Læsetid: 2 min.

Under åben himmel

Musikken lyder bedre i det grønne end i det grå!
11. juli 2006

Ikke fordi jeg har noget imod festivalens udendørs koncerter: jeg mødte jazzen i fri luft. Min far var efter Anden V erdenskrig med til at arrangere Københavns Kommunes 'Parkunderholdning', og i 1949 fik man Poul Henningsen til at lave 'Ud med frugtvognen', en spinkel tråd gennem velkendte tekst-, danse- og musik-indslag. Som næsten principiel tilhænger af jazz havde PH ikke blot Børge Roger Henrichsen som kapelmester, men man indforskrev også den fine amerikanske trompetist og sanger Peanuts Holland, som, inden han tog til Europa med Don Redman, var den 'sorte' stjerne hos Charlie Barnet. Flere gange om ugen den sommer skulle min far checke showets afvikling, og jeg kom med.

Som 14-årig blev jeg venner med ikke blot Roger og Peanuts Holland, men også med den flinke, mikrofon- og højttaleransvarlige Hr. Holberg. Hans 'Holberg Radio' stod for 'lyden' fra alt fra harmoni-koncerter til Aksel Larsens taler på det gamle Grønttorv. Han fortalte mig, at den bedste lyd fik man i parkerne, fordi træer og buske på én gang afskærmede og absorberede lyd.

Lyd i det fri

Det har jeg tænkt meget på under festivalens udendørs koncerter. I det egentlige bymiljø er der selvfølgelig ingen problemer, hvis man også investerer i højttalere i flisebelægningen, som Frederiksberg Kommune gjorde så storslået til opførelsen af Jørgen Emborgs "Surrounding Moods". Men ellers?

Det trafikalt støjplagede Axel Torv er vist opgivet, men selv om moderne sound-management fik The Orchestra til at fremstå acceptabelt i Nytorvs afskærmede miljø, var lyden alligevel hård - og i Tivolis grønne omgivelser kan alene volumenet fra den store scene give problemer.

Omvendt er det til formålet mest suveræne sted nok Det Kgl. Haveselskabs Have ved Frederiksberg Have, hvor kun heftig storm kan ødelægge den skrappe lydmand (og programplanlægger!) Niels Christensens muligheder. Altså flyt, om muligt, endnu flere koncerter fra det grå til det grønne.

Til eftertanke: I 1949 konsulterede man ca. en halv time før parkunderholdningen den helt aktuelle lokale vejrudsigt. Hvis den varslede regn, aflyste man.

Ved de seneste års festivaler er der lejlighedsvist blevet truttet våde toner for færre tilhørere end deltagende musikere!

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her