instruerer
9. marts 2005

Opera
Det er dybt tilfredsstillende at overvære en operaforestilling, hvor iscensætteren respekterer forlægget og i sin iscensættelse ikke maser egne påfund ind stik mod tekst og musik, ikke digter imod, men med ophavet. En sådan forestilling er i enhver henseende Francisco Negrins Julius Cæsar med blændende scenografi af Anthony Baker. Ikke fordi Negrin mangler indfald, de formelig bobler ud af scenerne i et allegorisk miks, der aldrig bliver søgt eller trættende. Men i den forstand lever Negrins tolkning op til barokoperaens idealer; for Händel ville det næppe have været en ukær aften, således som fortid, myte og nutid præsenteres i logisk blanding.
Negrins Cæsar stiller oven i dette alt for mange tidstypiske eller moderigtige operaopsætninger, desværre også på Det Kgl., i endnu mere grelt og afslørende lys, eftersom Negrins ideer fra det 21. århundrede-om Julius Cæsar går op i en højere enhed med Händel og Nicola Francesco Hayms opera fra 1724. Man kan også sige det mere firkantet: Denne forestilling er kunst, det er der meget andet der ikke er, men blot tom udstilling af dunkle tanker.

Pigelig uskyldig
I titelpartiet glimrer kontratenoren Andrea Scholl, Inger Dam-Jensen synger en forførende, men også pigelig uskyldig Cleopatra, Randi Stene er den varmt, tragisk syngende Cornelia. Overdådig i sin komiske, men farlige fremstiller Christopher Robson skurken Ptolemæus. Hans arie »Belle dee« i brusebadet, et verdensnummer i sig selv, kompenserer for en til tider noget spag kontratenor.
Alle partierne er rigtigt besat. Aftenen går foruden til de nævnte og ikke nævnte som antydet til den mesterlige instruktør. Forventningerne til Ruders Kafka-opera på Dokøen lørdag er spændt til bristepunktet. Her er det nemlig også Negrin, der instruerer.
Men forestillingen er også Lars Ulrik Mortensen og Concerto Copenhagens. Mortensens legendariske musikalske energi forplanter sig ud i detaljen, men overdriver aldrig, bliver heller aldrig manér, og hans ensemble med de ’rigtige’ instrumenter giver fuld valuta igen, også når hornene bjæffer lidt i det. Jo, der er gang i barokken hos Mortensen & co.
Det tilrådes med andre ord at skaffe billet til Cæsar, den går seks gange endnu her i marts, det er ganske enkelt en operaforestilling, man sent eller aldrig glemmer.

*Händel: Julius Cæsar, Gamle Scene. Iscen.: Francisco Negrin. Scenografi og kostumer: Anthony Baker. Sangere: Andrea Scholl (Julius Cæsar), John Lundgren (Curio), Randi Stene (Cornelia), Tuva Semmingsen (Sextus Pompejus), Inger Dam-Jensen (Cleopatra), Christopher Robson (Ptolemæus), Palle Knudsen (Achillas), Michael Maniaci (Nirenus).Spiller den 9.3, 11.3., 14.3, 16.3, 20.3, 22.3.2005

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu