Læsetid: 3 min.

Bedstemor og hele dynen

Teenageteater for to-årige eller blebarnsteater for 10-årige? Børneteaterfestivalen viser, at begrebet ’familieforestilling’ har overlevet sig selv
14. april 2005

KOMMENTAR
’Familieforestillinger’, står der tit i annoncerne for de store teatre – Det Kgl. Teater, Det Danske Teater, Nørrebros Teater...
Men reelt betyder det, at de mindste børn græder, de ældste keder sig, og at bedsteforældrene synes, at det er praaaagtfuldt... Omtrent sådan kom jeg i hvert fald til at skrive for nogen tid siden i disse spalter, hvor jeg prøvede at forsvare det oprigtige børneteater – teater spillet af voksne for en specifik børnemålgruppe – mod de store voksenteatres såkaldte børneforestillinger. (Hvem forestiller sig for eksempel seriøst, at en fire-årig skal kunne koncentrere sig i to timer?)
Læserstorm? Det ville nok være en overdrivelse at sige. Men en, antagelig gråhåret, læser reagerede harmdirrende på min artikel ved at anklage mig for at undervurdere hende og alle andre bedsteforældre!

Autostole, klik
Derfor kan jeg nu med stor glæde slå hånden ud og opfordre bedsteforældre til at gribe deres børnebørn, sådan fra halvandet år og opefter, klikke dem i autostole eller invadere familiekupéer med dem – og drage midterlands mod Ringsted til Børneteaterfestivalen denne weekend. Det er endda gratis; man skal bare ringe og bestille i forvejen.
Her vil også bedsteforældre kunne observere, hvor målrettet og effektfuldt det ’rigtige’ børneteater er for de 1/2-fire årige, de tre-seks-årige, de seks-10-årige, de otte-12-årige, de 11-14 årige, de 14-16-årige... Og hvor tydelig ekspertisen er: Disse børneteaterkunstnere kender børnenes humor, deres optagethed af detaljen og deres koncentrationsevnes hidsige fokus.
Indholdsmæssigt hænger mange danske børneteatre (gudskelov) stadig fast i gruppeteatrets tro på en bedre verden. Venskab og drømme, sorg og identitet – og fantasien om at opleve noget ganske særligt – er typiske emner. Dramaturgisk er mange forestillinger ret traditionelle med en grundsituation og flere gentagelsesscener, inden selve det dramatiske plot sættes i gang – ikke mindst de forestillinger, der baserer sig på børnebøger eller eventyr. (Åh jo, det er ganske vist: Der er hele 15 H.C. Andersen-forestillinger med på festivalen – og fire af brødrene Grimm, hvis nogle skulle have fået nok af Hans Christian.)

Svømmefødder, plask
De nye børneteatergrupper satser imidlertid mere på det sanselige og øjebliksdyrkende teater. Her er scenografien altafgørende – med videoscenografi og lysprojektioner som dominerende. Rummet skabes i børnetilskuernes bevidsthed længe førend den egentlige historie, og musik overtager meget af den traditionelle replikkunst. Dramaturgien lægger sig mere an på scener end på forløb, og skuespillernes kropsudtryk bliver lige så væsentlige som de replikker, de siger: Tanken overhales altså af sansningen. Som i Teatret Udsprings Cecilie og Ariel for de seks-10-årige, hvor en kræftsyg piges dyne ikke er en almindelig dyne, men mindst 10 meter lang.
Eller for nu at komme med et par eksempler, der kan opleves i Ringsted: I Det lille Turnéteaters forestilling Dorthes Hjerte for de to-fire-årige eller tre-seks-årige bliver både hele scenen og hovedpersonens mave til en computerskærm fuld af sommerfugle. Og i Vores Teaters svømmehalsforestilling Skab! for de seks-10 årige plasker svømmefødderne pludselig rundt inde i skabene. Til musik, selvfølgelig.
Her nærmer teatret sig den æstetik, som ungerne kender fra tv og video. Men altså tilsat levende hud og stemmer – og blikke. Og netop derfor virker det helt anderledes på ungerne, end skærmen gør. Ud over at de som tilskuere til den levende kunst ikke kan lade være med at lægge mærke til alle de andre børns reaktion: Teater er jo en fællesskabskunst.
Og jo, bedstemødre er velkomne til samtlige børneteaterforestillinger. Børneteaterfestival-programmet angiver en vejledende og aldeles uforpligtende øverste grænse: de 99-årige.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her