Læsetid: 3 min.

På en ø langt fra problemerne i verden omkring

Det er det menneske, den handler om, der fascinerer mig, siger instruktøren István Szabó om sin nye film ’Being Julia’, der foregår i den londonske teaterverden i tiden op til Anden Verdenskrig
15. april 2005

Interview
– Hvad var det ved W. Somerset Maughams historie, som gjorde, at du besluttede dig for at lave netop den?
»Jeg læste bogen, da jeg var 16-17 år gammel, men jeg skal da indrømme, at jeg nok ikke rigtig forstod den på det tidspunkt. Problemet med en forfatter, der er så underholdende at læse, er, at man bilder sig ind, at man har forstået den, selvom man bare har fået fat i en lille del af den. Men det fatter man først, når man genlæser bogen 20 år senere.«
»Det er det menneske, den handler om, der fascinerer mig. Den person, der har et så stærkt ønske om at behage samfundet, som konstant spiller roller og lever bag en maske. Jeg ville se hende frigøre sig fra masken, udvikle eller uddanne sig om du vil, se Julia lære af sine fejltagelser og finde sig selv. Jeg tror, at næsten alle film handler om at lære noget; om en hovedperson, som skal lære noget af sin egen historie. Det er vigtigt, at vise publikum, at de ikke er alene med deres problemer. At selv berømte skuespillerinder har præcis de samme problemer som de selv.«

Tid og geografi
– Being Julia adskiller sig blandt andet fra dine tidligere film ved udelukkende at foregå i den lukkede boble, som teaterverden kan være. Krigstrommerne buldrer uden for døren, men trænger ikke ind på scenen.
»Når du siger det så præcist, kan du også se det moralske problem, som faktisk er meget lig mine tidligere film. Du kan se, at personerne er fuldstændig optaget af sig selv og et forsøg på at behage verden omkring sig. Det er også et spørgsmål om tid og geografi. Hvis verden omkring én er politisk, så laver man Mephisto (1981, red.) eller Oberst Redl (1985, red.), men hvis udfordringen er menneskelig, laver man en film som Being Julia. For hvem er disse mennesker, der lever bag masker – de vil bare behage og følger bestemte regler, men hvem er de? Kan de lide at være de mennesker, de er? Hvem er det virkelige menneske bag masken på Mephisto eller Julia Lambert?«
– Det skal vel også ses som en advarsel mod at leve med skyklapper på?
»Selvfølgelig. Det er meget vigtigt for mig. Derfor er der også disse referencer til verden udenfor. Tiden er 1938, men vi befinder os på en ø langt væk fra problemerne, og ingen kan forestille sig, at de skulle kunne nå én.«

Energi og udstråling
– At spille en skuespiller på teatret i en film er noget af en udfordring. I hvor høj grad kan man sammenligne de to professioner?
»Jeg ved godt, at en skuespiller ikke vil sige det samme, men efter min overbevisning er det to helt forskellige ting – at spille foran et kamera og på scenen. Det er ligesom forskellen mellem en kirurg og en praktiserende læge. Hvert job kræver helt specielle kvalifikationer, men der findes nogle få, som kan begge dele. Der er nogle teaterskuespillere, som også fungerer fantastisk på film, og Annette Bening er én af dem. Hun har stor erfaring med at spille både Shakespeare og Ibsen på scenen, men hun er også en rigtig filmstjerne.«
– Hvad er det, der gør hende så speciel foran et kamera?
»Filmskuespil er noget ganske særligt, for det handler om at være til stede, at have energi og udstråling. Der er mange skønne spillere, som fungerer rigtig godt på scenen fordi de kan portrættere mennesker, de kan bevæge sig rigtigt, har en god stemme og det hele, men de mangler den personlighed, den power, som Greta Garbo, Marlene Dietrich, Humphrey Bogart eller Annette Bening besidder.«
»Det er ikke noget, man kan lære. Det er med én, når man bliver født, og der er skolelærere, læger, advokater og mødre, som har denne udstråling, som gør dem interessante på lærredet. Jeg er hende dybt taknemmelig for, at hun lod os at se ind bag ved masken til det menneske, som lider, har brug for ny energi og at finde sig selv.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu