Læsetid: 3 min.

Åbent brev til Brian Mikkelsen og Folketingets Kulturudvalg

DR’s besparelser rammer ikke alene sporten. Live-jazz afskaffes de facto i samtlige danske medier
3. maj 2007

Kære Brian Mikkelsen!

Danmarks Radio er blevet pålagt kolossale besparelser især pga. koncertsalsbyggeriet. Det har nu medført, at Danmarks Radios ledelse og bestyrelse skal lave enorme besparelser på programvirksomheden. Dette rammer ikke kun sporten. Jazz-Live på P2 nedlægges også, og dette rejser spørgsmålet om, hvilket ærinde regeringen og kulturministeren egentlig er ude i? Jazz-Live eksisterer ganske enkelt ikke på andre radio- og tv kanaler overhovedet.

Kenneth Plummer påpeger, at sporten, der fjernes fra DR kan hentes og opleves på andre radio- og tv-kanaler. Dette gælder ikke for jazz-Live. Som en konsekvens af den tiltagende kommercialisering af radio- og tv-medierne er disse mediers musikprofil endt i en enslydende strøm af fortærsket popmusik, hvor den ene kanal ikke adskiller sig fra den anden. Kvalitet måles i denne sammenhæng ikke på musikkens indhold, men udelukkende på seer- og lyttertal i forhold til reklameværdien.

Nedlæggelse af Jazz-Live i DR er således en de facto afskaffelse af live-jazz i samtlige danske radio og tv-medier. Ministeren kan ikke bare afvise denne kritik med, at DR må prioritere, hvis der ikke er nogen penge at prioritere med. Jazz-Live er klart en kulturel nicheproduktion, men den eneste af sin art i Danmark, nøjagtigt som den klassiske musik i DR.

Det er muligt, at kulturministerens formelle grund til at afvise at hjælpe DR ikke kan anfægtes, men den reelle konsekvens er, at kulturministeren hermed fatalt svigter sit eget ansvarsområde, da DR i endog meget høj grad er den vigtigste producent og formidler af musik i Danmark. Dette er jo grundliggende også årsagen til at bygge en ny koncertsal til DR. Afvisningen er derfor også et voldsomt svigt af public service-aftalen med DR, som kulturministeren står som finansiel garant for. Når ministeren vælger at udsulte DR økonomisk, svigter ministeren finansieringen af sin egen kulturelle aftaleforpligtelse.

Offentlige EU licitationer

Det er en tidligere regering, der har besluttet at flytte DR til Ørestaden for at få gang i udviklingen af Københavns nye område. Der kan næppe nævnes et eneste eksempel på, at en anlægsopgave af denne karakter har været budgetteret, så udgifterne holdt. Den nye opera på Holmen er et aktuelt eksempel på dette. En koncertsal er ikke sammenlignelig med kontorbyggeri. Det ligger desuden kynisk indbygget i EU's licitationsregler, at dem, der får opgaven, altid har underbudt for overhovedet at få opgaven. Dette ved såvel regeringen som kulturministeren.

Alligevel lader regeringen, som om det er DR som bygherre, der ikke kan styre økonomien i byggeriet. Sandheden er jo, at det sammenlignet med operaen, metroen, brobyggerier eller statens eget overskud er et relativt mindre beløb, budgettet er overskredet med.

Pressen har med held fået blæst underskuddet op til at være noget nær en national katastrofe.

I stedet for at hjælpe DR med en statsgaranteret finansieringsordning skal der nu skabes afløb for et borgerligt had til DR, som den store venstreorienterede skurk i det politiske landskab. I denne ideologiske kamp overser både ministeren og medieforligspartierne, at DR er en af de vigtigste kulturinstitutioner i Danmark. Ikke mindst på musikområdet. Det er kulturen, der nu skal betale igen, igen.

Kulturens minimalstat

Kulturministeren har i sin embedsperiode beskåret den statslige kulturpolitiske økonomi inden for en lang række områder og forsøgt at skjule dette med politisk nysprog om effektivisering og 'cigarkasser' med det inciterende navn 'Liv i Musikken.'

Armslængdeprincippet i kulturpolitikken er stort set afskaffet til fordel for en benhård ministeriel styring af kunstråd og puljer med begrænset levetid. Politisk spin om små ekstra puljer fra tipsmidlerne skjuler ikke, at kulturområdet er beskåret dramatisk i denne regerings embedstid.

Danske Sangskrivere og Komponister (DJBFA) og dansk kunstnerråd har dokumenteret, at kulturministeren har gennemført nedskæringer på mange hundrede millioner kroner i sin embedstid. Nu føjer der sig yderligere hundreder af millioner til alle de kulturelle forpligtelser, DR er tvunget til at skære ned på, fordi ministeren ikke vedstår sig omfanget af det økonomiske ansvar, regeringen har påtaget sig i public service-aftalen mellem DR og kulturministeren.

Ministeren ved formentligt ganske udmærket, at han med afvisningen af at hjælpe DR økonomisk har taget endnu et skridt til at reducere det statslig økonomiske engagement i dansk kultur, herunder også jazzen.

I sandhed den kulturelle minimalstat.

Lars Thorborg er musikchef på Copenhagen JazzHouse og Steen Meier er bestyrelseformand for fonden Copenhagen JazzHouse

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her