Foræringer som sidste års Muhammed-krise og fugleinfluenzapanik falder kun ned i turbanen én gang hvert årti. Så landets revyer må løbe stærkere og kan alligevel ikke, selv med Naser Khaders hjælp, nå på omgangshøjde med '06, der ganske berettiget skaffede Bakke-holdet en Reumert-nominering.
I år antager den centrale københavnerrevy mere mainstream-form. Solid med et par velspækkede akter baseret på et mere introspektivt kig på de spøjse danskere.
Tag for et eksempel det citatfygende multifænomen Møllehave med litterære referencer fløjtende ud af alle knaphuller.
Årets Bakke-debutant Andreas Bo Pedersen speedsnakker sig karakteristisk gennem fløjlsguruens stunt med en uskyldig cykelrekvisit - dejligt langt ude og lige i øjet. Eller den bedrevidende Søren Ryge-afart, som Henrik Lykkegaard både har skrevet og lægger kropssprog til lidt hen i retning af Flemming Quist Møllers klassiske ornitolog fra Bennys badekar. Den observerede art - truet og udgrænset - er denne gang 'det rygende menneske', næste gang ser vi på- ja, vælg selv mellem pressens udhængte mindretal.
Hvem er mest elegant?
Sidste-øjebliks-udfordringen, dannelsen af Ny Alliance, er selvfølgelig kommet med, men nok ikke - når vi kan se tilbage på revysæsonen - med de skarpeste tekster. Den korteste klarer sig bedst, Lisbet Dahl som Marianne Jelved, der begræder visse tyvstjålne politiske principper - velsignet kort som en shortie, komikken klares af musiksiden.
Vase/Fuglsangs længere shownummer mangler muskler, men begge serveres underfundigt på revy/operettehistoriske melodier. Mindre kært er igen-igensynet med fru Dahls forknytte sangskriveroriginal; den kan ikke tåle flere eksponeringer, så nyd i stedet kapelmesterens medspil på sidelinjen.
Hvem er mest elegant - Pilgaard, balletten eller endnu et Sørensen-pletskud? Carl-Erik Sørensen har en skarp eftertanke efter sidste års Muhammed-showstopper, et sameksistensforslag danskerne og 'de andre' imellem. Brodden peger begge veje, tungen er i kinden og Pilgaards aflevering so cool.
Ballettens to solonumre har begge idé, egenart og fantastisk atmosfære, så hvorfor kun to? Fire ville have været dobbelt så godt.
Modsat konstellationen Evensen-Bjerregaard i et giftigt møde på verbale klinger. Hvordan syn's du det går, Ruth? Ja, hvad syn's du selv, Ritt? Teksten er en eskalerende tungebrækker, overlegent afleveret af Dahl og Ditte Hansen i skarp overborgmesterstil. Og så får den sagt alt dét, pressen kun kredsede om på muddermål.
Lykkegaards niche
I den tid Henrik Lykkegaard har været på Bakken, er han blevet friere som spiller. Sidste år startede han som søløvedomptør dén linje, han udfolder i år med et regulært old school varieténummer, der gik forrygende hjem hos publikum på grund af mandens mimik. Personligt holdt jeg mere af absurditeten i hans duo med en vandkedel og dens kildrende ventetid. Fogh, jo han var der, men figurens metaltræthed-
Den danske underholdningsbranches besynderlige forkærlighed for musicaliseringer får én på hatten med kortudgaven af Matador - the musical. Forkortningens indbyggede komik virker fint, Andreas Bo Pedersen løber med fokus som Daniel i mange aldre og kollisionen med - suk - endnu en kommende musicalisering kan man som publikum lige nå at forudse.
Også Carl-Erik Sørensens klimafremskrivning har Shubberne faktisk allerede forudset for omkring 25 år siden; den hed "Costa Kalundborg, hallo!" Og nu mens vi er i det uglade hjørne: alt fleich-slagterne Lykkegaard og Pedersen får lov til at gungre løs i larmende overtydelighed, så teksten - der faktisk får sagt det essentielle om kødskandalerne: Der skal lig på bordet, før Fødevareministeriet gider - drukner.
Ungdomshusaktivisternes '68-forældre, nybagte rollatorfædre og et flyselskab, der er blevet så discount, at næste trin er flyv-selv - formidabelt serveret på flytegnsprog - får facit pænt højt op på den ny karakterskala - hvor blev dén sketch for resten af?
Hvem er så mest elegant? Selvfølgelig scenografen Nina Schiøttz og et non-verbalt fotoscoop født af fru Dahls bedste grineinstinkt.
Cirkusrevyen '07. Idé&forfattere: Carl-Erik Sørensen, Vase/Fuglsang, Adam Price, Ditte Hansen o.a. Instrukt.: lisbet Dahl. Scen.: Nina Schiøttz. Kapelmester: James Price. Kost.: Henrik Børgesen. Koreogr.: Zitta de Fries. Bakken til 25. august, derefter Ålborg til 1. september