Læsetid: 4 min.

Moderne forbrugere: Ølsmagning eller indflydelse?

Kun fem ud af 2.300 medlemmer deltog i årsmødet i Superbrugsen på Islands Brygge, mens ti gange så mange gik til ølsmagning en uge tidligere
7. april 2005

FORBRUGERDELTAGELSE
Det er spændende timer for medlemsdemokratiet i FDB i disse dage og uger, hvor bevægelsens ca. 900 butikker holder årsmøde eller generalforsamling: Hvor mange af de i alt 1,6 mio. medlemmer vil vælge at bruge en forårsaften på årsmødet?
For Rudi Sommerlund, afgået mangeårig formand for SuperBrugsen i Njalsgade i det københavnske kvarter Islands Brygge, var det nyligt overståede årsmøde en tam affære: »Der kom fem – fem! – ud af de i alt 2.300 medlemmer, FDB har på Islands Brygge,« fortæller Rudi Sommerlund.
»Årsmødet var en gevaldig nedtur. Af de fem var de fire endda over 70 år, og den femte var fyldt 69,« tilføjer han og spørger: »Hvor bliver de unge af med alle deres holdninger?«
Selv om fem deltagere nok er bundrekord, er Rudi Sommerlund ikke i tvivl om, at medlemsinteressen blandt FDB-medlemmerne generelt er faldende – i hvert fald i byerne. Anderledes måske i mindre lokalsamfund, hvor det kan være nemmere at forstå betydningen af at bevare en lokal og medlemsstyret butik.
»Det er svært at få folk til at engagere sig i byerne. Det kræver hele tiden noget ekstra, f.eks. underholdning eller optræden af kendte, men det koster jo alt sammen. Og der er kun ét sted, hvor pengene kan hentes, og det er på varerne,« siger Rudi Sommerlund.

Ned ad bakke
Pressechef i FDB Anne Villemoes bekræfter, at der generelt er lavere tilstrømning til FDB-butikkernes årsmøder i de større bysamfund sammenlignet med de mindre:
»Fem fremmødte er ikke repræsentativt for hele FDB, det er det altså ikke,« siger hun. Endelige tal for 2005 kan hun dog ikke give endnu, idet årsmøderne først vil være overstået med udgangen af april.
I de seneste fem år er antallet af fremmødte gået støt og roligt ned ad bakke: For fem år siden var der ca. 60.000 deltagere, i 2004 var tallet omkring 49.000, oplyser pressechefen.
»Vi synes nu, at ca. 50.000 aktive er meget godt. Vi har ingen ambition om at få engageret alle 1,6 mio. medlemmer. Men omvendt, jo flere vi får til at komme, jo bedre er det da,« siger Anne Villemoes.
Det generelt ringe fremmøde forklarer hun bl.a. ved at henvise til omfattende ændringer i hele strukturen i FDB og Brugsen. For tre år siden blev Coop Norden dannet, og FDB blev til en forbrugerorganisation, der skal tages med på råd om bl.a. varevalg, kampagner og aktiviteter. Væk er derimod ansvaret for den daglige drift af de enkelte butikker.

Mavepine af økologi
At få flere forbrugere til at engagere sig er som at vende en supertanker. Det tager tid, forklarer hun.
»Blandt vores ca. 5.000 medlemsvalgte i butiksrådene er der jo også vidt forskellige holdninger: Fra folk i Nordvestjylland, der nærmest mener, at økologiske varer giver mavepine, til byboere, der først og fremmest tænker på økologi eller på at stille etiske krav til fremstillingen af varerne,« siger Anne Villemoes.
Som eksempler på, hvad der konkret kan komme ud af at gøre sin indflydelse gældende, nævner Anne Villemoes de forbrugerpolitiske principper, der nu gælder for hele Coop Norden.
»Og på det nære plan er der eksempler på, at en butik har fravalgt Arla-mælk til fordel for mælk fra andelsmejeriet i Hirtshals, en anden butik har fået mange flere diabetikervarer, en tredje har stået bag en kampagne for en lokal cykelsti for skolebørn. Det afhænger af det lokale samfund og af, om der er nogle lokale ildsjæle,« tilføjer hun.
61-årige Rudi Sommerlund har i mange år netop været en lokal ildsjæl. Nu brænder han videre for Nordvestamagers Ældreråd:
»Men der ser jeg den samme triste historie: Det er altså svært at få folk op af lænestolen,« siger han.
Rudi Sommerlund har i årenes løb arrangeret massevis af årsmøder i SuperBrugsen, hvor bestyrelsen har arrangeret banko med fine præmier, serveret varm mad eller uddelt gaver til alle fremmødte. Nogen gange hjælper det, andre gange gør det ikke:
»Ude på landet kan de stadig men nok mest i de selvstændige brugsforeninger arrangere årsmøde med efterfølgende spisning og bal hele natten, hvor der kommer mange. Men det er altså ikke nok til at lokke byboere til. Der skal noget ekstra til,« siger han og fortæller om en aften med ølsmagning, som
SuperBrugsen på Islands Brygge arrangerede en uge før årsmødet: »Det trak fulde huse, simpelthen.«
– Hvorfor synes du, det er vigtigt at møde op?
»Hvis ikke medlemmerne er engagerede, så har vi kun de butikker, der tænker på at sælge de billigst mulige varer. Så dør selve medlemsideen om indflydelse, og så er der kun Bilka, Netto og Føtex. Det ville da være kedeligt,« siger Rudi Sommerlund.

FAKTA
Medlemsdemokratiet i FDB 1999-2004
Antal deltagere i årsmøder og generalforsamlinger:
• 1999: 60.241
• 2004: 48.624
Antal medlemmer i alt:
• 1999: 1.237.134
• 2004: 1.618.156
Deltagere i årsmøder/generalforsamlinger
i procent:
• 1999: 8,41
• 2004: 5,64
Kilde: FDB

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her