Filmfestival
Selvfølgelig er der også H.C. Andersen på programmet under årets NatFilm Festival, den 16. i rækken, der for alvor begynder i København i dag. Har man forlængst nået et mætningspunkt, hvad angår den folkekære eventyrdigter jeg nåede det engang i sommeren 2004 kan det være svært at tage sig sammen til at se bare én af de otte HCA-fortolkninger, som vises i løbet af festivalen. Men heldigvis lader filmene til mere at være sig selv end H.C. Andersen.
Alene Aki Kaurismäkis Pigen fra tændstiksfabrikken gæt selv, hvilket eventyr den er baseret på burde være grund nok til begejstring med sin barske, usentimentale historie og begsorte humor. Den lille pige med svovlstikkerne har i øvrigt også inspireret til den socialrealistiske The Rose Seller fra Columbia og den sydkoreanske scifi-actionfilm Ressurection of the Little Match Girl.
Lovende
Og i den spanske instruktør Gonzalo Suarez The Detective and the Death, der har fremragende Javier Bardem i hovedrollen, mødes Andersens Historien om en moder og Skyggen med film noir, og resultatet skulle angiveligt være temmelig syret.
Men nu er NatFilm Festivalen naturligvis meget andet end H.C. Andersen. I år viser man 150 film fra 46 forskellige lande, blandt andet franske Francois Ozons 5x2, der har coverstjernen, den italienske skuespillerinde Valeria Bruni-Tedeschi, i hovedrollen. Ozons film, der skildrer et parforhold bagfra, fra skilsmissen til det første møde, har ordinær dansk biografpremiere i næste uge og åbnede festivalen i går aftes. I dag kl. 16.45 kan den ses i Cinemateket.
Sanselige Bruni-Tedeschi. der hovedsageligt virker i Frankrig, kan opleves i yderligere syv film på NatFilm Festivalen både franske og italienske blandt andet hverdagsdramaet Its Easier for a Camel, som hun også selv har instrueret og været med til at skrive.
Hvis man springer de sædvanlige forpremierer over bl.a. David O. Russells noget specielle I Heart Huckabees og Clint Eastwoods fremragende Million Dollar Baby og i stedet koncentrerer sig om de film, der ikke umiddelbart er indkøbt til dansk biografdistribution, og dem er der mange af, så er der adskillige lovende titler, som fortjener opmærksomhed.
Jonathan Glazers psykologiske thriller Birth, der har Nicole Kidman i hovedrollen, kommer af uforklarlige årsager ikke op herhjemme, men lyder ret interessant på papiret en 10-årig dreng dukker pludselig op og fortæller en kvinde (Kidman), der står for at skulle giftes, at han er en reinkarnation af hendes afdøde mand. Mindre interessant bliver det ikke af, at Glazer var manden bag den stiliserede og brutale gangsterfilm, Sexy Beast.
Mangfoldigheden
Som sædvanlig er der tillige fokus på de nyeste film fra en række forskellige lande i Europa. Fra England kommer blandt andet produktive Michael Winterbottoms seneste film, 9 Songs, der vakte opsigt i hjemlandet, fordi den som der står i festivalens programavis bruger »ægte, usimuleret sex« i en skildring af kærlighedsforholdet mellem to mennesker, Matt og Lisa.
Fra USA og den såkaldte independent-scene, der forsøger at holde sig fri af Hollywood, kommer der nye film af så spændende instruktører som Todd Solondz (Palindromes), John Sayles (Silver City), Gregg Araki (Mysterious Skin) og John Waters (A Dirty Shame). Heller ingen af dem er hjemtaget til biografdistribution i Danmark.
Også den kritikerroste, australske zombiefilm Undead kunne gå hen og blive en oplevelse af de mere specielle kritikere og publikum down under var meget begejstrede og hvis Hong Kong-instruktørerne Andrew Lau og Alan Maks to opfølgere til deres egen actionfyldte Infernal Affairs er lige så gode som originalen og det skulle de vist være skal de bare ses.
Filmmiljøerne i Mellemøsten, Sydafrika og Sydamerika, der alle er begyndt at markere sig stærkt internationalt, er også rigt repræsenteret på årets festival, og ikke mindst de 15 instruktører fra Mellemøsten skulle give gode muligheder for at dyrke mangfoldigheden og se film i mange forskellige genrer og stilarter.
*NatFilm Festivalen varer indtil den 10. april i København, hvorefter den flytter til Jylland mellem den 13. og den 17. april
Se spilletider og filmomtaler på www.natfilm.dk