Læsetid: 3 min.

Sex og moral på apoteket

Flere og flere apotekere i USA afviser at sælge p-piller, fordi det anfægter deres moral
16. april 2005

NEW YORK
Min apoteker har bryster. Og det burde han ikke. Men han er nu engang transsexuel og i gang med at skifte køn, så det er vel i sin orden. En ung muslim fra Pakistan kan jo gøre som han vil. Især i det liberale, outrerede Park Slope i Brooklyn. Her findes der heller ikke apoteker, som nægter at sælge p-piller eller fortrydelses-piller, fordi ideen om prævention støder ind i apotekerens moral eller religion.
Det er der til gengæld i stigende grad i resten af USA.
Apotekerne i en række stater har åbnet en ny front i kulturkrigen om kvinders ret til kontrol over egen krop og sat en intens debat i gang om, hvad der bør veje tungest: En apotekers ret til at nægte at sælge produkter af samvittighedgrunde eller patientens ret til at købe den medicin, som hun har recept på fra sin læge.
Læger og kirurger har forlængst fået deres fribillet til at afvise aborter: En lov, der fritager dem fra operationer og indgreb, som strider imod deres samvittighed. Og nu vil apotekerne så have deres.
»Det her er en kæmpesag, der kun lige er begyndt at titte frem,« siger Steven H. Aden fra Christian Legal Society’s Center for Law and Religious Freedom: »Flere og flere apotekere bliver opmærksomme på deres ret til at nægte at sælge medicin, der strider imod deres moral. Lige nu er vi på den alleryderste kant af en meget stor bølge, og den knækker inden længe.«
Selv om det er vanskeligt at afvise, at også apotekere har ret til en samvittighed, er følgerne måske sværere at sluge.
»Nogle apotekere vil kun sælge p-piller til en kvinde, hvis hun er gift,« siger Adam Sonfeld fra Alan Guttmacher instituttet i New York.
»Og nogle tror fejlagtigt, at p-piller er en slags abort, og derfor vil de ikke sælge dem til nogensomhelst. Der er endda tilfælde, hvor apotekere har taget en kvindes recept som gidsel, de beholder den og afviser at overføre den til et andet apotek, selv når det haster.«

Det var præcis, hvad der skete for Kathleen Pulz og hendes mand en aften, hvor kondomet sprang. Parret gik lidt i panik, fordi de allerede har fire børn sammen og ikke råd til flere. Panikken blev imidlertid til iskold frygt, da deres lokale Walgreens apotek i Milwaukee nægtede at sælge dem en fortrydelses-pille.
»Jeg kunne simpelthen ikke tro på det,« siger 44-årige Kathleen Pulz.
»Hvordan kan de tage den beslutning for os? Det var selvfølgelig trist, at vi var nødt til at gå den vej, men jeg var bange. Jeg vidste ikke, hvad vi skulle gøre.«
Det viste sig senere, at Kathleen ikke var gravid, og hun har nu en ordning, så hun kan købe p-piller direkte af sin læge.
Men hvad er det så for en moral, de samvittighedsfulde apotekere har?
Den katolske kirke har siden tidernes morgen opfordret til kun at bruge ’naturlig’ prævention; en obskur metode, kendt som Billing-metoden, hvor man tæller dage siden sidste menstuation og så fornøjer sig på de dage, hvor der er mindst chance for at blive gravid. Metoden er ikke stensikker, men, siger præsterne, det er kondomer og p-piller jo heller ikke. Nogle katolikker og de fleste af amerikanerne mener dog – i strid med pavens bud, men ikke med fornuften – at den mest moralske og samvittighedsfulde beslutning et par kan tage, er at være bevidste om, hvornår de sætter børn i verden.
Fornylig udstedte Illinois’ guvernør et dekret, der forpligter apotekerne til at sælge det, patienten har en recept på. Fire andre stater overvejer at vedtage love, der forpligter apotekerne på samme vis. 13 stater overvejer love, der giver apotekeren ret til at sige nej.
En undersøgelse foretaget af New York Times i november viste, at kun 16 procent af de adspurgte mente, at en apoteker skal have ret til at nægte salg af p-piller af religiøse grunde – blandt hvide, evangeliske kristne steg tallet kun lidt til 24 procent.
Løsningen er for mig at se helt enkel: Fyr alle de apotekere, der ikke vil sælge prævention eller dagen-derpå piller og overlad istedet al apoteksdrift til transexuelle muslimer fra Pakistan. Den statiske sandsynlighed for, at de får moralske opstød af at sælge p-piller, er vel omtrent den samme som at blive ramt et meteor i øjet. Og det bliver vi syndere jo nok alligevel.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Jeg er helt enig i, at det er absurd, hvad der sker i USA lige nu. Men bliver lige nødt til at korrigere dig med hensyn til den såkaldte Billing-metode. Den er hverken obskur eller handler om at tælle dage. Det er faktisk en temmelig effektiv måde, hvor kvinden undersøger skedesekreten og kan udfra konsistensen se, om hun er fertil eller ej (fordi konsistensen af skedesekreten, hviser hvor i ens cyklus man er). Og det er temmelig effektivt – både hvis man ønsker børn eller ønsker at undgå det.

Jeg er fuldstændig totalt hamrende ligeglad med hvad apotekerne i USA mener privat. De er på arbejde. Og de har at udlevere recept-pligtig medicin, også fortrydelses-piller og p-piller til mennesker, der har en recept på det fra deres egen læge. Og hvis de ikke vil det, må de omgående fyres. Deres private holdninger kan de holde for sig selv, når de er på arbejde. På arbejde bør, kan, skal og må de være professionelle overfor kunden, der besøgere deres butik, og beder om (recept-pligtig) medicin.

Mht. Billings-metoden - så var det faktisk den der fik den katolske opfinder af P-pillen til at gå ind for P-piller, netop fordi han mente, at det simulerede (eller efterligende) naturmetoden, fordi P-pillen følger kvindens cyklus.

Og den katolske kirke var faktisk ved at godkende P-pillen, indtil en vis hr. Karol Wojtyla ytrede sin modstand i 1966-1968 under afslutningen på det 2. vatikanerkoncil, som Johannes den den 23. indledte i 1960 (eller deromkring). Johannes den 23. var pave fra 1958-1963, derefter kom Paul den 6. --- indtil 1978, hvorefter en vis Johannes Paul den II kom til, også kendt under sit fødenavn Karol Wojtyla...

Det kan godt være, at Johannes Paul II som pave anvendte moderne kommunikations-former mv. og rejste meget, men skridt for skridt gennemførte han en mod-reformation af de reformer, som Johannes den 23. indledte først i 1960erne. Og denne mod-reformation har den nuværende Benedikt den 16. bare fortsat... sikkert ud fra den tankegang, at man kan få et lille antal katolikker tilbage i folden igen, nemlig de få katolikker, der var og er imod ændringerne som det 2. vatikanerkoncil vedtog i løbet af 1960erne....

/Karsten

Jesper, jeg tager i dyb respekt kasketten af for din heltemodige kamp mod samvittighedsfulde amerikanske apotekere!

Du har en god sag.

Karsten,
ja, det er da ikke så godt, at mennesker gør sig moralske overvejelser.
Tænk hvis fyrpasserne i Das Dritte Reich havde gjort tilsvarende! Så havde Hitler godt nok været på skideren,