Læsetid: 4 min.

Apple går til filmen

Efter at have vendt op og ned på musikindustrien, tager Apple og selskabets direktør, Steve Jobs, sigte på Hollywood. Spørgsmålet er om Silicon Valley kan få samme betydning for filmen, som den nu har fået for musikken
14. oktober 2005

Efter halvanden times introduktion af nye produkter onsdag aften konkluderede Steve Jobs, at babyskridt er de sværeste skridt:

"Jeg tror det her er begyndelsen på noget meget stort," sagde han med vanlig entusiasme på Apples og egne vegne.

"Til tider er det første skridt det sværeste, og det har vi lige taget."

Det budskab blev der lyttet til vidt og bredt i underholdningsindustrien. Sidst Jobs sagde noget i den stil, vendte han - med firmaets musikafspiller, iPod, og musikbutikken, iTunes - op og ned på krisen i pladebranchen. Denne gang var det filmbranchen, der stod for tur. Steve jobs introducerede en ny iPod, der afspiller film, og en ny iTunes, der sælger video. Eksempelvis Desperate Housewives i lommeformat for to dollar.

Apple er langt fra den første virksomhed, der forsøger sig med digital video. Sonys Play Station Portable blev for nylig lanceret herhjemme under stor fanfare - om end uvilligt, assisteret af DR's generaldirektør. Softwaregiganten Microsoft har længe arbejdet på at integrere videoen i den personlige computer, og lancerede fornylig Windows Media Center - et computersystem, der kan erstatte tv, video og stereoanlæg. Onsdag introducerede Apple et lignende produkt: Frontrow. Ligesom musikindustrien tidligere er blevet det, er Hollywood nu en del af kampen mellem computergiganter.

Hvorfor Apple?

Når så meget opmærksomhed rettes mod Apple, skyldes det mest af alt Steve Jobs.

Jobs var med til at stifte Apple i sin tid og satte afgørende gang i udviklingen af den personlige computer. Senere, da Apple blev større og aktionærerne blev bekymrede over den hidsige og impulsive direktør, blev han fyret i 1985 fra det firma, der havde taget form i hans forældres garage. Fyring blev begyndelsen på en meget lang nedtur for Apple - alt i mens Jobs selv spadserede videre gennem tilværelsen ved at stifte et nyt softwarefirma (Next) og et succesrigt computeranimationsfirma - Pixar, der står bag film som Toy Story, Monsters Inc. og senest The Incredibles. Da det så allerværst ud for Apple, vendte Steve Jobs tilbage i 1997 som en anden frelser.

Han introducerede en række let genkendelige produkter (iMac og iPod) og kunne forleden offentliggøre det bedste kvartalsregnskab i Apples historie. Undervejs løste Jobs den gordiske knude, som musikbranchen havde kæmpet for løse i årevis: Musik og internet. Allerede nu udgør det digitale musiksalg seks procent af verdensmarkedet. Og de fleste er enige om, at det ikke var sket uden iTunes, iPod og... Steve Jobs.

Derfor blev der lyttet overordentligt omhyggeligt da Jobs introducerede en forretningmodel for, hvordan tv- og filmbranchen kan begynde transformationen til de digitale medier. Jobs har i første omgang indgået en aftale med sit eget Pixar og med Disney. Udover tv-serier kan man således købe animerede film og musikvideoer for to dollar.

Alligevel var der nogen skepsis at spore. Hvor Jobs med iTunes og iPod leverede et produkt, der længe havde været efterspurgt, forsøger han sig nu som pioner. Der har ikke været nogen åbenlys efterspørgsel efter mobilvideo, og båndbredden er ikke helt stor nok til film endnu. Et tv-show på en time og i det meget begrænsede format, som kan afspilles på en lille iPod-skærm, tager tyve minutter at downloade.

Skeptiske over mediet

Flere analytikere udtrykte i går forbehold over for modellen. Flere pegede på, at musik er en baggrundsaktivitet, mens det kræver opmærksomhed at se en tv-udsendelse. Steve Jobs understregede derfor i flere interviews, at iPod fortrinsvis er en musikafspiller - blot nu med et ekstra potentiale.

Alligevel betragtes det som begyndelsen på en ny udvikling for film- og tv-branchen. Leon Long fra ABC - det amerikanske tv-netværk, der ejes af Disney og som blandt andet står bag Desperate Housewives - forklarede til Associated Press, at han ikke frygter at miste seere til iPoden. Der er gode grunde til at folk foretrækker deres tv hjemme i stuen, sagde han. Men pionerforsøget kan bruges som supplement - eksempelvis af dedikerede fans, der misser et afsnit i en tv-serie. Om faren for at miste seere siger han:

"Der er selvfølgelig en risiko. Men jeg mener ikke, den er stor."

Disneys direktør, Robert Iger, var også tilstede i Silicon Valley onsdag.

"Dette er det første gigantiske skridt i forsøget på at bringe mediet ud til folk på flere steder," sagde han.

"Dette er blot begyndelsen på det, som vi tror bliver et langt og frugtbart forhold med Apple." Det blev sagt med underspillet humor, for det er ikke mere end halvt år siden at Steve Jobs afbrød et samarbejde med netop Disney - dog i sin egenskab af direktør for Pixar.

Robert Iger smilede til Jobs:

"Et frugtbart forhold med Apple, ikke Pixar."

Nu mangler Jobs blot at frelse resten af mediebranchen. I New York Times efterlyse avisens mediekommentator, David Carr, en 'iPod for aviser'. Men det bliver næppe lige med det samme.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu