Læsetid: 3 min.

Al-Jazeera - nu også på engelsk

I næste uge lanceres en engelsksproget version af den kontroversielle arabiske tv-kanal, al-Jazeera. Forud er gået over et års strid mellem arabiske og vestlige redaktører om den redaktionelle linje
10. november 2006

Det siges om al-Jazeera - den arabiske udgave af CNN, grundlagt af Qatars emir - at uden pornografi var den aldrig blevet en succes.

Et år efter premieren i 1996 søgte den desperat at ekspandere fra sin ydmyge start og bad om adgang til en saudiarabisk-kontrolleret satellit, der bl. a. blev benyttet af Canal France International (CFI). Ansøgningen blev nægtet, da der ikke var ledig plads. Men da en CFI-operatør kom til at trykke på den forkerte tast, så der blev transmitteret hardcore-porno til saudi-arabiske hjem, vakte det så voldsomt raseri hos de saudi-arabiske myndigheder, at CFI blev sparket ud, og al-Jazeera kunne overtage den ledige plads.

Skeptikere hævder, at den nye engelsksprogede version, al-Jazeera International (AJI), der lanceres den 15. november, vil få brug for et lignende lykketræf for at slå igennem.

Kanalen skulle oprindelig have sendt første gang sidst i 2005, mens lanceringen er gentagne gange blevet udskudt, officielt pga. tekniske og organisatoriske vanskeligheder på de fire redaktioner i Doha, Kuala Lumpur, London og Washington. Internt tales om værre problemer.

"Moralen er styrtdykket hele året igennem," siger en kilde fra al-Jazeeras redaktion i London.

"Der hersker forvirring om, hvad stationens målsætninger er, og spændinger imellem al-Jazeeras arabiske program-ansvarlige og det internationale journalisthold."

Især skal der være store vanskeligheder ved at forene al-Jazeeras etablerede tilgang med vestlige idealer om balance og upartiskhed. En af de ansatte beretter om et besøg af en redaktør fra Quatar i al-Jazeeras kontorer i London i august: "Han gav os journalister besked på, at vi skulle omtale de begivenheder i Irak og Palæstina, vi sædvanligvis betegner som selvmordsbomber, som 'martyr-operationer'."

En sådan indfaldsvinkel minder om de kontroverser, der jævnligt udløses af den arabiske al-Jazeeras beredvillige transmissioner af båndede budskaber fra Osama bin Laden.

Ægte politisk debat

Andre medieforskere har dog krediteret kanalen for at have bragt ægte politisk debat til Mellemøsten - en region, hvis befolkning igennem årtier var blevet vænnet til at betragte tv som udelukkende kilde til triviel underholdning og renlivet regeringspropaganda.

Nigel Parsons, administratrende direktør for al-Jazeera International, forsøger at berolige sin journaliststab med, at sammenligninger med det arabiske al-Jazeera og den nye internationale kanal er meningsløse: "AJI er ikke en oversættelse til engelsk af den oprindelige arabiske kanal. Den vil henvende sig til en international målgruppe og udfylde mange huller i den eksisterende dækning."

Og BBC-veteranen Sir David Frost, som får sit eget ugentlige talkshow på AJI, udtalte til The Washington Post, at han er blevet lovet "total redaktionel kontrol" over sit program.

Lignende garantier har tiltrukket andre højprofilerede medarbejdere, deriblandt tidligere ITN-tv-vært Shiulie Gosh og Darren Jordon, igennem otte år nyhedsoplæser på bl. a. BBC's One O'Clock News. Andre AJI-journalister med godt ry er bl.a. den tidligere CNN-medarbejder Riz Khan. Mange journalistiske talenter tændte i første omgang på udsigten til nye journalistiske frihedsgrader.

"AJI var en supersexy chance for at lave problemorienterede historier, som ingen kommerciel kanal ville røre ved og give den sydlige halvkugle en stemme i en medieverden, der er urimeligt domineret af det rige nord," siger en ansat.

Men folk internt indrømmer, at optimismen er aftaget i opbyggelsesfasen og taler om uoverstigelige misforståelser mellem engelsk- og arabisksprogede ledere. Tilværelsen har aldrig været nem for al-Jazeera.

Da kampene i Afghanistan i 2001 nåede Kabul, blev kanalens redaktionskontor ramt af to amerikanske bomber. Præsident Bush havde ønsket at bombe al-Jazeeras hovedkvarter under USA's bombardement af Fallujah. Lanceringen af AJI har ikke desto mindre vakt håb om, at kanalen kan blive en seriøs rival til BBC World og CNN.

60 fuldtidsansatte journalister vil byde på en programflade, der vil bestå af 30 minutters rullende nyheder vekslende med 30 minutters debat eller dokumentar.

En højstående AJI-kilde siger: "For alle, der var modstandere af krigen i Irak og ser kritisk på amerikansk hegemoni, vil vores kanal blive langt mere spændende at følge end BBC og CNN."

© The Independent og Information

Oversat af Niels Ivar Larsen

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her