Læsetid: 4 min.

Manden med violinen

Champions League. Udeholdet må bare ikke score i Champions Leagues knald-eller-fald-kampe. Og selv med Alberto Gilardino i front, lykkedes det ikke AC Milan at score et af de eftertragtede udebanemål, da milaneserne var på besøg hos Celtic i Glasgow
24. februar 2007

22 minutter inde i første halvleg mellem USA og Italien under VM sidste sommer fløj den 24-årige Alberto Gilardino gennem luften. Med hovedet som bande blev hans flyvetur omsat i scoring efter Andrea Pirlos eksemplariske frispark. Resten af kampen var ren massakre, og de azurblå viste, at de ud over offensiv træfsikkerhed og lynhurtige kontraer har en århundredelang tradition for kropsnært forsvar til sidste bloddråbe.

Efter sin ottende Azzuri-fuldtræffer satte Gilardino sig på knæ og lod som om, han spillede på violin. 'Manden med violinen' kalder de ham i Italien.

Tirsdag aften i den forgangne uge var Gilardino sammen med resten af AC Milan på besøg i Glasgow. Første ben af ottendedelsfinalerne i årets prestigefyldte Champions League skulle sparkes i gang på Celtic Park, som 'The Bhoys' med deres frivole omskrivning af katolsk symbolik også kalder 'Paradise'. Det er ikke et sted, man ønsker sig hen for at få nemme point, omend historien er nådig over for rossoneri, de rød-sorte milanesere. I 1969 blev det til en udebanesejr på 0-1 i Europa Cup'en, og i 2004 fedtede Carlo Ancelottis tropper sig til cifrene 0-0.

Erfaringens professionalisme

Milan ved, hvad det handler om. Spørg bare Paolo Maldini, 38 år, der i den lange og glorværdige one club-karrieres sensommer har skiftet den hurtighedskrævende back-position ud med centralforsvarets krav om erfaring og evne til at læse spillet.

Milan er levet liv i fodboldens erindring. Her udstråles autoritet grænsende til det arrogante, og Silvio Berlusconis rød-sorte kan som få andre styre spiltempo og modstandernes omgang med bolden efter behov. Det starter med Maldini, stabiliseres af midtbanedynamoen Pirlo, bakkes op af bulldog'en Gattuso og iscenesættes i det ensomme frirum mellem midtbanekæde og frontløber af den moderne fluidificanti - den flydende spiller. Det er selvfølgelig Kaka, som ellers på det seneste har virket skrøbelig. Efter aftenen i Glasgow blev han Man of the Match. Og foran ham er der manden med violinen.

Mens Maldini kunne glæde sig over sin kamp nr. 100 i Champions League, lignede Thomas Gravesens Celtic i deres grøn-hvide fængselsdagter et mandskab, der var gearet til at give de skotske og tilrejsende paradisgæster smæk for skillingen. I Glasgow angriber man med to spidser, med Kenny Miller som militærklippet targetman flankeret af hollandske Vennegoor og Nakamura og McGeady til at levere maddingen fra kanterne.

Det blev forsvarernes aften. De grøn-hvide fightede, mens de rød-sorte hev erfaringens professionalisme frem fra bagkataloget. Og selvom Milan tøjlede løjerne og stod klogt i kæderne, kombinerede de ofte i rappe trekanter med mange folk på Celtics banehalvdel. Gilardino kunne have afgjort det hele midt i første halvleg efter et fornemt forarbejde af Kaka. Men skotternes keeper, Artur Boruc, var med sin fantomredning dagens helt ved River Clyde. Det blev ved 0-0.

En genfødt Raúl

Bortset fra Arsenal, der trak et forventeligt 1-0-nederlag på udebane mod PSV Eindhoven, går det strålende for de engelske klubber.

Liverpool udstillede med taktisk snilde og sejrsmål fra de golfkøllesvingende slagsbrødre Craig Bellamy og John Arne Riise FC Barcelonas aktuelle akilleshæl. 1-2 på Camp Nou bliver mere end svært at indhente om 14 dage på Anfield Road.

I Porto var der flashback for træner José Mourinho, da hans Chelsea-drenge sikrede det ene point med 1-1 mod de tidligere Champions League-vindere.

Og i Frankring sørgede utrættelige Ryan Giggs for et storspillende Manchester Uniteds 0-1-sejr over Lille.

Rundens målorgie blev matchen mellem to af Europas mest udskældte hold. På Santiago Barnabéu tæskede Real Madrid og Bayern München løs på hinanden, og på trods af et deliciøst déjà vu til det 'gamle' Real med dynamisk offensiv og en genfødt Raúl som Mr. Champions League, dæmpede Mark van Bommels flugter for Bayern kort før tid det hårdtprøvede Madrid-publikum. Med 3-2 som affyringsrampe ser det slet ikke så skidt ud for tyskerne, der nok skal få Allianz Arena til at lyde som en forvokset ølhal.

Det var kontrasternes ottendedelsfinaler. I Celtic-Milan-kampen virkede forsvarerne i begge ender som en mastodont, der her og dér sendte spejdere ud i fjendeterræn. Italienerne har følelsen på rygraden. Nok handler det om at vinde, men det vigtigste er at holde modstanderen fra at score. Især på hjemmebane, hvor fjendens cifre tæller dobbelt. UEFA's regler sørger for intensitet, men også taktiske stillingskrige, og på nippet til første dommerfløjt er det lige før, man som hungrende fodboldfan besvimer af lutter forventning.

Bagsiden af den kollektive holdånd

Derfor gjorde Van Bommels mål så ondt på madrilenerne. Og derfor var Borucs akrobatik i Celtics mål så forløsende for The Boys og deres grøn-hvide supportere.

På Bernabéu var der kæmpe forskel på første og anden halvleg. Det var en taktisk fejl, sagde kommentatorerne. Træner Capello ville køre sejren hjem med en edderspændt defensiv i de sidste 45 minutter. Måske. Eller er det ikke snarere bagsiden af den kollektive holdånd, som der ellers skriges på i dønningerne af individualisternes tidsalder? Når aristokraterne går i stå, og solskinsfodboldens flotte linjer smuldrer, så pakker holdet sig sammen og kæmper til sidste svedperle. Alle skælder dem ud, hvis de ikke fungerer som én organisme. Og alle er på nakken af dem, når de midt i den kollektive adrenalin glemmer, at der er et liv på den offensive del af grønsværen.

Imens tikker uret angstfuldt ned til Champions League-turneringens mareridt. Udeholdet må bare ikke score.

Det mareridt har de forlængst vænnet sig til i Milan. Selv om de altså i tirsdags måtte kigge forgæves efter manden med violinen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her