Læsetid: 3 min.

Der var 10, der var nul, der var to... ægte Rembrandt'er

4. februar åbner på Statens Museum for Kunst en stor, ny Rembrandt-udstilling med 17 garanteret ægte malerier af sjælemaleren. To af de ægte tilhører endda museet selv, viser tre års kunstdetektivarbejde
19. januar 2006

To ægte Rembrandt-malerier. Det er, hvad der er tilbage af de 10 Rembrandt'er på Statens Museum for Kunst, der for de flestes vedkommende har været i statens og kongehusets eje siden 1700-tallet.

Det fastslår museumsdirektør Allis Helleland, efter at den højeste danske og internationale ekspertise på området gennem tre år har arbejdet med billederne.

"Vi er glade for at have opklaret mysteriet og for, at vi stadig kan gøre nye fund i samlingerne. Men billederne kan stadig røre og bevæge os, for det er kun vores syn på dem, der er anderledes," understregede Allis Helleland på gårsdagens pressemøde forud for museets kommende store udstilling.

I går hang de to udvalgte, Korsridderen og det lillebitte Oldingehoved i profil, ydmygt på deres træstativer. Afstanden til et par af de bortdømte, Damen med Nelliken og Kristus i Emmaus, var en lille meter.

Stedet var et Fort Knox-agtigt aflukke bag tunge metaldøre på museets bagside. Hertil blev man eskorteret, da museet for en flok pressefolk og tv-hold i går fremviste resultatet af tre års detektivarbejde med de 10 malerier, der så sent som i 1931 alle var tilskrevet Rembrandt.

Allis Helleland forklarede samtidig, at samlingen hverken er blevet mere eller mindre værd.

"Værkerne må alligevel aldrig sælges," forklarede hun, men ville dog ikke nærmere redegøre for forsikringsforholdene.

Udstillingen Rembrandt?! Mesteren og hans værksted åbner på Statens Museum for Kunst 4. februar i anledning af kunstnerens 400 års fødselsdag. Museet viser i alt 100 Rembrandt-værker, foruden museets egne to ægte, 15 andre garantimærket ægte malerier lånt fra andre museer, samt billeder, der i dag tilskrives elever og nære medarbejdere.

Desuden findes der endnu en danskejet ægte Rembrandt på Nivågård-museet, kendt fra filmen Rembrandt.

Original eller kopi

"De ægte malerier kendes på de brede, dristige penselstrøg og det melankolske, indadvendte ansigtsudtryk, der gav ham tilnavnet Sjælemaleren," forklarede museumsinspektør og forsker, Lene Bøgh Rønberg, der gennem tre år har ledet Rembrandt-detektivarbejdet i nært samabejde med den højeste internationale ekspertise af kunsthistorikere og naturvidenskabsfolk.

Spørgsmålet om de ægte og de uægte Rembrandt-malerier blev aktuelt i midten af det 20. århundrede.

I 1931 kunne danskerne stadig glæde sig over at være ejere af 10 ægte Rembrandt-malerier. Men i løbet af 1940'erne lagde moderne kunsthistorikere an til sigte mod Rembrandts ca. 700 kendte værker, og på museer verden over vred man sig, når et pennestrøg og et røntgenbillede nedskrev pragtstykket til ingenting. I de kommende år reducerede et detektivkorps af hollandske konservatorer de anerkendte Rembrandt-værker til ca. 420. Ingen af den på Statens Museum for Kunst.

Problemet var og er dog, at Rembrandts (1606-69) produktionsform ikke passer til et kunstsyn med fokus på subjekt, geni og originalitet.

Tværtimod drev Rembrandt i sine velmagtsdage en mindre malerifabrik, og det hollandske borgerskab, der bestilte værker hos Amsterdams bedste modemaler, forventede næppe heller, at mesteren selv malede hvert et penselstrøg, så lidt som en nutidig restaurantkunde tror, at Erwin Lauterbach selv hakker hvert et løg.

Mesteren lagde blot stilen og superviserede arbejdet. Eller han malede, som på Korsridderen, f.eks. ansigtet og bad eleven runde billedet af, som Lene Bøgh Rønberg, er nået frem til.

"Dragten er malet med mere stive penselstrøg," siger hun og viser med hånden henover den brune, læderagtigt udseende frakke på maleriet, i øvrigt ikke en kopi, men skitsen til et større maleri af samme navn på Göteborgs Kunstmuseum.

Lærredet til begge malerier kommer fra samme rulle og farven fra samme palet. Det ligeledes ægte Oldingehoved er derimod en slags øvelse med et andet portræt nedenunder.

Nu skulle det være ganske vist.

"Men forskningen udvikler sig jo hele tiden," indrømmer Allis Helleland.

Udstillingen Rembrandt?! Mesteren og hans værksted er åben på Statens Museum for Kunst 4.2.-14.5.

20060118-213958-pic-30433508.jpgÆgte Rembrandt: Oldingehoved i profil

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu