Læsetid: 2 min.

Trusser til den Ny Mand

Efter at den metro-seksuelle mand har overtaget kvindens kosmetik, er tiden måske kommet til at indtage hendes lingeri
30. marts 2005

Herre-feminin
En ny reklamekampagne vækker opsigt i Frankrig. Og den skaber debat. For den er udtryk for en tendens. Plakaterne hænger over alt. Og taler den ikke til alle, kan den komme til det.
Det er fotos af mandetorsoer. Pumpede. Bare. Men bare til hoften. Det, der forstyrrer, er ikke, at mændene er næsten nøgne. Det forstyrrende er, at den klud, der skjuler resten, ikke er traditionelt herreundertøj. Snarere lingeri. Trusser. Lige i skridtet.
Første gang, ved et bus-stoppested i Paris, konfronteret med billederne af den Ny Mand, lader undertegnede sit blik vandre. For at krydse andres. En anden mands. En kvindes. En bøsses. En midaldrende dame trækker let på skuldrene. Og smilebåndet. Billedet af kroppen med de dybrøde, gennemsigtige underbukser med blonder taler ikke til hende: »Det er latterligt. Det dér kan en mand ikke gå i. Men måske en bøsse.« Hendes søn i 20’erne rykker det heller ikke i.
»Men hvem ved – måske det kunne glæde nogle kvinder,« siger han.
Hvad er meningen? Som altid, når konfronteret med et ubegribeligt billede, kan man søge hjælp i teksten. Men det eneste, der står på plakaterne er: Hom. Og eksisterer det ord ikke på fransk, må det være kort form af ’homme’, mand. Eller ’homo’, bøsse.

Tal taler for herrelingeri
Den nye gruppe, reklamen vil ramme, er de unge, urbane oppe-på-trommerytmen. De såkaldt ’metroseksuelle’, der narcissistisk soignerer deres ydre i en grad, det tidligere kun var kvinder forundt.
Kommunikationsbureau-et Euro RSCG har i et studie betitlet Metroseksualitet, mændenes fremtid skuet den Ny Mands komme: »En mand med stærk købekraft, der åbner sig mod nye forbrugsmønstre: reklamefolks ideelle målgruppe!«
I kosmetikindustrien er hans indmarch blevet noteret. Ifølge finansmagasinet L’Expansion er salget i Frankrig af hudpleje- og skønhedsprodukter til mænd fra 1998 til 2003 steget 140 procent. Den Ny Mands næste skridt er herrelingeri. Alene i 2003 steg salget her 18 procent, noterer finansavisen Les Echos. Alle de store mærker har lanceret kollektioner.
I Paris, hvor det mest chic’e kvarter, Le Marais, også er gay, tilskrives nye tendenser pr. refleks de homoseksuelle. Men med den magiske trusse uden kusse tilskrives også hip hop’erne en del af æren. Lav talje har blottet underbukserne, og baggy pants tvunget bærerne til at gentænke deres undertøj.
Men vil man gå til kilden, må man gå til kvinden. Avisen Le Monde skriver: »Efter kvindens krop, er mandens krop blevet reklameobjekt«.
Den franske reklamebranches selvregulerende instans, BVP, anfører i sin rapport over 2004, at flere billeder af manden som objekt har givet kritikerne af reklamens tingsliggørelse af menneskekroppen ny vind i sejlene. Nogle er dog begejstrede. Som visse kvinder i reklamebranchen har fremført, er det kvinderne, der nu tvinger mændene til at posere.
Om Homs idé om »at bøje blonderne i maskulinum« bliver en succes, vides endnu ikke. Men måske den nære fortid kan give et blik ind i den nære fremtid. Sidste store revolution inden for lingerie var g-strengen. I herreafdelingen tegner den sig allerede for fire procent af undertøjsalget. Og hos kvinderne? Var g-strengen for 10 år siden vulgær, er den i dag ligeså naturlig som – trusser på mænd om 10 år?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu