Læsetid: 2 min.

Antropologi over dramaturgi

Den canadisk-danske co-produktion 'The Journals of Knud Rasmussen' giver fint indblik i inuit-liv anno 1922, men savner det gribende, menneskelige drama fra instruktør-makkerparrets fantastiske første film, 'The Fast Runner'
10. november 2006

Furerne i de vejrbidte ansigter. Lyden af de traditionelle sange og shamanistisk trommedans. Måden, man stopper en pibe tobak på eller bygger en iglo. Skindtøjet. Slæderne. Lyset over de uendelige hvide landskaber, hvor man aldrig ved, hvornår man vil finde noget spiseligt igen.

Den canadisk-danske co-produktion The Journals of Knud Rasmussen er fyldt med spændende hverdagsdetaljer og imponerende eksteriører fra livet blandt inuitter på den forfrosne tundra i 1922. Det år kom videnskabsmanden og eventyreren Knud Rasmussen (Jens Jørn Spottag) og hans venner Therkel Mathiassen (Jakob Cedergren) og Peter Freuchen (Kim Bodnia) forbi inuit-folkets hjemegn Igloolik på deres femte Thule-ekspedition. Knud Rasmussen nedskrev de lokales myter og traditioner, og hans dagbogsnotater danner udgangspunktet for filmens historie, der måske af den grund er blevet mere illustrativ end dramatisk.

Vi bliver inviteret indenfor i inuitternes univers, hvor der på dette tidspunkt er konflikt mellem den shamanistiske verdensopfattelse og de hvide mænds tanker med kristendommens indtog. Umiddelbart skulle man mene, at der var masser af menneskeligt drama i det, men The Journals of Knud Rasmussen får i en rodet fortalt form med alt for meget snak frem for handling aldrig skovlen under det, der lurer bag de mange ansigter, tanker og ord.

Fællesskabets drama

Det undrer især, når man i erindringen har instruktørerne Zacharias Kunuk og Norman Cohns blændende arktiske drama The Fast Runner, som havde dansk premiere for tre år siden. Som den første film på inuitternes sprog og med udgangspunkt i deres myter fortalte den en gribende hævnhistorie med en række uforglemmelige optrin. Antropologi og dramaturgi gik op i en højere enhed, mens The Journals of Knud Rasmussen famler med en hullet historie, der ikke får én ind i dramaet omkring shamanen Avva (Pakak Innukshuk) og hans smukke datter Apak (Leah Angutimarik).

Begge slås med balancen mellem traditionerne og de nye tider, men de personlige dramaer må vige for portrættet af fællesskabet, der i forlængelse af en mindre individorienteret fortælletradition end vores giver plads til mange forskellige indskud og iagttagelser frem for en større, dramatisk kurve. De tre danske skuespillere har ikke meget at arbejde med, og deres rolle i historien er ofte uklar.

Man får bestemt mange indtryk fra inuit-livet i filmen, hvis insisteren på at dvæle i starten er befriende som kontrast til det hektiske fortælletempo i megen anden fiktion. Med en spilletid på næsten to timer vil man imidlertid gerne have lov at involvere sig og ikke kun iagttage, og der kommer filmen til kort.

*The Journals of Knud Rasmussen. Instruktion og manuskript: Zacharias Kunuk og Norman Cohn. Canadisk-dansk (Grand, København, Café Biografen, Odense, og Øst for Paradis, Århus)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu