Læsetid: 3 min.

13 danserskuldre i en skotøjsæske

At se dans på Operaens lille scene Takkelloftet er omtrent lige så fedt som at se 'Borte med Blæsten' på mobiltelefonens display...
7. januar 2006

Til Danmark kommer 13 verdensdansere på gæstespil - stærke, smidige, oprigtige. Og så stiller Den Kgl. Ballet dem ned i Operaens skotøjsæske, altså Takkelloftet...

'Uhøfligt' er et mildt ord om denne modtagelse af Skånes Dansteaters fire dages gæstespil. Allerede ved indvielsen af Takkelloftet for et år siden stod det klart, at denne scene er totalt uegnet til dans, i hvert fald med nuværende publikumsopbygning. Og for nu at gentage hvorfor: Fordi man ikke kan se dansernes fødder!

Spirit, som gæstespillet fra Malmö hedder, har brug for en stor scene til sin koreografi og scenografi, allerhelst i dimensioner som Gamle Scene. Alligevel har Det Kgl. Teater spærret svenskerne inde på Takkelloftet. Omtrent lige så tilfredsstillende, som at se 'Borte med Blæsten' på mobiltelefonens display...

Når tilskuerharmen er så dirrende, er det naturligvis, fordi dette kompagni er så imponerende.

Den sydamerikanske danser Pontus Sundset tager pusten fra publikum ved at lægge ud som en 'spagaternes konge' i 'Nehebkau' med glinsende fabeldyrpositioner i utæmmet vildskab og dog med kontrol over hver eneste tå.

Han er både mand og kvinde, skæbnedyr og gud. Den 28-årige Pontus Sundset har tidligere danset hos Nyt Dansk Danseteater og med Tim Feldmann, men aldrig har han fået folk til at gispe som her under guldmakeup og Nefertiti-blik.

'Nehebkau' er koreograferet af den finske Virpi Pahkinen (hende med fletningesoloerne), og et kort øjeblik forvandles Takkelloftet faktisk til indersiden af en ægyptisk mumiesarkofag. Men suk, så klappes og piftes der, og så bliver Takkelloftet til skotøjsæske igen.

Engangsgrill

Det følgende værk 'Searching' af Marie Brolin-Tani er en trio om Jeanne d'Arc-skikkelsens splittelse mellem manden og troen, der tvinger hende væk fra ham.

Koreografien har en besættende fremdrift, og danserne fletter sig sjælsbeslægtet ind i Malmø-strygerkvartetten bag dem, der kradser polske Goreckis toner op af gløderne.

Den stærke, polske danser Lidia Wos drages hen mod inderlige Peder Nilssons længselsfulde og paf elsker - hvorfor vil hun ikke have ham, når han nu sætter sin hånd ned mellem hendes bryster, netop som hun bedst kan lide det?

Men denne kvinde må videre - frem mod det heksebål, der altså på Takkelloftet kun kan blive på størrelse med en engangsgrill i flammer...

Afslutningsværket er 'Tender Hooks' af den hollandske Didy Veldman. Her er single-helvedet udstillet med skæv komik: Dansere hopper op ad skillevægge og knuger fat om kanterne som fortvivlede Killroys, men ensomheden er ikke sådan at få brudt. Heller ikke selv om alle danser de samme spark-drej-rul aldeles synkront: Street-dance på Operaens loftsrumspræmisser.

Men jo, det er dejligt at Den Kgl. Ballet endelig har inviteret sin svenske nabo på besøg. Marie Brolin-Tani, der havde sit eget kompagni i Århus 1992-2001, har løftet Skånes Dansteater, siden hun blev kunstnerisk leder i 2001. Og hun har udvist en uhyre sikker tæft for et internationalt repertoire med både muskelstyrke og drama - og farvesikre scenografiverdener og designsikker kostumeæstetik.

Derfor er det også spændende, at Marie Brolin-Tani skal koreografere en helt ny duet til Den Kgl. Ballet til april. Det er bare surt, at det også bliver på Takkelloftet. Eller gør det?

SPIRIT. Nehebkau. Koreografi og scenografi: Virpi Pahkinen (SF). Musik: Gunner Møller Pedersen og Kiril. Searching. Koreografi: Marie Brolin-Tani (S). Musik: Henryk Gorecki og Henrik Munch. Scenografi: Hans-Olof Tani. Kostumer: Charlotte Østergaard. Tender Hooks. Koreografi: Didy Veldman (NL). Musik: Pärt, Partch m.fl. Scenografi: Miriam Buether.

Skånes Dansteater på Takkelloftet på Operaen. Lør. 7.1. kl. 15 og 20 samt søn. 8.1. kl. 15.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her