Læsetid: 3 min.

Åh, at være i dialog med læserne

Det er tidens takt og tone at være i intim dialog med sine kunder. Men stakkels Berlingske, hvilke kunder...
18. april 2007

Lisbeth Knudsen er Socialdemokratisk bulldozer, der vil udradere det borgerlige Danmark og efterlade Berlingske Tidende som Aktuelt: venstreorienteret og lukket. Og så er hun ækel og snotdum.

Det er groft sagt summen af den velkomst, Berlingske Tidendes nye chefredaktør får af berlingske.dk:

"Fy for satan! Overvægtige socialdemokratiske kvinder ses alle vegne, men hvor er det dog en skam, at de ikke bliver hjemme. Der røg mit abonnement på avisen sig en tur: Jeg skal ikke sponsorere hendes ekstremistiske, opportunistiske og ny-arabiske socialistsynspunkter med en eneste avis-krone fremover. Farvel til Berlingeren i vor familie fra i dag," skriver således en 'Jens Thomsen' på berlingske.dk. Man fristes til at spørge: Hvor er den ansvarshavende chefredaktør?

Nu er det jo ikke sikkert at 'Jens Thomsen' faktisk abonnerer på Berlingske Tidende. Højst sandsynligt abonnerer han på Ugens Rapport. Men han kender også til den etikette, der hærger internettet: Tal aldrig ned til dine kunder, tal aldrig dine kunder imod. Når dine kunder sviner dig til, svar da med et smil: Hvis kunden føler, at Lisbeth Knudsen er en ækel social-demokrat, ja, så er i hvert fald følelsen sand. Og følelser kan ingen som bekendt tale imod. Heller ikke Sven-Erik Olsens følelser:

"Endnu en selvretfærdig verdensfjern fortaler for at lægge sig fladt ned på maven for ikke at komme til at fornærme ømskindede islamister... Historiens dom vil blive hård over den bestyrelse, der foretog en så kommercielt betonet udnævnelse i håb om at gøre avisen kønsløs og politisk korrekt... Berlingeren har hermed indledt sin dødskamp."

Samtaler, samtaler

Det er Doc Searls' berømmelige formulering fra The Cluetrain Manifesto fra 1999 "markets are conversations" - 'markeder er samtaler' - der er skurken:

"En magtfuld global samtale er begyndt. Ved hjælp af internettet opdager og opfinder folk nye måder at dele relevant viden med lynets hast. Som et direkte resultat bliver markeder smartere - og bliver smartere hurtigere end de fleste virksomheder."

For hvad er det der driver et pænt selskab som Det Berlingske Officin til at lade anonyme tosser som 'Jens Thomsen' fremture med sine nederdrægtigheder? Svaret er angst. Angst for ikke at være med i samtalen, angst for ikke at blive ligeså smart som de andre.

Videre fra manifestet: "De fleste virksomheder kan kun tale i det beroligende, stemningsforladte og monotone sprog fra værdigrundlaget, fra marketingsbrochurerne og fra dit-opkald-er-vigtigt-for-os. Samme gamle tone, samme gamle løgne."

Men der er opstået en nyere løgn: Sandheden er uredigeret. Hvorfor ellers har Berlingske ikke slettet indlægget fra 'Jens Thomsen'? Havde 'Jens Thomsen' sagt noget lignende i et forsamlingshus, var han blevet smidt ud. Men på internettet udlægges han som en del af den kollektive viden.

Ny internetetikette

For et par uger siden fremlagde en række internetpionerer et forslag om en ny internetetikette. Det var ydmyge forslag, men ikke desto mindre var opmærksomheden stor, for blandt ophavsmændene var Tim O'Reilly (som er skyldig i udtrykket Web 2.0) og Jimmy Wales (som står bag Wikipediaen). Det første bud i den nye Emma Gad lyder: "Du skal ikke blot tage ansvar for din egne ord, men også for de kommentarer, du tillader på din blog."

Nyhedsavisen har gjort en dyd ud af at være den avis, der eksisterede allermest på internettets præmisser. Avisen har gjort det til en pointe i sig selv aldrig at slette eller redigere indlæg på deres hjemmeside - med mindre loven tvinger dem til det.

Da det kom frem, at Dansk Front havde slået sig ned på og systematisk brugte avisen.dk til at fremme sine holdninger, gik avisens chefredaktør, David Trads, ud i offentligheden og talte om ytringsfriheden og om ikke at ville udøve censur. Heller ikke da det blev diskuteret, hvem der var det største jødesvin, nærværende dagblads chefredaktør, Palle Weis, eller Politikens Tøgen Seidenfaden, følte Trads, det var nødvendigt at sige fra.

Men måske gjorde det faktisk en forskel, da en af avisens journalister, Leny Malacinski, lukkede for kommentarer på sin blog, fordi hun var træt af at blive chikaneret for at være... ja, gæt selv: jøde. I sidste uge besluttede avisen at begynde at slette og redigere usaglige indlæg.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu