Læsetid: 3 min.

Amatørens tidsalder

Almindelige mennesker laver tv på nettet og nu også på fjernsynet. Er det borgerjournalistik eller glad amatørisme?
19. august 2005

Vi lever i den mest veldokumenterede tidsalder af alle, hvor foto og video fra mobiltelefoner flyder i en lind strøm ud på nettet uden større besvær. Men de glade amatører har endnu ikke for alvor fået adgang til det helligste af alle medier: fjernsynet.

Derfor forekom det at være en naturlig udvikling for Al Gore, da han for nyligt sprang ud som chef for tv-stationen Current TV (www.current.tv). Gore var som vicepræsident under Bill Clinton dybt involveret i at udvikle internettet til et massemedie.

Gore siger til Time Magazine, at han vil skabe "et demokratiseret medie". Den meget købedygtige og angiveligt trendy målgruppe af 18-30-årige skal producere deres egne videoer og uploade dem til stationen, hvor de skal køre på tv-skærmen side om side med reklameblokke.

Før de kommer ud til de potentielle 20 millioner seere, som Current TV via sin aftale med mediemogulen Rupert Murdochs satellitnetværk har, er videoen til offentligt gennemsyn i op til tre måneder på websitet, hvor brugerne kan give grønt lys til, at videoen skal ud på det 'rigtige' fjernsyn. Hvis den også kommer gennem redaktionens bedømmelse, så modtager ophavsmanden et beskedent honorar. Jo flere videoer, man har i cirkulation, desto flere penge kan man tjene. Loftet er dog 1.000 dollar for den sjette video. Til gengæld afstår man alle rettigheder til ens egen film.

Current TV har 71 millioner dollar fra investorer i baglommen, men har alligevel lanceret sig selv som et organ for 'borgerjournalistik' i stil med weblogs og internetaviser som danske flix.dk (www.flix.dk), der ligesom forbilledet den koreanske Ohmynews (english.ohmynews.com) er skrevet af læserne selv.

Også gulddrengene på Google har lanceret gratis upload af video for nylig (video.google.com). Ligesom DR har lavet et video-website med den rammende titel Talentløse (www.dr.dk/talentlose). Her kan man også uploade egne videoer og som seer blandt andet opleve en film med en ungersvend, der kan tisse fem meter.

Den måske meste berømte video lavet af en borgerjournalist på nettet hidtil stammer fra webloggen Engadget (www.engadget.com), hvor en forbrugerjournalist åbner verdens mest sikre cykellås af mærket Kryptonite med en Bic-kuglepen. Den ødelagde et yderst lovende årsregnskab.

Det indtil videre ubesvarede spørgsmål er, om Current TV kan løfte opgaven og skabe en alternativ, borgerlig offentlighed, eller om stationen blot er et forsøg på at tjene penge på et endeløst flow af ligegyldige amatørvideoer?

Kritiker bedt om at forsvinde

Sjovt nok er det borgerjournalisterne selv, der slår hårdest tilbage på Current TV. Flere bloggere med filmambitioner har allerede vendt sig mod tv-stationens strikse politik på ophavsrettigheder.

En af de mest omtalte kritikere af Current TV er en tidligere frivillig medarbejder på stationen - Josh Wolf. På sin weblog kritiserede han stationen for ikke som lovet at revolutionere tv-mediet, men blot udnytte målgruppens flair for 'sjove' videoer. Han blev bedt om at forsvinde. Til gengæld startede han sin egen station på webloggen Rise Up Network (www.riseupnetwork.com), som bevis på, at ingen længere kan kontrollere den stædige amatør og hans budskaber.

Den uafhængige, amerikanske filmmager Craig Weiler udtrykker på sin weblog (bayosphere.com/blog/craig_weiler), at man dels drukner i hængedyndet af 'sjove' amatørvideoer, dels bliver betalt alt for lidt eller slet intet, og derfor aldrig kan skabe sig en seriøs karriere via Current TV.

Men det handler heller ikke om at skabe sig en karriere. Det handler om, at almindelige menneskers historier skal fortælles af dem selv. Det almindelige menneske har allerede gjort sit indtog på tv-skærmen i realityshows og gør-det-selv-programmer til ulidelig overflod. Nu skal den professionelle vært og redaktørens krav til vinkler og stram klipning afskaffes. Amatøren og borgerjournalisten skal have ordet. Men et uafbrudt 24-timers flow direkte fra hjemmevideokameraet til Current TV og lignende stationer kræver en mekanisme - et stykke søge-, sortere- og abonnere-software, der kan skille amatøren med den store blære fra den indignerede borgerjournalist. De er der nemlig begge to. Og der bliver kun flere af dem. I en medieverden, hvor journalister og redaktører tænker mere og mere ens, er der brug for dem. De overraskende, oversete, glemte eller skæve historier fra den virkelige verden uden for redaktionslokalet. Lavet af lyst uden skelen til stramme koncepter.

Budskabet er: Ud på gaden og press record!

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu