Læsetid: 2 min.

Et animeret besøg

Animationsgiganten Pixar virker som en dynamisk og kreativ virksomhed, hvor kunstneriske temperamenter trives side om side med mere teknologisk inklinerede mennesker
13. marts 2006

"A Stranger from the Outside," står der på det klistermærke, jeg får sat på trøjen, da jeg sammen med en gruppe andre journalister bliver lukket ind ad døren hos computeranimationsgiganten Pixar. Og jeg føler mig også som lidt af en udefrakommende. Det er os, der kommer for at kigge på dem, men vi bliver mødt med lige så mange nysgerrige, men ikke ubehagelige blikke fra de mange mennesker, der færdes i den store, højloftede hal, Atriet, som er det første, vi får at se af det indre af Pixar.

Selve selskabets hovedkvarter ligger på et stort, grønt område med boldbaner og amfiteater i Oakland-forstaden Emeryville, små 30 minutters kørsel fra downtown San Francisco.

Vi får at vide, at det var Pixars ejer, Apple-lederen Steve Jobs, der for fem år siden byggede de lyse og imødekommende lokaler for penge, selskabet havde tjent på sin anden spillefilm, Græsrødderne (1998).

Oprindeligt havde Jobs forestillet sig, at der kun skulle være ét toilet i hele bygningen, og det skulle være i Atriet. Så ville alle være nødt til at færdes der flere gange dagligt og på den måde møde hinanden, tale sammen og få nogle af alle de gode ideer, som Pixar lever højt på.

Der endte med at være otte toiletter, men Atriet, hvor kantinen, Café Luxo, ligger, og man kan spille billard, bordtennis og computerspil, er stadig blevet det centrale omdrejningspunkt i Pixar, og det tager angiveligt lang tid at nå fra den ene ende af lokalet til den anden. Der er hele tiden nogle, man skal tale med.

I løbet af de to dage, besøget hos Pixar varer, er det ord som 'kommunikation', 'samarbejde' og 'åbenhed', der går igen og er med til at tegne billedet af en dynamisk og kreativ virksomhed, hvor kunstneriske temperamenter trives side om side med mere teknologisk inklinerede mennesker, og hvor de fysiske omgivelser er indrettet i et forsøg på at fremme netop kommunikationen, samarbejdet og åbenheden.

Den første dag bliver vi vist rundt i de hellige haller - og oplever blandt andet den imponerende samlig af computerkraft, der omdanner ideer til færdige, computeranimerede film - og siden får vi, som de første pressefolk i verden, lov til at se selskabets nye film, Cars.

Den er instrueret af Pixars kreative direktør og medstifter, John Lasseter (manden bag Toy Story-filmene), der efter den nylige fusion med Disney er leder af begge selskabers animationsafdelinger, og med den barnlige begejstring, man næsten forventer, at han må være i besiddelse af, introducerer han filmen som et meget personligt projekt.

Cars kombinerer de to passioner i hans liv, animation og biler, og man overgiver sig da også hurtigt til filmens kulørte og underholdende univers af talende, tænkende og følende biler, gamle og nye, hurtige og langsomme.

På vej ud af Atriet løber jeg ind i hele familien Utrolig, der i form af larger than life-statuer står klar til kamp lige bag receptionisten. Måske de ligesom Holger Danske vil vågne op til dåd, når ikke Danmarks, men Pixars eksistens er truet.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu