Læsetid: 4 min.

ARoS-effekten

Kunstscenen i Århus synes at være eksploderet i de senere år. Efter årtiers dødvande meldes der om et dynamisk vækstlag og en fremgang på alle niveauer i den århusianske kunstverden. Et jubel-portræt af kunsten i Århus
22. april 2006

Det ligger og lurer i Århus. Lige om hjørnet. Lige på hjørnet. I det offentlige rum. På byens mure. Der er et kunstoprør under opsejling i Århus. Men det var vel også, hvad man kunne forvente ved indtoget af gigant-institutionen ARoS.

ARoS har været en bragende succes lige fra den spæde start for præcis to år siden. Uanset hvilke lokale og nationale protester og beske bemærkninger, der har hængt i luften, har museet haft et besøgstal, museumsdirektører knap tør drømme om. Med cafeterier så store som cafeterier og restauranter så fine som restauranter. En arkitektur, der er rost i vide kredse, og store flotte rum med store anmelderroste udstillinger (og frem for alt århusiansk omtale i den nationale dagspresse, hvilket ikke hidtil har været en selvfølge). ARoS er skam et rigtigt internationalt museum.

Men en undergrund af kunstaktivister har rørt på sig i byen. Allerede måneder inden byens store kunstinstitution slog dørene op, skulle en gruppe graffitikunstnere angiveligt have sparket dørene ind. En mørk vinternat sneg malerne sig ind på den ramponerede byggeplads. Hoppede over det to-tre meter høje stakit, og fandt en vej ind på det næsten færdigbyggede kunstmuseum. Her malede de raske drenge (eller hvem det nu var) store graffitipieces på de hvidkalkede vægge i udstillingsrummende med højt til loftet. Dagen efter måtte byggepladsens arbejdsmænd stå og male kunsten over med brede hvide malerruller. En lidt pa-radoksal situation at stå i som museum. Episoden nåede aldrig i medierne og florerer nu kun som rygte i byen, men er verificeret fra centralt hold.

Internettet som samling

Siden er kunstens vækstlag tilsyneladende kun vokset i Århus. Det syder og koger, og kunstnerne, gallerierne og udstillingshusene kan berette om et decideret og virkeligt velfungerende kunstmiljø i Århus. Takket være steder som det udadvendte kunstkollektiv rum46, Det Jyske Kunstakademi, kunstportalen www.aarhus.nu, Århus kunstbygning og en aldeles aktiv graffiti- og streetart-scene. Århus synes at have fundet et kunstnerisk fodfæste.

"Hvor kunstnerne for få år siden ofte forlod byen efter de havde været på akademiet eller så snart der begyndte at komme hul igennem, ser man i dag, at de bliver i byen," siger Jan Falk Borup, der er redaktør på kunst-internetportalen aarhus.nu, som skriver om byens udstillinger og kunstnere.

"Og det er fordi, der i dag er et langt større fagligt miljø i byen. Det er i hvert fald derfor, jeg er her. Der sker virkelig meget i byen. I de små gallerier, de store kunstbygninger og Street Arten - over det hele er der sket en opblomstring."

Internetportalen har i høj grad været med til at samle kunstscenen i Århus. Med omtaler, reportager og interview er det her, man orienterer sig om byens udbud, hvad enten man er en etableret kunstner fra Midtbyen eller bare en københavner, der er interesseret.

"Der manglede lidt en selvforståelse af byens kunstscene, synes jeg, og det var den, jeg gerne ville støtte med dette her projekt. Og det, synes jeg, i vid udstrækning er lykkedes. Både internt i Århus, men også udadtil," siger Jan Falk Borup og peger samtidig på det største problem ved at bosætte sig i Århus som kunstner.

"Økonomisk er det stadig lidt svært at få tingene til at køre i Århus. Der er meget få støttekroner til provinsen. Lokalt får vi, hvad vi skal have, men det er åbenbart lidt svært for københavnerne at se, hvad man skal bruge en kunstportal til i Århus. Men det er jo den sædvanlige klagesang," indrømmer Jan Falk Borup.

Den nyindsatte leder af Århus Kunstbygning, Thorsten Sadowsky, ser også særdeles positivt på den århusianske kunstfremtid, og han er ikke bleg for at give store dele af æren til ARoS.

"Når man ser de sidste to-tre år tilbage er der ingen tvivl om, at ARoS i den grad har sat Århus på landkortet," siger han og beskriver Kunstbygningens rolle i det landskab.

"Nu er jeg selv blevet ansat som leder af Århus Kunstbygning pr. 1. januar, og det er hensigten, vi skal udvikle os til en slags kunsthal. Vi skal naturligvis forholde os meget til den unge kunst, som man også kender fra andre kunsthaller i Europa, og det fornemmer jeg, at der i kunstmiljøet og også politisk er en stor opbakning til. Der er en helt anden velvilje og kunstnerisk interesse i byen, end jeg har oplevet andre steder," siger Thorsten Sadowsky, og forklarer forskellen mellem Århus og andre danske provinser.

"Jeg har tidligere været inspektør i fem år på Brandts Klædefabrik i Odense, og det forekommer mig, at der er et langt mere energisk og dynamisk kunstmiljø i Århus. Der er et virkelig højt ambitionsniveau i byen, og ikke mindst med ARoS synes jeg man har profileret os internationalt," siger han.

"Den er også efterhånden en vigtig økonomisk brik for byen. Kulturturisme er en vigtig økonomisk faktor for enhver større by, og der betyder ARoS utrolig meget for Århus."

Også gadekunsten

Også Street Art- og graffiti-scenen rører på sig i Århus. Den tidligere københavnske Street art-kunstner Jan Danebod, der netop flyttet fra København til Århus, ser også Århus som en særdeles aktivt kunstplatform.

"Der er en generel fin tradition i skrivermiljøet lige siden 80'erne, og det har altid været en ret inspirerende by, fordi den har haft så mange lovlige steder, man kan male. De er så lukkede nu, og det har fået kunsten meget mere ud på gaden," fortæller han.

"Der er hele tiden gang i noget, og der er en stor graffiti-scene i Århus lige nu. Der er også flere og flere af de folk, der maler graffiti, der laver mere Street Art-inspirerede ting, og det kan spores på byens mange nye gallerier. Der sker virkelig noget, når man går rundt i byen," siger Jan Danebod.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Jyllands-Posten og Århus Stiftstidende om Thorsten Sadowsky og Århus Kunstbygning:

Jyllands-Posten:

"Stort underskud i kunstbygning

Af TOM HERMANSEN

Offentliggjort 17.03.08 kl. 17:31

Århus Kunstbygning kom ud af 2007 med et underskud på knap en halv million kroner, viser et netop offentliggjort regnskab.

Lederen for Århus Kunstbygning, Thorsten Sadowsky, forlader i disse dage Århus for at blive direktør for nyt kunstmuseum på øen Föhr. Han efterlader ikke kun et fagligt tomrum, men også et økonomisk, viser det sig nu. Det netop offentliggjorte regnskab afslører et underskud på 415.000 kr. for året 2007."

http://jp.dk/indland/aar/kultur/article1298061.ece

Århus Stiftstidende:

http://stiften.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080320/AAS/943449900