Læsetid: 3 min.

Rænkespil bag rispapir-dørene

Vellykket koreansk fortolkning af ’Farlige forbindelser’
15. april 2005

Ny film
Hvad er den bedste hævn, en 45-årig kvinde kan tage over sin mand, da han beslutter at få sig en ung konkubine? Og hvad er den største udfordring for en Don Juan, som lægger villige fruentimmere ned på stribe?
Vi befinder os i Korea, under Chong-dynastiet i begyndelsen af det 19. århundrede. Den midaldrende overklassefrue, Lady Cho, planlægger, at den jomfruelige konkubine skal defloreres og gøres gravid, før hendes mand får fingre i den unge pige. Lady Cho opfordrer i hemmelighed sin fortrolige, den selvlækre forfører Lord Jo-Won, til at udføre det beskidte arbejde.

Natligt listeri
Men han smiler overbærende – den opgave er for nem. Næh nej, så er der mere sport i at erobre landets dydigste kvinde, Lady Sook, som efter sin forlovedes død har viet sit liv til katolske messer og godgørenhed. Lady Cho og Lord Jo-Won indgår et væddemål. Hvis Jo-Won får nedlagt både Lady Sook og konkubinen, så vanker der den ultimative dessert: Lady Cho i egen person.
Hvis noget i denne fortælling om magt, erotik og rænkespil lyder bekendt, er det med god grund. Den debuterende spillefilminstruktør, E J-Yong, og medforfatterne, Dae-woo Kim og Hyeon-jeong Kim, har skrevet et manuskript bygget over Choderlos de Laclos’ brevroman fra 1782, Les Liaisons dangereuses. Farlige forbindelser er som bekendt blevet taget under filmisk behandling adskillige gange, blandt andet af Roger Vadim i 1960 og Stephen Frears i 1988.
Sidstnævntes version står givetvis stærkt i manges erindring. I begyndelsen af E J-Yongs film måtte jeg kæmpe imod en fornemmelse af, at John Malkovich blev spillet af Bae Yong-jun (Jo-won), Glen Close af Lee Mi-Sook (Lady Cho) og så videre. Men når først man har overvundet sin vanetænkning, får E J-Yongs udgave af Farlige forbindelser hurtigt sit helt eget liv.
Chong-dynastiets adelsklasse er et perfekt miljø at lade historien udspille sig i – her er et lige så skrapt regelsæt for selskabelig omgang og god tone som i den victorianske kultur. Og der lægges om muligt endnu større vægt på kvinders dyd og blufærdighed; hvis en ugift pige vover at veksle et par ord med en mand uden for familien, er sladderen allerede i gang.
Men denne spændetrøje af regler om passende og upassende opførsel får naturligvis blot drifter og fantasier til at koge så meget desto mere i filmens personer. Og bag den pletfrie facade er de færreste så renskurede, som de ser ud. Jo-Won har haft hemmelige affærer med en god del af de pæne fruer; det er en kendt sag, belærer Lady Cho den naive konkubine. At alle adelskvinder har en elsker eller to. Og så kommer der ellers gang i det natlige listeri ind og ud af rispapir-dørene.
Men jorden er rund og alt, hvad man sender ud, vil før eller siden ramme en selv i nakken, erfarer Lady Cho og Jo-Won. De to, som så virtuost manipulerer med andres følelsesregister, bliver en dag selv ofre for følelserne – og skæbnen.

Ligefremt billedsprog
Det er kvinderne, som lyser stærkest i E J-Yongs Farlige forbindelser. Lee Mi-Sook er fremragende som den manipulerende Lady Cho - hård og skarp som en ragekniv, på overfladen upåklageligt venlig og samtidig aldeles uudgrundelig; man aner skyggen af mørke dybder fyldt med knuste drømme. Og Jeon Do-yeon træder som Lady Sook (Michelle Pfeiffers rolle) i karakter gennem filmen – fra at minde om en lille grå fugl, indadvendt og undseelig, forvandles hun til en fuldblods quinde med stærk, livsdriftig karisma. Den mandlige hovedperson Bae Yong-jun når til gengæld ikke op på niveau med sine kvindelige medspillere. Nok er hans Jo-Won tilpas øretæveindbydende fri for skrupler, men også præget af en tendens til overspil. Instruktøren er tæt på at dyrke rovdrift på Yong-juns charme, blandt andet i de humoristiske scener, hvor fortællingen tilføres strejf af lystspillets letfærdighed.
E J-Yong fortæller sin historie i et ligefremt billedsprog, inspireret af en traditionel vestlig realistisk stil, hvor personernes psykologi er i centrum. Kameraføring og fortællerytme er behagelig og rolig som personernes omgangsform; dramaet ligger i det, som siges mellem linjerne, i løgnene bag smilet og i de blikke, som sendes i hemmelighed. Farlige forbindelser er den første af tre koreanske film, som får premiere i Grand i det kommende halvår. Hvis de næste to lever op til standarden i E J-Yongs film, er der god grund til at holde et vågent øje med biograflistens mere eksotiske indslag.

*Farlige forbindelser. Instruktion: E J-Yong. Manuskript: E J-Yong, Dae-woo Kim og Hyeon-jeong Kim. Koreansk (Grand i København)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her