Læsetid: 2 min.

OVERBLIK - KULTUR

5. april 2005

Hitler-film testes i Israel
I Israel skal et testpublikum afgøre om Oliver Hirschbiegels film Der Untergang skal ud i de israelske biografer. De to israelske filmselskaber, som har importeret filmen, Lev Film og Schani Film, udfører den udvidede testvisning for at sikre sig, at filmen om Hitlers sidste dage i førerbunkeren i Berlin ikke er for grænseoverskridende for det israelske biografpublikum, skriver The Jerusalem Post ifølge dr.dk.
Filmen skildrer nemlig den tyske diktator som en sammensat person, der med psykopatens særkende besidder den skræmmende egenskab at kunne charme sig selv og sit grusomme projekt ind hos andre. Filmen bygger på Hitlers sekretær Traudl Junges erindringer og skildrer de sidste 12 dage før Det Tredje Riges fald fra hendes synsvinkel, hvorfra Hitler fremstod som en forførende leder, der var god mod sin omverdenen – og ikke mindst sin hund. Herhjemme har filmen haft stor succes og blev alene i løbet af de første fem dage set af 25.000 publikummer.

Positivt udsyn fra sofaen
Mens en lille halv million seere fulgte med i fredagens H.C. Andersen-fejring fra Det Kongelige Teater, så over halvanden million seere det store galla-show Once Upon a Time fra Parken lørdag, oplyser DR.
»Vi har været med til at skabe en bevidsthed om Danmark og en af verdens største eventyrfortællere. Og det uden at kompromittere H.C. Andersen. Jeg tror han ville have elsket det,« udtaler DR’s konstituerede generaldirektør, Lars Grarup, til Ritzau. Begejstrede var i alle fald seerne, som på en skala fra to til fem, med to som det dårligste og fem som det bedste, placerede showet på 4,1.

Virtuel video-udlejning
Nordisk Film og TV 2 har åbnet egen on-line videobutik via internettjenesten TV 2 Sputnik, som åbnede i december sidste år med et udbud af TV 2’s programmer. De virtuelle udlejningshylder, der indtil videre byder på 275 filmtitler, kan komme til at betyde hård konkurrence for den kolde aftentur ned i den lokale videobiks: »Småbørnsforældre og karrieretravle danskere er hovedmålgruppen og får både nyere film og gamle gensyn indenfor rækkevidde, når de har lyst. Men vi ved også, at mange ældre, og familier på landet med langt til nærmeste videobutik, har et efterslæb. Derfor fylder klassikere fra Nordisk Films filmskat
og tidligere års hit fra lejemarkedet også godt i udvalget,« siger Mikkel Berg fra Nordisk Film i en pressemeddelelse. Udvalget, som forventes at blive udvidet med ca. 20 film månedligt, tæller en række nye danske film, 45 børne- og ungdomsfilm, 25 klassikere og 180 film fra Nordisk Films amerikanske samarbejdspartnere.

Berigtigelse
For at udvide sin seerskare, begyndte den fransksprogede satellit tv-station TV5 fra i fredags at sende med danske undertekster over 20 timer ugentlig. I weekenden skrev vi fejlagtigt, at det drejede sig om quizprogrammer. Der er imidlertid tale om et varieret programudbud af såvel film som serier og dokumentar. Vi beklager.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her