Læsetid: 3 min.

Andersen-omnibus

Johan de Mylius har lagt en redningsplanke ud for H.C. Andersens værk, som ikke kun er for børn, sådan som man i Parken forsøgte at bilde folk ind
11. maj 2005

Kan vi stadig holde tanken om H.C. Andersen ud? Ser vi ham nu kun som en figur af kulørte legoklodser, beregnet til eksport og som turistmagnet? Som anledning til vilkårlig underholdning i Parken? Kom til CPH og mød HCA!

Johan de Mylius, hvis navn gennem mange år er vævet tæt ind i H.C. Andersen-forskningen, har lagt endnu en redningsplanke ud for selve livsværket, der nok ikke sådan kan rives løs fra manden og hans næsten mytologiske biografi, men som dog er det afgørende, meningen med det hele.

En broget verden

Og det et rigt facetteret værk, der kun i mindre grad er for børn, sådan som de tror i udlandet, og som Parken også prøvede at bilde folk ind. Nok er alverdens børn glade for at få en lille håndfuld eventyr læst højt, hvad mange voksne måske også har nøjedes med.

Men med de Mylius' HCA - et livs digtning kan man få en værk-omnibus i hænde med tekster, der repræsenterer alle sider af digterens skrift, romaner, rejsebøger, eventyr, digte, skuespil, breve og dagbøger, en broget verden.

Det er en bog tung af omfangsvægt, men svævende som ballonen med 'loppen og professoren', der forlader de forbavsede vilde for at rejse til civilisationen, hvor gøgleren bliver rig og berømt. Dette eventyr er sådan set en profetisk og besk kommentar fra Andersens side om vores forblændelse af det udvendige ved kunstneren og artisteriets form for bedrag.

Uden fornavn

Mennesket H.C. Andersen forsvandt ind i sit værk, gjorde sig til et med det og fik poesien som sin egentlige identitet, siger de Mylius i sit forord om manden uden fornavn. Ingen uden hans mor har dengang eller siden hen kaldt ham Hans Christian.

Som en skygge gled den ensomme mand ind i sin offentlige skikkelse, der så paradoksalt nok er kommet til at dominere. Den ny læsebog følger nu hovedfaserne i hans liv og digtning, ikke sådan at teksterne afspejler det biografiske, men at de viser de store livsafsnit, der undervejs karakteriseres og kommenteres. Det er et usædvanlig godt og opfindsomt udvalg, gedigne steder hentet ud af brevmasserne, en opgradering af digtene, der stedvis får ham til at fremtræde som en skriftbevidst ironiker og overfølsom sjæl, desuden som en skarp samtidsiagttager, der lancerer storbylivet i dansk lyrik.

Ham er det også, der i stor stil skabte samtidsromanen med Improvisatoren, 1835, samme år som eventyrene fortalt for børn udkom, bare et brødarbejde, eftersom Andersens egentlige ambition var at skaffe sig plads i Europas bevidsthed med tre romaner i rap, hvad der da også lykkedes.

Smertensbarnet var det dramatiske digt Agnete og havmanden, som ingen andre end han selv kunne lide, og ingen stadig læser, men her er det da in extenso til nysyn og behersket begejstring. Det samme gælder successkuespillet Mulatten. Hele den sidste roman Lykke-Per er medtaget og ikke mindre end hele 60 sider af Kun en spillemand, som i den grad slog an i Tyskland, men foreløbig bremsede Andersens romanlyst efter Søren Kierkegaards lammende kritik af den.

Mere substantiel

Som det således antydes, er mere sjældne tekster kommet med sammen med uundværlige kendte og mindre kendte eventyr. Og som det også er fremgået her af de citerede titler, møder vi dem i opdateret retskrivning, der på sin vis kan virke fornyende, og som det nu er ved at blive praksis i formidlingsøjemed. Jeg har opgivet min tidligere fundamentalisme i så henseende.

Og det klæder Johan de Mylius' opnotering af den totale Andersen, som er betydeligt mere substantiel og righoldig end ham med børneeventyrene i Parken.

HCA - et livs digtning. Ved Johan de Mylius. 886 s. indb. 299 kr. Aschehoug. ISBN 87-11-11657-9

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her