Læsetid: 2 min.

Opposition: Partikler ud af byen

De dræbende partikler fra dieselbiler skal væk fra byerne, helt væk. Det mener S, R, SF og Enhedslisten i Folketinget - og alle kandidater til overborgmesterposten i København
9. november 2005

I det nye finansår vil regeringen fjerne afgiften på partikelfiltre til nye dieselbiler. Men det er kun den mindste del af problemet.

"Nu mangler vi så den store del, nemlig at sikre eftermontering af filtre på alle de lastbiler og varebiler samt busser, som allerede kører på vejene," siger formanden for Det Økologiske Råd, Christian Ege. Det kan ske ved at indføre miljøzoner i de store byer og ved at ændre bilafgifterne og give tilskud til montering af filtre.

Hvert år dør mindst 500 mennesker for tidligt på grund af dieselpartikler, alene i København. Det er 30 gange flere end der dør efter trafikulykker.

Beslutning i Folketinget

SF og Enhedslisten, Socialdemokraterne og De Radikale har stillet to forslag, der skal sætte en stopper for partiklerne. Det ene forslag går ud på at ændre færdselsloven, så der kan laves miljøzoner i byerne uden tidsbegrænsning. Det andet forslag går ud på at sænke den grønne ejerafgift for dieselbiler, der har filter.

I fredags skrev samtlige kandidater til posten som overborgmester i København under på en erklæring om, at de vil presse regeringen til at acceptere miljøzoner og dermed bane vej for et permanent forbud mod at køre med dieselbiler uden filter i byen.

En af kandidaterne, Louise Frevert fra Dansk Folkeparti, vægrede sig ved at skrive under, men efter pres fra en partifælle valgte hun at gøre det alligevel.

Københavns Borgerrepræsentation har for længst besluttet miljøzonen, men justitsministeriet sagde i maj, at den ikke kan godkendes.

Klar økonomisk fordel

"Efter vores opfattelse var afslaget ikke sagligt, men hvis der er en kerne af substans i det, så er det at ordningen er et tidsbegrænset forsøg - og at man derfor ikke kan pålægge vognmændene store investeringer, der rækker ud over forsøgsperioden," siger Christian Ege.

Det problem vil de fire oppositionspartier løse ved simpelthen at fjerne ordet tidsbegrænset fra paragraffen i færdselsloven. Det politiske flertal i København ønsker ikke, at miljøzonen skal være tidsbegrænset, men har blot accepteret det som et kompromis. Det andet forslag kræver et udvalgsarbejde. Det Økologiske Råd går ind for en model, hvor man skaffer penge til at støtte monteringen af filtre på køretøjerne ved at forhøje den grønne ejerafgift på biler uden filter og - om nødvendigt - lægge en smule ekstra afgift på det mest forurenende dieselbrændstof, så regnestykket går op uden brug af andre skattekroner.

Internationale undersøgelser, både i Storbritannien og USA, har vist uden tvivl, at dieselpartiklerne er stærkt sundhedsskadelige. Grundige undersøgelser fra Danmarks Miljøundersøgelser i samarbejde med Københavns Universitet og en rapport fra Institut for Miljøvurdering, har vist, at der samfundsøkonomisk er et stort overskud ved at indføre miljøzoner uden dieselpartikler. Gevinsten i form af sparede sundhedsudgifter og dødsfald er dobbelt så stor som udgiften i form af filtre og begrænsning af færdselen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her