Læsetid: 3 min.

Arbejdsmanden Truffaut

Under ethvert cinephilt juletræ bør der i år ligge et eksemplar af Carole Le Berres grundige udforskning af François Truffauts film og arbejdsmetoder
16. december 2005

I disse fortravlede mobil- og mail-tider kan man godt spekulere over, hvad der vil være at rode i for eftertidens filmforskere, hvis de en dag bestemmer sig for at søge bag en kendt instruktørs liv og værk. En efterladt harddisk vil formodentlig kunne afsløre adskillige versioner af manuskripterne i forældede programmer, men hvad med alle de tanker og ideer, man tidligere behandlede i gennemtænkt snailmail eller kastede ned som kruseduller med en blyant i en margin?

I Carole Le Berres smukke bog François Truffaut at Work er en del af fascinationen det utrolige materiale, forfatteren har fået fingre i. Sidst i 1980'erne fik hun lov at rode i en række kasser med Truffauts efterladte papirer. At få tilgang til den slags er i sig selv et scoop, men at få en instruktør som Truffauts private papirer mellem hænderne var en enestående guldgrube.

Udførlig gennemgang

Truffaut var en ekstremt skrivende person og gemte alt. Han indledte sin filmbane som kritiker og havde gennem hele livet lange, både private og professionelle korrespondencer med kulturpersonligheder og kolleger såvel som de mange kvinder i hans berøringsflade. Antoine de Baecque og Serge Toubiana har bl.a. brugt Truffauts efterladte papirer til i 1999 at skrive en fremragende biografi, der kommer utroligt tæt på både manden og kunstneren gennem Truffauts egne udsagn og analyser i en omfattende brevveksling.

Carole Le Berre bruger fundene i de mange kasser på Truffauts produktionsselskab Les Films du Carosse til at skabe en udførlig gennemgang af alle Truffauts film. Fra hans tidlige kortfilm i 50'erne og den banebrydende debut, Ung flugt, til hans sidste film, I al fortrolighed, fra 1982.

Smittende kærlighed

Le Berres mål er at skildre filmenes tilblivelsesproces og de systemer, Truffaut brugte både i valget af materiale og i selve skabelsen af filmene. Bogen tegner et portræt af en stædig auteur, der trods tidlig succes og eget produktionsselskab konstant måtte kæmpe for at få tingene til at falde på plads.

Efter at have brændt fingrene på den stort anlagte, engelsksprogede filmatisering af Ray Bradburys Fahrenheit 451 bestemte han sig for hele tiden at have flere projekter i udvikling og opbyggede et stort net af faste samarbejdspartnere omkring sig. Det er interessant at følge, hvor meget historierne udvikler sig fra spæd idé til færdig film, når den kritiske instruktør forfiner og forkaster, inden han lader sig rive med på indspilningen.

De centrale omdrejningspunkter i Truffauts værk er kærligheden til film, kvinder og barndommen, og udviklingen af temaerne kan fint følges, når man kommer bag scenen på de forskellige titler. Truffaut vendte f.eks. flere gange tilbage til Ung Flugt-hovedpersonen Antoine Doinel i skuespilleren Jean-Pierre Léauds skikkelse, og bogen giver indtryk af, hvor meget virkelighedens Léaud prægede karakteren, og hvordan filmene tit voksede ud af helt enkle ideer.

Oplægget til manuskriptforfatterne af Stjålne kys var således stort set ikke andet end titlen, og at Antoine skulle desertere. Derfra opstod historien og situationerne i de kreative samarbejder, som var helt centrale for Truffaut.

Bogen har et hav af anekdoter og konkrete eksempler fra hele karrieren, og med over 400 flotte illustrationer giver den en enestående mulighed for dels at se instruktøren i aktion, dels at blive suget ind i hans univers. Der er en række magiske øjeblikke - og ikke mindst utallige dejlige damer; Jeanne Moreau i Jules og Jim, Françoise Dorléac i Silkehud, Cathrine Deneuve i Den falske brud, Isabelle Adjani som Adèle H...

Truffauts kærlighed til dem brager igennem linsen. Han elskede smukke kvinder, og han elskede film. Det kan man kun elske ham for, mens man lader sig indfange af skildringen af hans fokuserede arbejde med at få sine ideer op på lærredet i den bedst mulige form.

François Truffaut at Work af Carole Le Berre. Phaidon Press. Kan købes i Cinematekets boghandel til 499 kr.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu