Læsetid: 2 min.

Alvorlig forsømmelse af vigtig rapport

Flere eksperter kritiserer politikerne for at ignorere integrationsundersøgelse. Spredning af tosprogede elever virker ikke, siger fagfolk - og rapport
9. september 2005

Det er 'ganske alvorligt' og 'særdeles beklageligt', at der ikke har været politisk vilje til at inddrage erfaringer fra den hidtil mest omfattende danske undersøgelse af integration i folkeskolen. Det mener flere forskere.

Konklusionen på undersøgelsen, der blev gennemført af Undervisningsministeriet og offentliggjort tilbage i 1998, er klar:

"Fokus på spredning - har vist sig ikke at være et virksomt integrationspolitisk instrument," hedder det i rapporten.

"Det er en seriøs evaluering, som på det nærmeste er blevet til 'den tavse rapport'. Det er spild af skatteborgernes penge og en alvorlig forsømmelse, for vi er forpligtet til at bruge den viden, vi etablerer," siger professor i tosprogethed ved Danmarks Pædagogiske Universitet, Anne Holmen.

I årene 1994-98 gennemførte Undervisningsministeriet 'Integrationsprojektet', der på baggrund af en række forsøgs- og udviklingsprojekter, blev evalueret af konsulentfirmaet PLS Consult. Evalueringen peger på, at det er de pædagogiske initiativer, der bidrager til integration og øget faglighed, og at mange tosprogede elever samlet set ikke fører til dårligere faglige resultater.

"Rapporten er gemt af vejen, fordi resultaterne ikke er i overensstemmelse med regeringens forståelse af, hvordan uddannelsespolitikken skal tilrettelægges," siger lektor på Institut for Pædagogisk Antropologi ved DPU, Christian Horst. Også Christian Horst ser meget alvorligt på, at rapporten, der har kostet omkring 200 millioner kroner, er blevet 'tiet ihjel'.

"Rapportens konklusioner falder sammen med internationale erfaringer, der viser, at spredning ikke løfter eleverne fagligt. Men i forbindelse med den nuværende debat, er den mest omfattende danske rapport slet ikke nævnt," siger han.

Rapporten, der baserer sig på 191 forsøgsordninger i 52 kommuner, peger blandt andet på, at man ved at 'busse' eleverne rundt, risikerer en afstand mellem skole og hjem, der kan vanskeliggøre betingelserne for et vigtigt forældre samarbejde.

Leder på Videncenter for Tosprogethed og Interkulturalitet ved CVU Storkøbenhavn og Nordsjælland Jens Skovholm deler opfattelsen af, at spredning uden pædagogiske initiativer er uden effekt. Han peger desuden på, at undervisningen i dansk som andetsprog fortsat er utilstrækkelig: "På den baggrund står vi nu, seks år senere, over for mange af de samme problemer," siger han.

Vi er blevet klogere

Når rapporten ikke har haft den store gennemslagskraft, skyldes det, at vi er blevet klogere. Det siger leder på Center for Mellemøststudier på Syddansk Universitet, lektor Peter Seeberg: "Det er et spørgsmål om politisk korrekthed, og i dag er det tilladt at sætte fokus på problemer, som man dengang ikke måtte omtale. Vi har allesammen flyttet os," siger han.

Peter Seeberg mener, at spredning kan have en gavnlig virkning på integrationen, hvis man holder sig formålet for øje.

"Man skal passe på med at lave voldsomme foranstaltninger, som kan føre til uhensigtsmæssige adskilllelser af venner og familie, men vi ved, at der er negative effekter, når store grupper hobes op," siger han.

Socialdemokraterne er sammen med regeringen fortaler for en spredning af tosprogede elever. Uddannelsesordfører Christine Antorini (S) peger på, at der er sket meget siden 1990'erne.

"Det er indlysende, at der skal være fokus på de pædagogiske tiltag og på efteruddannelse af lærerne. Albertslund Kommune har haft succes med at sprede eleverne, og man har derved undgået ghettoskoler," siger hun.

Men den socialdemokratiske ordfører erkender samtidig, at politikerne ofte handler i blinde, når det drejer sig om initiativer på skoleområdet. Derfor foreslår partiet et forskningsprogram, der kan pege på effekterne af pædagogiske og politiske initiativer.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu