Læsetid: 5 min.

Design som spejl af vor verden

Design skal være tidssvarende. Hvis samfundet ændrer sig, skal formen også ændre sig. For hvis den ikke gør det, taber den betydning, mener Henrik Most, kurator for Dansk Design Centers nye udstilling om produkter af en ny generation af danske designere
8. juli 2005

Dansk design er verdenskendt. "Myren" med det karakteristiske, formpressede sæde- og rygelement og de tynde stålrørben i alverdens farver fra Arne Jacobsen. Ph5-lampen fra Poul Henningsen og Piet Heins Superellipsebord.

De er vel nok de mest kendte produkter, som de fleste forbinder begrebet dansk design med. Både i Danmark og i udlandet.

"Vi har i Danmark en meget stærk designtradition, der udviklede sig efter den Anden Verdenskrig. Man skulle bygge samfundet op på ny, og folk havde brug for smukke, men enkle og brugsorienterede møbler. Det var den tid, hvor dansk design slog igennem og blev verdensberømt, og som man i udlandet forbandt med noget særligt skandinavisk," fortæller Henrik Most, kurator for Dansk Design Centers nye udstilling 'DANISH - framing the future of design'. Men ifølge ham har denne tradition præget forestillingen om, hvad dansk design er, meget stærk. Måske alt for stærkt.

"Der udviklede sig nogle meget skrappe, næsten pædagogisk dikterede forestillinger om, hvad det rigtige formsprog er, og hvordan den rigtige og stilrette indretning skal se ud. Og det har derfor været meget svært for de unge generationer at komme igennem. Deres ideer er ofte ikke blevet taget alvorligt nok," siger Henrik Most.

Brud med det konforme

Men forandring er på vej. I takt med, at verden også forandrer sig.

"I de sidste fem til 10 år har verden ændret sig meget. Den er blevet gennemsigtig på den måde, at man kan se alt, hvad det foregår i andre lande og på andre kontinenter. Vi lever i globaliseringens tidsalder, og den nye generation af danske designere har turdet at bryde med traditionerne. De har fået mere selvtillid, og de er blevet mere selvsikre, og de tør nu komme med deres bud på, hvad design er," siger Henrik Most og tilføjer:

"Det er sket et brud. Det er ikke en revolution, men det er en ny vej. Og hvis danske producenter ikke viser interesse for de nye danske designeres ideer, hvilket i lang tid har været tilfældet, så går de bare til en udenlandsk producent, hvilket de faktisk også ofte gør. Det er også én af globaliseringens konsekvenser, at man kan finde andre veje, hvis danske producenter ikke er interesserede i ens ideer og produkter. Men det sker langsomt noget, og de danske virksomheder er i den seneste tid blevet mere åbne over for det nye. De bliver faktisk også nødt til det, ellers kan de ikke overleve."

For ifølge Henrik Most er det meget vigtigt, at design afspejler det samfund, vi lever i. Og når indholdet, altså samfundet ændrer sig, så skal formen også ændre sig. Ellers bliver den nostalgisk og taber betydning.

"Design præger vores hverdag. Og hvis den ikke afspejler vores verden, så bliver den ligegyldig. Så kan Fritz Hansen blive ved at producere Arne Jacobsens møbler, men det kan godt være, at det til sidst kun bliver japanere, der køber dem. For danskere er blevet mere troløse, og hvis de finder noget spændende hos en australsk producent, så kan de bare købe den," pointerer Henrik Most.

Den nye generation

Selv om dansk design traditionelt er blevet opfattet som en brugsorienteret design, var det alligevel designeren, der bestemte, hvad der var det rigtige for brugeren. I modsætning til det er det for den nye generation af danske designere karakteristisk, at de i virkeligheden tager udgangspunkt i brugeren.

"De nye designere møder folk, hvor de er, og de forsøger ikke at diktere, hvad man skulle bruge til hvad. De tager højde for, at vores samfund er blevet meget mere individualistisk, hvor udgangspunktet er det enkelte menneske," forklarer Henrik Most.

Som et konkret eksempel nævner han udstillingens to designere Pulsk Ravn og Johan Carlsson.

De har placeret 100 liggestole på Berlin Alexanderplatz for at gøre folk i Berlin opmærksom på det rum, der omgiver dem. For hvem har sagt, at det absolut skal være en bænk, man skal sidde på en offentlig plads?

"De nye designere har undersøgende projekter, hvor udgangspunktet er, hvilket behov folk har. De er eksperimenterende, og jeg håber, at de vil blive ved at være det. De arbejder meget mere end tidligere generationer på tværs af udtryksformer, og deres fælles træk er, at de ikke har noget fælles træk," siger Henrik Most smilende.

Og går man rundt i udstillingen, bliver man bekræftet i dette udsagn, for det er virkelig svært at finde en fællesnævner for de ca. 100 produkter, som udstillingen præsenterer.

I de fem sfærer, som udstillingen er opdelt i, finder besøgeren således design til det offentlige rum 'Outernationel', som f.eks. liggestolene på Berlin Aleksanderplatz eller Jens Martin Skibsteds designcykel, kreeret til Puma.

Cyklen repræsenterer en unik og trendy genstand, velegnet til storbylivet: Den har en lås, som holder stellet stift, og bliver det nødvendigt, kan cyklen foldes sammen på midten og bruges som lås. Og hvis låsen bliver brudt, kan tyven ikke bruge cyklen.

I sfæren 'Help Me Help You' er der genstande fra rehabiliterings- og medicindesign. Her kan man f.eks. se børnekørestolen Cheetah, som er blevet en stor succes i USA og i Tyskland.

Desuden er der i udstillingen produkter til arbejdspladsen og kommunikation, men også til hjemmet.

Social bevidsthed

Men det er ikke kun de eksperimenterende æstetiske udtryksformer, der kendetegner den nye danske design. For den nye generation er også betegnende et ønske om at være social bevidst.

"Den største udfordring for dansk design er efter min opfattelse, at den skal være med til at fjerne alle de ting, som vi samler i vores forbrugskultur og erstatte den med design. Det er frygtelig, at livet handler om forbrug, forbrug og forbrug, at alle skal have den samme type nyt køkken og nyt badeværelse," siger Henrik Most.

Efter en kort pause forsætter han:

"Hvis design skal have en større betydning, så skal den hjælpe med at fjerne forbrugstanken, for det bliver for meget, og til sidst bliver det hele indholdsløst. Designere skal være mere bevidste om deres rolle, og de kan gerne komme og provokere os og vække os fra vores forbrugermentalitet."

Ifølge Henrik Most kan designere godt være samfundskritiske samtidig med, at de skaber noget æstetisk smukt, og han mener, at det er muligt at skabe en kombination af æstetik og samfundskritik.

"Men man skal se denne udvikling som en proces. Vi har været i så lang tid præget af, hvad god design er, og nu er vi i en brydningstid. Mange af de nye designere, der har produkter i denne udstilling, er mere berømte i udlandet, end de er i Danmark, og mange af dem har fået deres gennembrud i udlandet. Det har taget lang tid, til producenterne var parate til at modtage de nye ideer. Men det kommer. Og jeg håber, at udstillingen vil være med til at få en diskussion om et mere fleksibelt blik på dansk design, at de nye designere bliver styrket, og at de vil få lyst til at arbejde i Danmark, at vi ikke mister dem," påpeger Henrik Most.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her