Rigtige piger går i lyserødt tøj, kan sidde stille og høre efter. Rigtige drenge er derimod vilde og kan godt lide at spille fodbold. Børn i folkeskolens mindste klasser bliver udsat for stereotype forestillinger om, hvordan rigtige drenge og piger ser ud og skal opføre sig.
To fremtrædende kønsforskere peger begge på, at rammerne for, hvordan man kan være en rigtig dreng eller pige, på mange skoler er blevet mere snævre.
Adjunkt og kønsforsker ved Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU), Jette Kofoed, mener, at der er brug for en større opmærksomhed om køn i skolerne.
"Jeg kunne ønske mig, at der var en større mangfoldighed, hvor man tænkte over, om der er flere måder at være dreng eller pige på end de fremherskende forestillinger," siger hun.
For de børn, der ikke passer ind i de meget stereotype billeder af, hvad det vil sige at være dreng eller pige, kan det nemlig være svært at begå sig i skolen. "Der er nogle meget forskellige forventninger til én alt afhængigt af, om man er en dreng eller en pige. Forventningerne kommer både fra forældre, fra lærere og de andre elever," siger lektor ved Danmarks Pædagogiske Universitet Dorthe Staunæs.
Begge forskere har skrevet ph.d. om køn i folkeskolen, som er baserede på kvalitative interview og observationer.
Især i de første skoleår er eleverne ifølge Dorthe Staunæs meget optagede af at differentiere sig fra hinanden som drenge og piger.
"På en del skoler er der nogle ret snævre rammer for, hvordan man kan være for at være en passende dreng og for, hvordan man kan være en passende pige. Hvis man som elev ikke passer ind og krydser ud af de rammer, får man problemer," siger Jette Kofoed.
Hvis rammerne for, hvordan man er som en rigtig dreng eller pige, brydes, kan konsekvensen være, at de andre elever ikke kan genkende den elev som en rigtig og legitim aktør.
"Det er vigtigt at blive genkendt, for forud for anerkendelsen ligger genkendelsen. Hvis man er barn i folkeskolen, kan det handle om, om man bliver inviteret med til legene, om man bliver bedt om at komme op til tavlen," forklarer Jette Kofoed.
Hvis en elev falder for meget uden for normerne for, hvad det vil sige at være dreng eller pige, kan de andre elever blive i tvivl, om det er én, de gider at lege med eller sidde ved siden af, når madpakken fortæres.
Blandt drenge i folkeskolens yngste klasser handler det meget om, at rigtige drenge skal spille fodbold.
Hvis man som dreng ikke spiller i fodbold, kan man godt få det svært i skolen, hvis man går i en klasse, hvor normerne er meget snævre.
Karate er yt, fodbold in
"De drenge, der har det lidt vanskeligt omkring skolestarten, er de drenge, der for eksempel ikke er optaget af fodbold. De har svært ved at blive genkendt som rigtige drenge. De drenge, som er meget optaget af skolen, som måske kan læse Harry Potter flere timer i træk, kan også have svært ved at blive genkendt som rigtige drenge," siger Dorthe Staunæs.
Som eksempel nævner Jette Kofoed en dreng, der holder op med at dyrke karate, selv om han er god til det og har sort bælte. Han vil hellere være en middelmådig fodboldspiller.
"Hans måde at 'gøre maskulinitet' på stemmer ikke overens med den hegemoniske måde at gøre maskulinitet på og derfor vælger han at tilpasse sig," forklarer Jette Kofoed.
Hvordan børn forholder sig til normerne om køn på kan være meget forskellige afhængige af, hvor brede rammerne er.
"Dér hvor der er en meget snæver forståelse af, hvordan man kan være en passende elev, vil sikkert være flere, der marginaliseres eller tilpasser sig. Dér hvor der er en kontekst, hvor der ønskes mangfoldighed, vil der sikkert være færre, der tilpasser sig, fordi der vil være en anerkendelse forbundet med, at man kan være på andre måder også," siger Jette Kofoed. Det kan for eksempel være drengepigen, der vinder anerkendelse på at kunne være med til drengenes vilde lege.
For pigernes vedkommende er det netop de piger, som ikke kan sidde stille, som råber op, og som ikke vil følge den lyserøde dresscode, der er for pigerne på mange skoler, som har det svært, når normerne er meget snævre.
De mener begge, at det er vigtigt som lærere og forældre at være opmærksomme på, hvor brede rammerne er for, hvordan man kan være som dreng eller pige.
"Tit kommer vi til at kigge på eleverne og bare mene, at de vel kan lave sig lidt om, så de andre bedre kan lide dem. Men jeg tror, at vi begår en fejl, hvis vi kigger på individet på den måde. Vi er nødt til også at kigge på konteksten og på, hvor stort spektret er for, hvordan man kan være som elev i en klasse," siger Jette Kofoed.
Portrætter
Uanset om de selv synes, at de er rigtige drenge og piger, er det forestillinger om køn, som eleverne er nødt til at forholde sig til. Information har talt med en gruppe børn fra et fritidshjem i København om, hvad der kendetegner rigtige drenge og piger
Marcus Homsuwan Rasmussen, 9 år, skal i 3. klasse
Hvad er en rigtig pige?
»En rigtig pige er sådan en, der leger med dukker og køber sko. Så ved jeg faktisk ikke mere. Nåh jo, de spiller også Barbie-spil på computeren.«
Kender du rigtige piger?
»Ja, der er et par stykker i vores klasse. De driller os bare for at være irriterende.«
Hvad er en rigtig dreng?
»En rigtig dreng spiller basket og spiller computer og Playstation. En rigtig dreng er sød og behandler folk som venner.«
- Kender du en rigtig dreng?
»Ja, min storebror. Han forsvarer mig, når jeg ikke kan klare mig selv. Hvis der er nogen, der vil slås, kommer han og siger: Stop, man skal ikke slås.«
Er du en rigtig dreng?
»Ja, på grund af at jeg har mange muskler og er hurtig.«
Emilie Skytte Skov Nandov, 8 år, skal i 3. klasse
Hvad er en rigtig pige?
»Det er sådan en, der kan gå i lyserødt tøj. De fleste piger kan godt lide at have håret sat op.«
Kender du nogle rigtige piger?
»Ja, jeg kender en, der altid har sat sit hår op og går i lyserødt tøj.«
Er du en rigtig pige?
»Det ved jeg ikke.«
Hvad skulle du gøre for at være en rigtig pige?
»Gå i lyserødt tøj og sætte håret op.«
Hvad kan rigtige piger lide at lave?
»Lege med dukker og sådan noget.«
Hvad er en rigtig dreng?
»Det er en, der går i store bukser og med en trøje, hvor der er hætte bag på. Nogle drenge går også med kasket. De fleste drenge fra vores klasse spiller fodbold og spiller computer-spil.«
- Gør pigerne ikke det?
»Kun nogle gange. Det er lidt forskelligt.«
Christian Holck Bernes, 9 år, skal i 3. klasse
Hvad er en rigtig dreng?
»Ja, en rigtig dreng kan være mange ting. Jeg møder mange drenge, der godt kan lide at spille fodbold, men jeg møder også mange piger, der godt kan lide at spille fodbold.«
Hvad er en rigtig pige så?
»En rigtig pige er måske en, der syer. Det gør en rigtig dreng ikke. Men jeg syer lidt.«
Kender du nogle rigtige drenge?
»Ja, Oliver fra min klasse. Han er en rigtig dreng. Han går i militærbukser og -trøjer og går til karate. Han har mange action-figurer. Der er også en anden dreng fra min klasse, der er en rigtig dreng. Han spiller fodbold. Jeg har aldrig været hjemme hos ham, men jeg vil ikke tro, at der står nogen Barbier.«
Er du en rigtig dreng?
»Ja, det synes jeg. Jeg spiller fodbold, men jeg synes også, at jeg kan lide at lege med piger. Drengene er lidt mere vilde. Pigerne er ikke så vilde. Bortset lige fra Mette (som sidder ved siden af, red.). Hun kan godt være vild. I mit gamle fritidshjem ville pigerne gerne lege med dukkehuse. Pigerne sjipper også meget. Det gør drengene ikke. Men faktisk så sjipper Tobias også. Det er han ikke bange for, og han er også en rigtig dreng.«
Rohail Mumtaz, 8 år, skal i 3. klasse
Hvad er en rigtig dreng?
»En rigtig dreng er, at man for eksempel godt kan lide at være sportslig. Nogen kan lide at spille fodbold. Nogen kan lide at spille golf.«
Kender du nogle rigtige drenge?
»Jeg kender mange. For eksempel min fætter, der spiller hockey. Jeg kender også en rigtig dreng ovre i Pakistan. Han er flink og venlig.«
Hvad er en rigtig pige?
»Jeg ved kun én ting. De bruger meget make-up. De køber meget tøj. Det gør min mor i hvert fald.«
Kender du nogle rigtige piger?
»Jeg kan ikke komme i tanke om nogen. Kun min mor.«
Er du en rigtig dreng?
»Nej.«
Hvorfor?
»Det ved jeg ikke.«
Hvad skulle der til, for at du var en rigtig dreng?
»Jeg skulle have flere muskler ligesom Marcus.«
Ville du gerne det?
»Ja, jeg ville gerne være en rigtig dreng. Men man kan også være en god dreng, hvis man er god til at stave, og det er jeg.«
Marcus Ravn, 8 år, skal i 2. klasse
Hvad vil det sige at være en rigtig dreng?
»At være en rigtig dreng er at spille basket, dyrke motion og spille fodbold.«
Kender du nogle rigtige drenge?
»Jeg kender en, der er en rigtig dreng. Han driller aldrig, for han er selv blevet drillet. Han har ikke drillet nogen i to år. Han spiller fodbold.«
Hvordan er rigtige piger?
»De kan lide at samle på Diddle. Så kan de også lide at lege med Barbie-dukker. De er ikke meget for at lege med skydevåben. Nogen gange kan de godt gøre det, men det er meget sjældent. De kan også godt lide at danse. Det kan drenge også. Men det er ikke på en piget måde. Piger kan også lide at synge.«
Kender du nogle rigtige piger?
»Jeg kender en, som ikke driller, og som spiller fodbold. Der plejer at være mange piger indenfor, men hun går for det meste med ud og spiller fodbold.«
Er du en rigtig dreng?
»Ja, jeg går til fodbold sammen med Anders (som sidder ved siden af, red.). Det er hans far, der er træner.«
Mette S. B. Jørgensen, 9 år, skal i 3. klasse
Hvad er en rigtig dreng?
»Han er nok sådan ligesom Oliver. Det er en, der ikke er villig til at lege med alle piger. Han går nogle gange i krig mod alle pigerne.«
Hvad vil det sige at være en rigtig pige?
»Det er at være mere rolig og ikke altid gå i krig uden videre. Det gør drengene. På vores udflugter er det også drengene mod pigerne. Også i stikbold. En pige er også sådan én, der sjipper og kan lide at lege med dukker og bamser. Jeg har over 1.000 bamser derhjemme. Men jeg er ikke selv så meget til dukker. Jeg går ikke selv så meget i kjoler, men jeg ved, at der er mange piger, der går i kjoler og nederdele.«
Kender du nogle rigtige piger?
»Jeg kan komme i tanke om mange. Augusta og Freja, de er svære at slå i at være rigtige piger. De lakerer deres negle og tager parfume på og har sminkekasse med i skolen.«
»En pige går nok ikke ind og ser fodbold. Det kan godt være, at de kommer til at se lidt i tv. Der er ikke mange, som går ind og ser en hel kamp ligesom jeg.«
Er du en rigtig pige?
»Jeg vil sige, at jeg er en drengepige. Jeg er en pige, men jeg opfører mig drengeagtigt. Jeg har mange drengevenner. Både i byen og på landet.«
Mettes ven Christian bryder ind:
»Jeg vil sige, at Mette på nogen måder er piget og på nogen måder er drenget. Jeg kender nogle andre piger, der går meget i lyserødt,« siger Christian.
»Sådan noget skal jeg tvinges til. Jeg kan ikke lide lyserødt tøj. Jeg kan bedst lide cowboybukser og FCK-trøjer,« lyder det prompte fra Mette.
»Vi går i sådan en klasse, hvor vi ikke siger noget til hinanden. Vil man lege med drenge, er det ok. Hvis man vil lege med piger, er det ok. Det er det, jeg godt kan lide ved den klasse.«