"Bye bye Sky, The Voice er her stadig," står der på plakater rundt omkring i København.
Men det er ikke kun i gadebilledet og i æteren, de kommercielle radiostationer konkurrerer. Et af de store diskussionsemner ved de kommende forhandlinger om et nyt medieforlig bliver de fremtidige vilkår for kommerciel radio i Danmark. Ikke mindst, hvem der bliver den fremtidige ejer af den nu ledige frekvens FM 5.
Jesper Sehested Lund er bestyrelsesformand i Talpa Radio Danmark, der ejer en af Danmarks største kommercielle kanaler, Radio 100 FM. Han lægger ikke skjul på kanalens interesse i den ledige frekvens - men siger samtidig, at salget af frekvensen bør indgå i en større omorganisering af FM-sendenettet, hvor DR får mindre indflydelse til fordel for de kommercielle kanaler.
"Man skal ikke hovedkulds sætte FM 5 på markedet igen. Vi er jo selv en aktør, og vi vil selvfølgelig ikke acceptere, at FM 5 bliver solgt for en slik til anden side. Talpa Radio og 100 FM er helt klart i spil til FM 5," siger Jesper Sehested Lund.
I dag dækker 100 FM kun halvdelen af Danmark, mens FM 5 frekvensen dækker hele landet. Resten af de landsdækkende FM frekvenser tilhører Danmarks Radio.
Jesper Sehested Lund forestiller sig en fremtidig fordeling, hvor de kommercielle stationer sidder på tre til fire landsdækkende FM-frekvenser, mens resten deles mellem DR og lokal- og regionalstationerne.
"Samtidig bør man forbyde nationale koncepter som Voice og Radio2 at sende på lokale frekvenser, som det er i dag," mener Jesper Sehested Lund.
Ikke mere lokalradio
Der er til gengæld ikke meget plads til regional - og lokalstationer på Jesper Sehested Lunds fremtidige kort over radio-Danmark. Mens de nationale, kommercielle spillere får øget deres andel af FM-frekvenserne, skal regional- og lokalradioerne fortsætte med nogenlunde samme struktur som i dag, mener han.
"Vi mener, at man bør prioritere flere nationale sendemuligheder frem for lokale og regionale, fordi der ikke er de store vækstmuligheder på lokal radioreklame, mens regional reklame ikke rammer et tilstrækkeligt stort marked. Det nytter ikke noget at skaffe sendemuligheder, hvis der ikke er finansiering til stationerne," siger Jesper Sehested Lund.
Her kan han se frem til en diskussion med blandt andre de danske dagblade, der driver over halvdelen af de private, lokale radiostationer.
Danske Dagblades Forening foreslår i sit oplæg til medieforligsforhandlingerne, at de lokale radiostationer sikres, blandt andet ved at fordele frekvenserne efter 'naturlige dækningsområder' og sikre et bestemt antal pladser til lokalradio i de nye digitale frekvenser (DAB). Men heller ikke her bør lokalradioernes udbredelse udbygges, mener Jesper Sehested Lund.
I dag sidder Danmarks Radio på langt størstedelen af FM-frekvenserne, og her kommer Jesper Sehested Lunds billede af fremtidens radio i karambolage med Kenneth Plummers.
"DR er jo imod replanlægning, fordi de sidder så tungt på FM båndet. Så de satser i stedet på DAB, fordi det befæster deres monopol. Men det er vores opfattelse, at FM-båndet stadig vil være den dominerende sendeform inden for de næste 10-15 år. Så man skal tage fat på den replanlægning for at øge den nationale konkurrence på lige og fair vilkår.
Endelig er der det store spørgsmål, om DR skal have ret til at opkræve brugerbetaling. Sammen med de andre private aktører vil Radio 100 FM protestere mod den ret, fastslår Jesper Sehested Lund.
"Vi mener, at DR opkræver rigelig brugerbetaling i form af licens og er generelt modstandere af, at en offentlig virksomhed på den måde bevæger sig ind på det private marked."