Læsetid: 5 min.

Skuespil i børnehøjde

Det danske børneteater er verdenskendt. Alligevel får børneteater i Danmark ikke den store opmærksomhed i offentligheden. En undtagelse er den årlige børneteaterfestival, som i denne uge finder sted i Ringsted og Haslev
14. april 2005

Børneteaterfestival
Samba og dans. Det møder den besøgende i Ringsted Teater og Kongrescenters entré på denne regnfulde, kolde og søvnige aprileftermiddag.
Orkesteret kommer fra Ringsted Musikskole med musikere i alle aldre, klædt i hvide bukser og blå hawaiiskjorter. Danserne er ligeledes fra musikskolen – en gruppe unge piger i lilla, gule, grønne og røde kjoler. Efter en halv times dans fører orkestret og danserne publikum ind i den store sal, hvor åbningen af den 35. internationale børneteaterfestival finder sted. Talerne bliver ledsaget af jazz-ensemblet Touchés musikalske indslag, som publikum værdsætter med begejstrede klap.
Det er derimod helt stille, da Michael Ramløse, formand for BørneTeaterSammenslutningen (BTS), taler om nedskæringer på området og giver udtryk for sin frygt for mulige negative konsekvenser af den kommunale strukturreform for dansk børneteater.

Årets største begivenhed
Den årlige børneteaterfestival er uden tvivl årets største begivenhed for dansk børneteater. Festivalen, som er verdens største af den slags, finder sted hvert år i april i en ny by. I år er det Ringsted og Haslev, der byder børneteatrene og de interesserede gæster fra Danmark og hele verden velkommen.
Der blive opført 150 forskellige forestillinger fra næsten 100 professionelle teatre. I den kommende weekend begynder der en forestilling hvert kvarter på spillestederne i Ringsted. Grupperne kommer primært fra Danmark, men festivalen har også gæster fra Kasakhstan, Norge og Tyskland. Formålet med festivalen er blandt andet at skabe et sted, hvor teatre, teaterarrangører fra skoler og forskellige institutioner og teaterforeninger kan mødes. For teaterarrangører er mødet vigtigt for at kunne orientere sig om børneteatrenes udbud. For teatrene er det væsentligt for efterfølgende at kunne sælge deres forestillinger.

Vilkårene
Dansk børneteater har det godt på trods af, at der er færre og færre, der køber teater for børn. Det fortæller Carsten Jensen, som er redaktør af Børneteateravisen og forfatter til bøger om dansk børneteater, senest For det største i de mindste fra 2004.
»På grund af blandt andet skattestoppet afsætter man færre og færre penge til at købe børneteater,« siger Carsten Jensen.
Skattestoppet har haft en negativ virkning på køb af børneteater, fordi kommunerne ofte prioriterer andre områder højere, og skolerne og andre institutioner ikke får penge nok til teaterkøb. »Men der er 120 børneteatre i Danmark, og det er mange i forhold til, at det er et lille land,« siger Carsten Jensen.
Det er imidlertid ikke kun skattestoppet, der har en negativ virkning på børneteatrenes vilkår.
»Hvis man ser på teaterlandskabet som helhed, er det tendensen, at de store teatre og institutioner, som f.eks. Det Kongelige Teater, får flere og flere penge, mens børneteatre ikke har fået tilsvarende forhøjelser,« siger Michael Ramløse.
Siden 2002 har regeringen skåret 15 procent på kulturområdet generelt.
»Kulturministeriet har tilbageført mange af de midler til andre områder gennem andre kanaler, men på teaterområdet er disse penge aldrig kommet tilbage. Det betyder årligt syv-otte millioner kroner for lidt,« påpeger Michael Ramløse.

Andre forklaringer
I Århus kommune har der for institutionernes vedkommende været en generel tilbagegang i købet af børneteater.
»Vi har oplevet et fald i institutionernes køb af børneteater i Århus kommune set i en fireårig periode, men det kan have forskellige grunde,« siger Grethe Krarup fra Århus kommunes Fritids- og Kulturforvaltning.
Ifølge hende er en af forklaringerne, at der i dag er flere kulturelle tilbud til børn, end det var for fem år siden. Hun nævner som eksempel ’Dans i uddannelse’ eller Dramacentret.
Dans i uddannelse er en landsdækkende forening, hvis konsulenter hjælper med at igangsætte aktiviteter med dans for børn og unge. Dramacentret i Århus tilbyder ligeledes undervisning og konsulentassistance til
teater- og dramaaktiviteter på skoler og institutioner.

Nærhed til børnene
Det moderne danske børneteater har fire årtiers historie bag sig, men børneteater som sådan er heller ikke et gammelt fænomen. Teaterforestillinger, der blev produceret specielt for børn, dukkede først op i de fleste europæiske lande i slutningen af 1800-tallet. I tiden før jul opdagede teatrene nemlig børnene som et nyt publikum og begyndte at producere forestillinger specielt til dem. Dramatik, specielt skrevet for børn, er imidlertid af meget ældre dato. Den humanistiske skolekomedie eller oplysningstidens børnedramatik er bare et par eksempler. Forestillingerne foregik enten på skolerne eller i hjemmene, og skuespillerne var børnene selv.
I Danmark havde Dansk Skolescene, der blev stiftet i midten af 1920’erne, en monopolagtig stilling på børneteater helt op til 1968. Hvis man ser bort fra de få undtagelser som f.eks. Jytte Abildstrøms dukketeater.
Efter Dansk Skolescene var blevet opløst i slutningen af 1960’erne, opstod der en ny slags teater, det opsøgende teater. Det tager, i modsætning til det traditionelle skoleteater, udgangspunkt i barnet. Stykkerne bliver skrevet og opsat for børn som direkte målgruppe, og temaerne tager man fra børnenes dagligdag.
Og det er denne særegne nærhed til publikummet af det moderne danske børneteater, der bliver værdsat i udlandet. Ud over Danmark findes den slags nærhedsteater i Sverige, Holland og Belgien.
»Det unikke ved det danske børneteater er dets nærhed til børnene. Man er ikke bange for at tage svære emner op, så som alderdom, død eller mobning,« forklarer Carsten Jensen, redaktøren af Børneteateravisen.
»Teatrene har desuden fulgt hinanden og kritiseret hinanden. De har altid været gode til at snakke sammen, og det har været med til at skabe det høje kunstneriske niveau,« siger Carsten Jensen.
Den vurdering supplerer Janek Szatkowski, som er lektor på Institut for Dramaturgi ved Århus Universitet, når han forklarer, hvorfor det er vigtigt at have børneteater.
»Børneteater kan på en meget direkte måde formidle børn erfaringer, som de endnu ikke er i besiddelse af. Børneteatrene udfordrer fantasien, de kan sprænge tid og rum og fortælle om f.eks. drømme og hallucinationer. Børneteater kan eksperimentere med forskellige måder at fortælle om verden på. Det kan massemedierne ikke,« siger Janek Szatkowski.

www.teatercentrum.dk
www.boernekultur.dk

FAKTA
Børneteater i tal
• Der er ca. 120 professionelle børneteatre i Danmark. I sæsonen 2002-2003 besøgte ca. 500.000 tilskuere de statsstøttede børneteatres forestillinger. Det var en andel på 23 procent af tilskuerne ved alle statsstøttede teatre i Danmark. Indtil nu har børneteatrene fået støtte dels fra staten, dels fra deres respektive kommune/amt. Efter strukturreformen vil kommunerne få større ansvar for det lokale, og staten for det nationale.

Statsensemble for børneteater
• Kunstrådet har den 1. december 2004 udnævnt teatret Corona Danseteater og Theater La Balance til sammen at være Danmarks første statsensemble for børneteater fra den 1. juli 2005 til 30. juni 2008. I denne periode vil de to teatre smelte sammen til et teater under navnet Corona La Balance – Statsensemble for børneteater.
Ensemblet er støttet med seks mio. kr. årligt fra Kunstrådet og med midler fra bl.a. Det rejsende Børneteater. I alt vil ensemblet have et årligt budget på ni mio. kr. i hvert af de tre år fra 2005 til 2008.
• Ud over statsensemblet har yderligere 27 børneteatre fået understøttelse i alt 17 mio. kroner for sæsonen 2005-06.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her