Læsetid: 2 min.

ANDRE AVISER MENER

26. august 2006

International Herald Tribune

Tabet af Afghanistan

PARIS, 25. aug. – At vinde Afghanistan tilbage fra Taleban er stadig et vigtigt element I USA’s globale kamp mod terrorisme. Så det burde få alarmklokkerne til at ringe i Washington, at afghanerne er blevet desillusionerede over deres pro-amerikanske præsident, Hamid Karzai. Hans demokratisk valgte regering er klart en forbedring i forhold til nogle af forgængerne, men den har ikke bragt sikkerhed, økonomisk fremgang eller effektiv styring til det meste af landet. Næsten fem år efter den talebanske regering blev styrtet, er der ikke nogen sejr for Afghanistan i krigen, ikke mindst på grund af Bush-regeringens ubesindige hast med at erklære krig mod Irak og en kortsigtet ligegyldighed over for økonomisk genopbygning. Taleban har udnyttet Washingtons strategiske fejltagelser til at genopbygge sin politiske og militære styrke, specielt i sydregionen. Antallet af civile og militære tab stiger kraftigt, også hos de NATO-styrker, der for nylig er rykket ind i disse områder.

Berlingske Tidende

Femstjernet forslag

KØBENHAVN, 25. aug. - Læger ved det, og sygeplejersker ved det, og folk i sundhedssektoren i øvrigt taler gerne om det: Ikke alle sygehuse er lige gode. Ikke alle læger er lige dygtige til alt. Der er visse hospitaler og visse læger, man gør klogt i at undgå, hvis man fejler bestemte sygdomme.

Denne almindelige branchevisdom vil indenrigs- og sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen (V) nu dele med os andre, sådan at alle hospitaler får karakterer - fra én til fem stjerner - for ting som patienttilfredshed, rengøring, forplejning og, nok så væsentligt, faglig dygtighed. Uha, det er en skidt idé, mener Bent Hansen, formanden for Danske Regioner, der udgør amternes andet liv. Klagesangen minder om lignende lyde fra folkeskolen, da karaktergennemsnittene skulle offentliggøres. Det er jo ikke bare til fordel for patienterne, at vi ved, hvad de enkelte hospitaler kan. Det er også til hospitalernes egen fordel. De vil få at vide, hvem i sektoren de kan lære af, og de vil selv ønske at forbedre sig for at stå sig i konkurrencen om patienterne. Vi giver fem stjerner for den gode og indlysende idé.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu